یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 167652

سلامت نیوز:رسول خضری ، عضو كمیسیون بهداشت مجلس طی یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت :  موضوع پارازیت‌ها در دولت قبل برای نخستین بار مطرح و پررنگ شد. با این وجود، این مساله فقط در حد حرف باقی ماند. با وجود اینكه بیش از 10سال از طرح این مساله در كشور و واكنش مسئولان مختلف به آن می‌گذرد هنوز نتوانسته‌ایم هیچ اقدامی در این زمینه انجام دهیم.

در درجه اول هیچ داده و تحقیقی درباره مضرات این امواج وجود ندارد و در درجه دوم تاكنون هیچ اقدامی برای كنترل و كاهش آن انجام نشده است. پارازیت‌ها به امواج الكترومغناطیسی‌ای گفته می‌شود كه با هدف از بین بردن و ایجاد اختلال در شبكه‌های رادیویی پخش می‌شود. این امواج كه معمولا امواج كوتاه‌برد هستند در ایران با هدف ایجاد اختلال در كار و پخش شبكه‌های ماهواره‌ای فرستاده می‌شود.

در اینكه این امواج خطرناك هستند و مضرات زیادی بر افراد مختلف به ویژه زنان باردار و سالمندان دارند شكی نیست و من در عجبم كه چرا برخی دوستان و دستگاه‌ها این مضرات را كتمان كرده و سعی می‌كنند پارازیت‌ها را بی‌خطر جلوه دهند. بیماری‌هایی كه در اثر این امواج الكترومغناطیسی ایجاد می‌شود طیف وسیعی را دربرمی‌گیرد كه بیماری‌های مربوط به سیستم مغز و اعصاب و تومور‌های مغزی شایع‌ترین آنهاست.

من و تعداد دیگری از نمایندگان مجلس بارها درخواست كرده‌ایم كارگروهی متشكل از وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان صدا و سیما و سایر دستگاه‌هایی كه به نوعی با این مساله و سلامتی مردم در ارتباط هستند تاثیر پارازیت‌ها را بررسی كرده و صحت خطرناك بودن این امواج را تایید كنند. برای انجام این تحقیق هم اصلا لازم نیست راه دوری بروند.

همین كارمندان و كاركنان صدا و سیما كه تحت تاثیر امواج مختلف هستند به عنوان گروه هدف می‌توانند مورد بررسی قرار بگیرند. برای این تحقیق با دید گذشته‌نگر می‌توان بیماری‌ها و مشكلات پیش آمده برای كاركنان صدا و سیما را سنجید.

آنها در 15 سال اخیر دچار عارضه‌ها و بیماری‌ها متعددی در ارتباط با امواج مختلف شده‌اند، در حالی كه اثر امواج الكترومغناطیسی و پارازیت‌ها بیشتر از این امواج است. در كل هر نوع امواج ماهواره‌ای حتی امواجی كه از گوشی‌های تلفن همراه ساطع می‌شود برای سلامتی انسان مضر است، اما تاثیر پارازیت‌ها از همه این امواج بیشتر است. متاسفانه حتی در دولت یازدهم كه قرار بود جلوی این مساله گرفته شده یا از شدت آن كم شود هم اتفاقی نیفتاد و ما تاكنون هیچ گزارشی درباره كم شدن این امواج نداشته‌ایم.


  ریشه همه بیماری‌ها پارازیت‌ها نیستند
البته ریشه افزایش همه بیماری‌ها در ایران پارازیت‌ها نیستند و برای مثال نمی‌توان گفت عامل اصلی بیماری‌هایی مانند سرطان كه درصد ابتلا به آن در كشور ما نیز روز به روز بیشتر می‌شود، تنها پارازیت‌ها هستند. درباره سرطان عامل اصلی آلودگی هوا و تغذیه ناسالم است، در حالی كه بیماری‌ها و عارضه‌هایی مانند تومورهای مغزی و سقط جنین در اثر پارازیت‌ها ایجاد می‌شوند.

با وجود این، باز هم نمی‌توان گفت پارازیت‌ها بر ابتلا به بیماری سرطان نقشی ندارند، زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد در بروز برخی انواع سرطان مانند سرطان خون امواج پارازیتی بی‌تاثیر نیستند.

آمار مرده‌زایی و سقط جنین در كشور افزایش پیدا كرده است و از خیلی وقت پیش لازم بود سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت و موسسه ملی استاندارد كارگروهی را تشكیل دهند تا حداقل عوارض و درصد ابتلا به بیماری‌ها از طریق این امواج را بررسی كنند كه این اتفاق تاكنون نیفتاده است.

امواجی كه برای اختلال در روند ماهواره‌ها فرستاده می‌شوند به شكل طبیعی باید از خود این امواج ماهواره‌ای بسیار قوی‌تر باشد تا بتواند در روند آن اختلال ایجاد كند. این امواج در سراسر دنیا شناخته‌شده هستند و اكثر دولت‌ها می‌دانند این امواج تا چه اندازه روی سلامتی انسان اثرات سوء دارد. تاكنون هیچ نوع مطالعات دقیقی در كشور روی امواج پارازیتی و اثرات آنها انجام نشده، در حالی كه یكی از عوامل اصلی افزایش بیماری‌ها و سقط جنین بی‌شك عامل پارازیت است و باید این موضوع بررسی شود. من در مجلس چندین بار پیشنهاد تشكیل كارگروهی برای بررسی امواج پارازیتی را مطرح كردم كه بنا به دلایل نامشخص با این امر موافقت نشد.

حالا همینجا لازم می‌دانم تا از چهار سازمان و دستگاه اصلی در این زمینه یعنی وزارت بهداشت، سازمان صدا و سیما، حفاظت محیط زیست و موسسه ملی استاندارد بخواهم تا با تشكیل كارگروهی در زمینه تاثیر امواج پارازیتی به داده‌های روشنی دست یابند و بتوانند نتایج بررسی‌های خود را به صورت مشخص به مجلس ارائه دهند.

در جامعه با این مساله به‌شدت مواجه هستیم و افراد زیادی كه درگیر عوارض مختلف مانند سردرد‌های مزمن یا سقط جنین و تومورهای مغزی هستند دائما به ما رجوع كرده و خواستار پیدا شدن دلیل بیماری‌شان هستند.

بسیاری از پزشكان متخصص در داخل یا خارج از كشور بر این امر واقف بوده و دلیل ابتلای آنها را عامل امواج الكترومغناطیسی می‌دانند و این افراد هم با مراجعه به ما خواستار بررسی این عامل می‌شوند، ولی تاكنون در هیچ دولت و مجلسی چه در گذشته و چه در مجلس فعلی این مساله به شكل رسمی و در قالب طرح و برنامه مطرح نشده و هیچ اطلاعات روشنی درباره آن وجود ندارد. امواجی كه كاركنان صدا و سیما در معرض آن هستند با امواج الكترومغناطیسی پارازیتی اشتراكات زیادی دارد و می‌توان با بررسی وضعیت سلامتی این افراد طی 15 سال اخیر تا حدودی به میزان مخرب بودن این امواج پی برد، در حالی كه همان‌طور كه اشاره كردم امواجی كه كاركنان صدا و سیما در معرض آن هستند بسیار بی‌خطرتر از پارازیت‌هاست، با این وجود نمی‌توان منكر تاثیرات آنها شد.

پارازیت‌ها تاثیرات كوتاه‌مدت، میان‌مدت و طولانی‌مدتی روی انسان دارند و بررسی آنها نیازمند كار تخصصی و برنامه‌ریزی شده است كه به صرف بودجه و زمان نیازمند است. با وجود این، فقط همان چهار دستگاهی كه عرض كردم می‌توانند با تشكیل كارگروه این مساله را به شكل علمی بررسی كرده و نتایج را به مجلس ارائه دهند تا مجلس نیز بتواند بر این اساس درخواست كاهش یا كنترل این امواج را صادر كند.

تا زمانی كه داده‌های ما روشن نیست و دستگاه‌های متولی هم اقدامی در این زمینه صورت نداده‌اند نمی‌توان هیچ تصمیمی گرفت یا قانونی وضع كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha