عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: بر اساس آمارهای موجود کمتر از 10 درصد جوانان ایرانی در مورد ایدز و راه‌های انتقال و پیشگیری از آن آگاهی دارند.

سلامت نیوز:عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: بر اساس آمارهای موجود کمتر از 10 درصد جوانان ایرانی در مورد ایدز و راه‌های انتقال و پیشگیری از آن آگاهی دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، غلامرضا نورآبادی در کارگاه آموزشی منطقه‌ای دو روزه پیشگیری و کنترل ایذر که با حضور کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاه‌های استان‌های ایلام، همدان، کردستان، لرستان و کرمانشاه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود 70 درصد جمعیت کشور زیر 30 سال دارند، این جمعیت جوان را در معرض آسیب‌های زیادی دانست و گفت: مصونیت جامعه به خصوص جامعه جوان از آسیب‌های مختلف نیاز به برنام‌ ریزی برای آگاه‌سازی آنها در مورد خطرات مختلف دارد.


نورآبادی با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود کمتر از 10 درصد جوانان ایرانی در مورد ایدز و راه‌های انتقال آن و روش‌های پیشگیری از ایدز آگاهی دارند، گفت: برنامه‌ریزی برای آگاهی بخشی به جامعه در خصوص روش‌های انتقال و پیشگیری از این بیماری ضرورت دارد.


وی اشاره‌ای هم به وضعیت شیوع ایدز در کشور داشت و گفت: بر اساس آمار ثبت شده وزارت بهداشت تا پایان شهریور ماه امسال، بیش از 30 هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده‌اند که تخمین زده می‌شود در حال حاضر بیش از 100 هزار نفر در کشور مبتلا به ایدز باشند.


نورآبادی افزود: آمار ثبت شده در سال‌های اخیر دو تغییر خطرناک را در روند شیوع ایدز در کشور نشان می‌دهد که این دو تغییر شامل افزایش میزان ابتلا از طریق روش جنسی و افزایش تعداد زنان مبتلا است و این مسئله می‌تواند شیوع بیشتر ایدز را در پی داشته باشد و نیاز به کار دارد.


نورآبادی همچنین گفت: مقابله با اعتیاد به عنوان یک بلای خانمان‌سوز نیاز به برنامه‌ریزی برای بالا بردن آگاهی مردم دارد.
وی با بیان اینکه سه تغییر عمده در دنیا در مصرف مواد مخدر رخ داده است، این تغییرات را شامل پایین آمدن سن متوسط مصرف کنندگان، تغییر الگوی مصرف از نوع تدخینی به نوع تزریقی و پیدایش انواع جدید مواد مخدر عنوان کرد .


این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه آگاهی دانشجویان از روش‌های انتقال و پیشگیری از ایدز را حائز اهمیت دانست و گفت: این مسئله به لحاظ ارتباطات دانشجویان مختلف با گروه‌های مختلف اجتماعی و انتقال آن به دیگر اقشار جامعه ضرورت دارد.


نورآبادی برگزاری چنین کارگاه‌های آموزشی در سطح دانشگاه‌ها را در راستای افزایش سواد اجتماعی در حوزه ایدز مهم دانست و گفت: این نوع جلسات باید بیشتر شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha