یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱

آن‌طور كه یك عضو شورای شهر تهران می‌گوید صدها خانه «پلاك قرمز» و «پلاك زرد» در مركز پایتخت وجود دارد. رنگ‌بندی پلاك‌ها بر اساس آسیب‌های اجتماعی انجام می‌شود و خانه‌هایی كه در آن افراد آسیب دیده اجتماعی زندگی می‌كنند، پلاك قرمز و آنهایی كه ساكنانشان در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند پلاك زرد هستند. در ماه‌های سپری شده در سال جاری طرح‌هایی برای كنترل و كاهش آسیب‌های اجتماعی در این خانه‌ها انجام شده است.

صدها‌خانه پلاك‌قرمز در پایتخت

سلامت نیوز: آن‌طور كه یك عضو شورای شهر تهران می‌گوید صدها خانه «پلاك قرمز» و «پلاك زرد» در مركز پایتخت وجود دارد. رنگ‌بندی پلاك‌ها بر اساس آسیب‌های اجتماعی انجام می‌شود و خانه‌هایی كه در آن افراد آسیب دیده اجتماعی زندگی می‌كنند، پلاك قرمز و آنهایی كه ساكنانشان در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند پلاك زرد هستند. در ماه‌های سپری شده در سال جاری طرح‌هایی برای كنترل و كاهش آسیب‌های اجتماعی در این خانه‌ها انجام شده است.
 
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: روز گذشته رئیس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران ضمن اشاره به وجود بیش از 15 هزار معتاد خیابانی در تهران، به تقسیم‌بندی جمعیت تهران به دو طبقه شمال شهری و جنوب شهری تاكید كرد و افزود: بی‌تدبیری‌های دولت گذشته در حد فاصل سال‌های 84 تا 92، بار سنگینی از نابرابری‌های اقتصادی، توسعه فقر، اعتیاد، بیكاری و حاشیه‌نشینی‌ را بر دوش مدیریت شهری تهران تحمیل كرده است. محمد حقانی با اشاره به اینكه با وجود گذشت بیش از یك قرن از فعالیت بلدیه یا شهرداری در تهران، اما هنوز این كلان‌شهر و شهروندان آن از مشكلات عدیده‌ای رنج می‌برند، گفت: توسعه فضای سكونت شهری و ایجاد فاصله طبقاتی بر اثر مهاجرت بی‌رویه، معضلاتی همچون حاشیه‌نشینی و بی‌خانمانی را بر جغرافیای جمعیتی تهران تحمیل كرده و این شهر را به لحاظ توان معیشتی، عملا‌ به دو طبقه كاملا‌ متناقض «شمال شهری» به‌شدت مرفه و متمكن و «جنوب شهری» به‌شدت فقیر و محروم، تقسیم كرده است.

زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی در تهران

رئیس كمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با تأكید بر اینكه مدیریت شهری با مجموعه‌ای از تكالیف، وظایف و الزامات، باید پاسخگوی نیاز شهروندان باشد، اعلام كرد: ماموریت شهرداری به مثابه مسئولیت دولت محلی، مانند دو روی سكه است كه یك روی آن، شامل فعالیت‌های اثباتی و افزایش سطح منزلت اجتماعی شهروندان است و روی دیگر آن، فعالیت‌های سلبی را شامل می‌شود كه از جنبه بازدارندگی برخوردار است. او با تأكید بر اینكه امروز در تهران بیش از 15 هزار معتاد خیابانی داریم كه 3 هزار نفر از آنها را بانوان معتاد تشكیل می‌دهند، اضافه كرد: اعتیاد، مهم‌ترین عامل در ناهنجاری‌های اجتماعی و شكل‌گیری پدیده‌هایی همچون كارتن‌خوابی در تهران است و همچنین كاهش سن اعتیاد به زیر 18 سال، زنگ خطر بسیار خطرناكی است كه پیام نگران‌كننده‌ای را به جامعه منتقل می‌كند.

آسیب‌های اجتماعی توسعه می‌یابد

رئیس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینكه پارك‌های شهر به عنوان محل‌های امن و آسایش مردم، باید محیط‌های آرامش‌بخشی را برای خانواده‌ها و كودكان شهرمان فراهم كنند، اظهار كرد: بوستان‌های شهری نباید جولانگاه معتادان و بیمارانی باشند كه انجام هر عمل نابهنجار و غیراصولی از جانب آنها متصور است. حقانی با بیان اینكه اگر امروز اصول، معیارها و شاخص‌های زندگی در تهران سامان نیابد و آسیب‌های اجتماعی و بحران‌های انسانی همچون كارتن خواب‌ها در نقاطی از شهر درمان نشوند، بدون شك این آسیب‌ها و بحران‌ها به همه شهر توسعه یافته و تسری پیدا می‌كنند، تصریح كرد: پدیده كارتن خوابی، محصول اعتیاد است و خود اعتیاد نیز ریشه در فقر اقتصادی دارد. او با تأكید براینكه امروز در محدوده مركزی پایتخت، صدها واحد مسكونی گرفتار آسیب‌های جدی اجتماعی، شناسایی شده‌اند كه به آنها اصطلاحا‌ خانه‌های «پلاك قرمز» می‌گویند و علاوه بر آن، صدها خانه دیگر نیز اصطلاحا‌ با «پلاك زرد» مورد شناسایی قرار گرفته‌اند كه در معرض انواع آسیب‌های جدی اجتماعی قرار دارند، اضافه كرد: امروز یك كارتن‌خواب درجامعه ازحداقل حمایت‌های لازم نیز بی‌بهره است و به دلایل گوناگونی از جمله بیكاری و اعتیاد، حتی از سوی خانواده خود نیز طرد شده است. گزارش سایت تهران سما، رئیس كمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینكه تدابیر و تمهیدات مدیریت شهری و تلاش‌هایی كه تاكنون از سوی شهردار تهران در این ارتباط به عمل آمده، مشروع و قابل تقدیراست، اظهار كرد: البته مدیریت شهری باید با حضور همه نهادهای ذی‌ربط به ویژه وزارت كار و امور اجتماعی، سازمان بهزیستی، موسسات خیریه و خیرین و در قالب یك نظام برنامه‌ریزی جامع و بلندمدت و به صورت كاملا اصولی، كارآمد و هوشمند، به درمان این بیماری سخت بپردازد.

آغاز طرح انضباط شهری در محله هرندی

محله هرندی با معتادان و كارتن خواب‌هایی كه در خود جای داده است به عنوان یكی از مناطق آسیب‌زا محسوب می‌شود. با وجود اینكه طرح انضباط اجتماعی در این منطقه اجرا شده است، اما اینكه این طرح چه نتایجی به همراه داشته باشد را زمان و نتایج این اقدامات مشخص می‌شود. «طرح انضباط شهری با مشاركت شهروندان» كه اجرای آن از تیرماه امسال در منطقه 12آغاز شده، 3هدف اصلی را در حوزه انضباط اجتماعی، انضباط كالبدی و انضباط ترافیكی را دنبال می‌كند. همچنین انجام نظرسنجی خانه به خانه و اطلاع یافتن از نظرات ساكنان این منطقه و مشكلاتی كه آنها درگیرشان هستند، ‌توسط روابط عمومی شهرداری تهران با همكاری نیروی انتظامی انجام شده است.

برنامه‌های مقطعی و ناموفق گذشته تكرار نشود

رئیس انجمن مددكاران اجتماعی ایران در زمینه كم‌وكیف اجرای برنامه‌های كنترل و پایش آسیب‌های اجتماعی در كشور به «آرمان» می‌گوید: موضوع آسیبهای اجتماعی به عنوان معضل جدی در كشور مطرح است و با توجه به ماهیت آسیب‌های اجتماعی باید توجه داشت كه برخوردهای سلبی، اجرای طرح‌های ضربتی، برخوردهایی با رویكرد صرفا امنیتی، انتظامی و قضائی در این حوزه چندان اثربخش نیست. سید حسن موسوی‌چلك می‌افزاید: این اقدام‌ با هدف پاك كردن شكل مساله تاثیرگذار است، اما از آنجا كه آسیب‌های اجتماعی در طی زمان‌های متمادی شكل گرفته است، اجرای طرح‌های ضربتی نیز در این زمینه چندان اثربخش نیست. به گفته او در بخش مدیریت آسیب‌های اجتماعی نیازمند راهبرد اجرای برنامه اجتماعی فرهنگی هستیم نه راهبرد صرفا انتظامی. رئیس انجمن مددكاران اجتماعی ایران با بیان اینكه باید به سمت برنامه‌های بومی با رویكرد محلی و اجتماعی محور تغییر مسیر داد، تاكید می‌كند: در این زمینه باید از ظرفیت بخش‌های دولتی و غیردولتی بهره برد. موسوی چلك درباره اجرای طرح‌های گوناگون با هدف كاهش آسیب‌ها در چند سال اخیر می‌گوید: با برخوردهای مقطعی بدون توجه به عوامل زمینه‌ساز نمی‌توان هوشمندانه به مدیریت آسیب‌های اجتماعی پرداخت، برای مثال محله هرندی نشان‌دهنده وجود نارسایی حوزه‌های مختلف است كه در جامعه بروز می‌كند. او می‌گوید: شاید مسئولان در حوزه‌های مختلف با این هدف كه می‌خواهند به نیاز لحظه‌ای مردم پاسخ دهند این اقدامات را انجام می‌دهند. رئیس انجمن مددكاران اجتماعی ایران با بیان اینكه در چند سال اخیر اقداماتی همچون تخریب محله خاك سفید یا جمع‌آوری معتادان و كارتن خواب‌ها در محله هرندی انجام شده است، اما هر یك ازاین فعالیت‌ها بی‌نتیجه بوده است، تصریح می‌كند: به جای اجرای طرح‌های ضربتی و ناكارآمد كه فقط هزینه‌های جامعه را افزایش و باعث ناامیدی مردم در اجرای این طرح‌ها میشود باید با تقسیم‌كار ملی به مدیریت آسیب‌های اجتماعی كشور پرداخت. موسوی‌چلك می‌افزاید: باید بیشترین توجه مسئولان ذی‌ربط به پیشگیری آسیب‌های اجتماعی باشد، اما در صورت مشاهده معضل با مداخلات به موقع و تخصصی می‌توان مردم را در جریان كار قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha