یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 170080

سلامت نیوز:دبیر اجرایی پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران مشکل اضافه وزن و چاقی کودکان ونوجوانان را معضلی جهانی عنوان کرد کهدر آینده موجب تحمیل هزینه های سنگین و کاهش بهره ورزی جوامع می شود


دکترمحمد هاشمی دبیر اجرایی  پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی توضیح داد: به دلیل اهمیت این موضوع، سازمان جهانی بهداشت قرار است شعار خاتمه دادن به چاقی کودکان را به عنوان شعار سال های آتی مطرح و بر توجه بیشتر جوامع به این موضوع تاکید کند.


هاشمی گفت: در دهه های گذشته افراد غالبا در دهه سوم و یا چهارم زندگی خود مبتلا به چاقی و پس از حدود یک دهه مبتلا به بیماری های قلبی عروقی ناشی از چاقی و حدود 10 تا 15 سال بعد دچار مرگ و میر می شدند. اما در حال حاضر سن شیوع چاقی به سنین کودکی و نوجوانی رسیده است و متعاقب آن، این افراد در سنین جوانی به عوارض ناشی از چاقی مانند دیابت و فشارخون بالا مبتلا می شوند.


وی افزود: این افراد نمی توانند افراد کارآمدی در جامعه باشند و در نتیجه کارآمدی جامعه نیز کاهش خواهد یافت؛ بنابراین اگر امروز با مشکل چاقی در کودکان و نوجوانان مقابله نکنیم، جامعه آینده ما در نتیجه داشتن افراد چاق، بهره وری کمتری نیز خواهد داشت و هزینه های درمانی و هزینه های ناشی از کارافتادگی آنها، بدنه سلامت کشور و بیمه ها را تحت فشار قرار می دهد.

هاشمی در خصوص رژیم های غذایی برای کاهش وزن تاکید کرد که در این رژیم ها، تنوع مواد غذایی رعایت شود و هیچ یک از گروه های پنجگانه غذایی (نان و غلات، کربوهیدارت ها، لبنیات، پروتئین ها، میوه ها و سبزی ها) حذف نشود، همچنین لازم است تعادل و تناسب در مصرف میزان این مواد رعایت شود.
وی با بیان این که رژیم های غذایی فاقد این سه ویژگی مناسب نیستند، در این باره به طور خاص به رژیم هایی همچون رژیم های گیاهی اشاره کرد که در انها تنها از یک ماده غذایی مصرف شود.


هاشمی ادامه داد: در رژیم های غذایی برای کاهش وزن، هیچ کمبودی نباید وجود داشته باشد زیرا مشکلاتی مانند ریزش مو، یبوست و کم خونی بروز می کند.
متخصص بهداشت عمومی و سلامت جامعه اظهار کرد: در سال های پس از جنگ جهانی دوم الگوی زندگی در جوامع بشری تغییر کرد؛ پیش از آن بیماری های متابولیک و واگیردار به عنوان عامل اصلی مرگ و میر به شمار می رفت اما در قرن حاضر بیماری های غیرواگیر و چاقی به عنوان عامل اصلی پیدایش گروه زیادی از بیماری ها عامل بروز بسیاری از مرگ و میرها به شمار می رود.


هاشمی گفت: به طور کلی قرن حاضر را قرن اپیدمی دوقلوی چاقی و دیابت عنوان کرده اند به این معنا که این دو موضوع دوشادوش هم در بروز بیماری ها و مرگ و میرها تاثیرگذار هستند.


دبیر اجرایی این کنگره در مورد محورهای برگزاری این رویداد گفت: عوامل موثر بر چاقی کودکان پیش از بارداری و در دوران بارداری، چاقی در کودکان پیش از مدرسه، چاقی در نوجوانان، ورزش و چاقی، چاقی و بیماری های غیرواگیر و عوامل اجتماعی روانی در ایجاد چاقی کودکان از جمله محورهای این کنگره است.
هاشمی افزود: همچنین پیشگیری از چاقی، دارودرمانی و درمان های جراحی چاقی، عوارض چاقی، چاقی و جنبه های اجتماعی، چاقی و تبلیغات رسانه ای، پیامدهای اقتصادی چاقی، چاقی و کیفیت زندگی، چاقی و ارتقای سلامت و چاقی و سیاستگذاری و مداخلات از دیگر محورهای این کنگره به شمار می رود.


به گفته وی، تاکنون 420 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است که از این تعداد 32 مقاله به صورت سخنرانی و مابقی به صورت پوستر ارایه می شوند.
هاشمی برگزاری هفت سمپوزیوم، هفت سخنرانی جامع در رابطه با چاقی و جراحی، سه کارگاه و 2 پنل را از جمله برنامه های این کنگره عنوان کرد و افزود: شرکت در این کنگره 15 امتیاز برای گروه های تخصصی و هشت امتیاز بازآموزی برای گروه های پرستاری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha