دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 167735

یک مقام وزارت بهداشت می‌گوید ایرانیان در مصرف نمک، شکر و چربی زیاده‌روی می‌کنند و تنها 30 درصد از آنان وزن مناسب دارند.

تنها 30 درصد ایرانی‌ها وزن مناسب دارند

سلامت نیوز: یک مقام وزارت بهداشت می‌گوید ایرانیان در مصرف نمک، شکر و چربی زیاده‌روی می‌کنند و تنها 30 درصد از آنان وزن مناسب دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرس تی وی، دکتر هدایت حسینی، مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، نوشیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت حد مطلوب مصرف نمک، شکر و چربی در سبند غذایی روزانۀ هر فرد به ترتیب پنج گرم، 40 گرم و 35 گرم است.

اما به گفتۀ او مردم ایران به طور میانگین در روز 12 گرم  نمک، 51 گرم شکر و 50 گرم چربی مصرف می‌کنند.

وی افزود مردم ایران روزانه 20 درصد بیش از حد مجاز انرژی دریافت می‌کنند که منجر به چاقی، افزایش وزن و شیوع بیماری‌های قلبی عروقی شده است و تنها 30 درصد از ایرانیان وزن مناسب دارند.  

دکتر حسینی این سخنان را در همایش کشوری برچسب‌گذاری موادغذایی و نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای در مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد.

وی با تاکید بر این که ترکیب سالم و ایمن غذا و تنوع موادغذایی و رعایت آن، بر سلامت جامعه تاثیرگذار است از عملکرد صدا و سیما در تبلیغ چیپس و پفک که «موجب کشش کودکان و نوجوانان به این گونه موادغذایی شده است»، انتقاد کرد.

حسینی با این حال گفت: «خوشبختانه در حال حاضر تبلیغات بسیار کمتر شده و ارزش افزوده موادغذایی بر روی محصولات غیرمفید اعمال شده است.»

زنگ هشدار برای ایرانیان

دکتر مهرزاد غلامپور دهکی، فوق تخصص غدد درون‌ریز نیز روز شنبه (23 آبان) به مناسبت روز جهانی دیابت گفت آمار مبتلایان به بیماری دیابت (قند) خطرناک است.

وی گفت درحالی که پیش‌بینی آمار مبتلایان به دیابت در سال 2030 در جهان 4/4 درصد است، در حال حاضر 7/7 درصد مردم ایران مبتلا به دیابت هستند.

غلامپور افزود به دلیل نبود پروندۀ سلامت در کشور، حتی آمار 7/7 درصدی شیوع دیابت در ایران دقیق نیست.

وی همچنین دربارۀ اضافه وزن و شیوع چاقی در میان کودکان ایرانی هشدار داد و گفت مصرف میوه، سبزی و انجام مداوم ورزش سبب کاهش افراد مبتلا به دیابت در کشورهای توسعه یافته شده است.

چراغ راهنما

دکتر هدایت حسینی در بخش دیگری از سخنرانی خود در همایش کشوری برچسب‌گذاری موادغذایی گفت: «نشانگرهای رنگی تغذیه‌ مانند چراغ راهنما است، رنگ سبز به معنای اطمینان، زرد نشانگر احتیاط و قرمز بیانگر خطر است.»

حسینی افزود: «در این نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای، چهار فاکتور چربی، اسیدهای چرب ترانس، نمک و قند با سه رنگ قرمز، زرد و سبز به نمایش گذاشته شده و هریک نشان‌دهنده مقادیر مجاز و غیرمجاز فاکتورهای یاد شده در محصولات است.»
کارشناسان می‌گوید مردم ایران به حبوبات در رژیم غذای خود اهمیت نمی‌دهند

این در حالی است که وزارت بهداشت ایران می‌گوید 40 درصد مردان و 50 درصد زنان ایرانی در گروه سنی ۱۵ تا ۶۵ چاق هستند یا اضافه وزن دارند.

کم‌تحرکی، رژیم غذلیی نامناسب، مصرف مواد غذایی پرچرب، پرکالری، چرب، شیرین از جمله فست فودها از عوامل بیماری‌هایی مانند افزایش وزن، دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی در میان مردم ایران است.

کارشناسان مصرف لبنیات کم‌چرب، حبوبات، نان سبوس دار، میوه و سبزی تازه، غذاهای فیبردار و سنتی ایرانی و ورزش را برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری‌ها توصیه می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha