متخصص کودکان و عضو کمیته کشوری تغذیه با شیر مادر، سوءتغذیه چاقی و کم وزنی را بزرگترین مشکل کودکان ایرانی عنوان کرد.

سلامت نیوز: متخصص کودکان و عضو کمیته کشوری تغذیه با شیر مادر، سوءتغذیه چاقی و کم وزنی را بزرگترین مشکل کودکان ایرانی عنوان کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا دکتر احمدرضا فرسار  افزود: در ایران برعکس همه کشورهای دنیا که فقط با یک نوع از سوءتغذیه مواجه هستند، دو نوع سوءتغذیه کم وزنی و چاقی شایع است.

طبق آخرین آمار اعلام شده وزارت بهداشت، 8.8 درصد کودکان کمبود مواد غذایی داشته و از سوی دیگر 15.5 درصد دانش آموزان در مقطع ابتدایی و 16 درصد دانش آموزان مقطع متوسطه دارای چاقی هستند.وی یادآور شد: زمانی شایع ترین مشکل سلامت کودکان، بیماری های قابل پیشگیری با واکسن بود که با اجرای برنامه کشوری واکسیناسیون حل شد، بعد از آن اسهال، بزرگترین مشکل کودکان بود بطوریکه در سال 65، 34 هزار کودک جان خود را به علت اسهال از دست دادند که با اجرای برنامه های کنترلی این رقم اکنون به حدود 500 نفر رسیده است.

عضو کمیته کشوری تغذیه با شیر مادر افزود: پس از آن عفونت های حاد تنفسی کودکان پدیدار شد که برای آن هم برنامه خاصی پیاده کردیم اما اکنون بزرگترین مشکل کودکان ایرانی سوءتغذیه است.

وی تاکید کرد: مشکل سوءتغذیه کودکان ایرانی حل نخواهد شد مگر آنکه مساله پایش رشد بصورت فرهنگ در آید.رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: منحنی رشد کودکان باید بصورت مستمر پشت کارت واکسن آنان ترسیم و لازم است این کار بین مردم به یک فرهنگ تبدیل شود؛ منحنی رشد، اختلالات زودرس را به والدین نشان خواهد داد.

وی تصریح کرد: اگر منحنی رشد نباشد فقط می توانیم سوءتغذیه های شدید را تشخیص دهیم بنابراین والدین بویژه مادران باید اهمیت منحنی رشد را بدانند و تفسیر آن را یاد بگیرند.به گفته فرسار، پزشکان منحنی رشد را پشت کارت واکسن رسم نمی کنند درحالیکه همانطور که واکسیناسیون در جامعه به فرهنگ تبدیل شد، پایش رشد نیز باید به فرهنگ تبدیل شود.


** تغذیه سالم راه حل دیگر سوءتغذیه بعد از پایش رشد

عضو کمیته کشوری تغذیه با شیر مادر گفت: بعد از توجه به پایش رشد برای رفع کردن مساله سوءتغذیه باید به تغذیه سالم کودکان از بدو تولد توجه داشت. کودک باید تا شش ماهگی از شیر مادر تغذیه کند و نباید به بهانه های واهی مانند زردی یا شیر کم مادر کودک را از آن محروم سازد.فرسار افزود: به بی اشتهایی کودکان باید توجه شود اما در عین حال برخی کودکان بی اشتها در مراجعه به پزشک معلوم می شود که دچار اضافه وزن هم هستند.


** عوارض غذا خوراندن زوری به کودک

عضو کمیته کشوری تغذیه با شیر مادر گفت: متاسفانه برخی والدین به زور به کودک خود غذا می دهند که این مساله موجب می شود کودک تمایلی به غذا خوردن نداشته باشد.فرسار افزود: برخی والدین با بازی به کودک خود غذا می دهند که با این کار، کودک یاد می گیرد با نخوردن می تواند، توجه والدین را به خود جلب کرده و بازی کند.


** زمان آغاز غذای کمکی 

عضو کمیته کشوری تغذیه با شیر مادر گفت: غذای کمکی کودک باید دقیقا از شش ماهگی - نه زودتر و نه دیرتر - آغاز شود و غذای کودکان نیز باید خانگی و سهل الهضم و در دسترس باشد.فرسار افزود: غذای کمکی کودکان باید سه ماده مغذی پروتئین، قند و چربی را داشته باشد.وی ادامه داد: غذای کمکی کودکان باید بلافاصله بعد از شیر دادن به کودک داده شود تا کودک با غذا خوردن، از خوردن شیر سر باز نزند زیرا در این صورت رشد او مختل خواهد شد.این متخصص کودکان گفت: به باور برخی متخصصان، کودک تا پایان دو سالگی نباید عسل، اسفناج، شلغم و ترب بخورد.


** غذای کودک بعد از 2 سالگی 

وی افزود: کودکان بعد از سال دوم باید غذای سفره را بخورند و شیر مادر بعد از غذا باشد.فرسار به والدین توصیه کرد برای غذا دادن به کودکان یا ساکت کردن آنان از شیشه و گول زنک استفاده نکنند.عضو کمیته کشوری تغذیه با شیر مادر ادامه داد: باید از دان فست فود به کودکان خودداری شود، همچنین توجه به فعالیت بدنی کودک ضروریست و برای این کار نباید لپ تاپ، موبایل و بازی های کامپیوتری در اختیار کودکان قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha