سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1670

محققان دانشگاه "آیوا" با انجام تحقیقی به الگوی ژنتیکی واحدی در بین افراد سیگاری دست یافتند.

کشف الگوی ژنتیکی یکسان در افراد سیگاری

به گزارش سلامت نیوز،دانشمندان در این آزمایش نمودار ژنتیکی ویژه ای را شناسایی کردند که احتمالا با درصد اعتیاد افراد به نیکوتین و بروز رفتارهای وابسته به روان شناسی دیگر مرتبط است.

دانشمندان با استفاده از اسکن نامحدود ژنوم انسانی نمونه های خونی افراد سیگاری و غیر سیگاری را تجزیه و تحلیل کردند و به الگوهای ژنتیکی مشابهی در بین سیگاری ها دست یافتند.

این موفقیت ممکن است در آینده به استفاده از آزمایش ژنتیکی برای تشخیص اینکه چه کسی در برابر اعتیاد به نیکوتین آسیب پذیرتر است، بینجامد.

در این آزمایش که نتایج آن در نشریه آمریکایی Medical Genetics منتشر شده، دانشمندان نمونه های دی ان آی 94 فرد سیگاری و غیرسیگاری را بررسی کردند. محققان با استفاده از روشی موسوم به "نمودار رونوشت" تمامی 30 هزار ژن موجود در ساختار ژنوم انسانی را مورد بررسی قرار دادند و با استفاده از برچسب های فلورئورسان ژن های خاموش و فعال در دو گروه را مشخص ساختند.

دانشمندان دریافتند: 579 ژن در افراد سیگاری فعال تر بوده در حالی که 584 ژن دیگر در این افراد در مقایسه با غیرسیگاری ها از فعالیت کمتری برخوردار است.

در این بین پرسشی وجود دارد و آن اینکه آیا زمانی که فردی سیگار کشیدن را شروع می کند افزایش مصرف نیکوتین منجر به فعال یا غیر فعال شدن ژن های خاص می شود؟

بنا بر گزارش "تکنولوژی ریویو"، دانشمندان قصد دارند به منظور پاسخ به این پرسش آزمایش ژنتیکی مشابهی را روی افراد جوانی که از پیشینه تاریخی وابستگی به نیکوتین در خانواده خود برخوردارند، قبل از سیگاری شدن انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha