دبیر انجمن آسیب شناسی خراسان با اشاره به اینکه پرداخت نشدن مطالبات آزمایشگاه‌ها توسط بیمه‌ها منجر به ورشکستگی آزمایشگاه‌ها شده است،گفت: متاسفانه بیمه‌ها 8 ماه است هیچ پرداختی به آزمایشگاه‌ها نداشتند که این امر غیرقانونی و باعث ضرر به مردم است.

سلامت نیوز:دبیر انجمن آسیب شناسی خراسان با اشاره به اینکه پرداخت نشدن مطالبات آزمایشگاه‌ها توسط بیمه‌ها منجر به ورشکستگی آزمایشگاه‌ها شده است،گفت: متاسفانه بیمه‌ها 8 ماه است هیچ پرداختی به آزمایشگاه‌ها نداشتند که این امر غیرقانونی و باعث ضرر به مردم است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، دکتر سروش احمدی با اشاره به اینکه آزمایشگاه‌ها یک موسسه اقتصادی کوچک هستند که به غیر از اینکه خدماتی را به مردم ارائه می‌دهند، باید بتوانند از نظر اقتصادی روی پای خودشان بایستند، اظهار داشت: این در حالی است که در حال حاضر 70 درصد درآمدشان از طریق بیمه‌ها تامین می‌شود و آزمایشگاه باید با تنها 30 درصد درآمد، خودش را سر پا نگه دارد.


احمدی گفت: متاسفانه تنها پرداخت بیمه‌ها به آزمایشگاه‌ها تا اسفند 93 بوده و هنوز در سال 94 هیچ پرداختی از طرف بیمه‌ها به آزمایشگاه‌ها نشده است و خارج از اینکه این یک موضوع غیر قانونی است و طبق قرار داد بیمه‌ها موظف هستند ظرف 15 روز 60 درصد تعهداتشان را پرداخت و در ظرف 2 ماه بقیه را بپردازند ولی در این 8 ماه بیمه‌ها هیچ مبلغی پرد اخت نکرده اند.


وی گفت: ذکر این نکته ضروری است که آزمایشگاه علاوه بر خرید کیت‌های آزمایشگاهی باید مالیات و حقوق پرسنل خود را نیز پرداخت کند ولی با توجه به این شرایط به شدت آزمایشگاه‌ها تحت فشار اقتصادی هستند و کدام شرکت حاضر است چیزی به ما بدهد و 10 ماه بعد پولش را دریافت کند و نکته مهم این است که بسیاری از آزمایشگاه‌ها از تسهیلات استفاده کرده‌اند و همین تسهیلات در حال حاضر توسط بانک‌ها معوق شده است.


احمدی عنوان کرد: چرا سازمان تامین اجتماعی از یک طرف در قبال پرداخت‌هایی که ما باید برای بیمه کارکنانمان داشته باشیم حتی یک روز هم تاخیر را پذیرا نیست، و اگر تاخیر داشته باشم نه تنها از لحاظ قانونی به ما فشار وارد می‌شود بلکه جریمه هم باید پرداخت کنیم یعنی پرداخت ما باید در زمان تعیین شده بدون یک روز تاخیر به سازمان تامین اجتماعی واریز شود ولی تعهداتی که سازمان باید برای آزمایشگاه‌ها پرداخت کند متاسفانه انجام نمی‌پذیرد و ما نیز هیچ فشار قانونی هم نمی‌توانیم وارد کنیم و همین امر باعث ورشکستگی بسیاری از آزمایشگاه ‌ها شده است و قطعاً ضرر آن متوجه مردم می‌شود.


دبیر انجمن آسیب شناسی خراسان اظهار داشت: با توجه به آماری که داریم 70 درصد خدمات تشخیصی سرپایی توسط آزمایشگاه‌های خصوصی انجام می‌شود ولی وقتی آزمایشگاه‌ها ورشکسته می‌شوند دیگر چه ارگانی می‌تواند این خدمات را ارائه دهد.


احمدی گفت: یک نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد به روز شدن آزمایشگاه‌هاست که طبق قانون تجهیزات، هر 7 سال تجهیزات آزمایشگاه مستهلک می‌شوند و باید قبل از 7 سال خودمان را به روز کنیم و تکنیک‌های تشخیص مرتباً باید ارتقا پیدا کند.


وی گفت: چطور ما دوست داریم بگوییم خدمات پزشکی در ایران در حد بین المللی است اما اگر ما نتوانیم موسسه تشخیصی‌مان را به روز کنیم چطور می‌توانیم در حد بین المللی باشیم و اینکه باید به تکنیک‌های جدید مسلح باشیم و برای این کار باید هزینه کنیم.


احمدی خاطرنشان کرد: ما حاضریم این هزینه را با پول خودمان انجام دهیم ولی متاسفانه همین پول را دولت به ما بر نمی‌گرداند تا این کار انجام شود و این ضرر چشم گیری از همه لحاظ به کشور وارد می‌شود و ما امیدواریم در مرحله اول دولت و سپس مسئولان بیمه فکری برای ما آزمایشگاهیان بکنند تا این وضع کنونی منجر به ورشکستگی آزمایشگاه‌ها و جلوگیری از خدمات مناسب به مردم و جامعه نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha