بررسی ها نشان می دهد هر فروند هواپیما که در فرودگاه مهرآباد نشست و برخاست می کند، به اندازه ۳ هزار خودرو آلودگی زیست محیطی ایجاد می کند.

آلودگی هر هواپیما برابر با ۳هزار خودرو

سلامت نیوز: بررسی ها نشان می دهد هر فروند هواپیما که در فرودگاه مهرآباد نشست و برخاست می کند، به اندازه ۳ هزار خودرو آلودگی زیست محیطی ایجاد می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، انتقال فرودگاه مهرآباد از تهران سال هاست که به یکی از پرونده های خاک خورده در مدیریت شهری ایران تبدیل شده است.
عمده دلایل موافقان این طرح حجم بالای آلودگی های زیست محیطی فرودگاه است. به طوریکه بررسی ها نشان می دهد هر فروند هواپیما که در فرودگاه مهرآباد نشست و برخاست می کند، به اندازه ۳ هزار خودرو آلودگی زیست محیطی ایجاد می کند.
همچنین بر اساس آمار روزانه ۱۷۰ سورتی پرواز از فرودگاه مهرآباد انجام می شود، که  پروازهای این فرودگاه روزانه حجم زیادی از آلودگیهای زیست محیطی را به شهر تهران تزریق می کند.
علاوه بر آلودگی های زیست محیطی یکی دیگر از مشکلاتی که یک فرودگاه در دل یک شهر ایجاد می کند، آلودگی های صوتی که طبق قوانین بین المللی، هیچ هواپیمایی نباید به هنگام نشست و برخاست در فرودگاه برای مردم و ساکنین اطراف آن، آلودگی صوتی و مزاحمت ایجاد کند.
در حدود ۶۰ سال قبل فرودگاه مهرآباد در حاشیه شهر تهران بود اما همزمان با رشد سریع شهرنشینی، حالا این فرودگاه در داخل شهر قرار دارد که همین مسئله مشکلات فراوانی برای شهروندان ساکن در اطراف آن به وجود آورده است.
با این حال اولین بحث ها برای انتقال فرودگاه مهرآباد در سال ۱۳۸۶ آغاز شد اما دولت وقت پس سال ها بحث با انتقال فرودگاه به خارج از شهر تهران مخالفت کرد. در این میان مقامات دولتی و اعضای شورای شهر تهران هم در واكنش به طرح «انتقال فرودگاه مهرآباد و ایستگاه راه آهن به بیرون از محدوده شهری پایتخت» اعلام کردند: این طرح منتفی است. سال گذشته هم رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفته بود، زمینه جابجایی فرودگاه مهرآباد وجود ندارد.

حالا شهردار تهران دوباره صحبت از این پرونده خاک خورده به میان آورده است.محمدباقر قالیباف با بیان اینکه شهرداری تهران ۲ پیشنهاد به دولت دارد، گفت: پیشنهاد نخست ما انتقال ایستگاه راه‌آهن به خارج از تهران و پیشنهاد دوم انتقال فرودگاه مهرآباد است، چرا که نقش بسیاری در آلایندگی هوای شهر تهران دارند. در عین حال نیز آماده هرگونه همکاری با دولت هستیم.

او افزود: شهرداری تهران و حتی شهرداری سایر کلان‌شهرها آماد‌ه‌اند هر تصمیمی را ولو اینکه از نگاه ما منطقی نباشد به اجرا درآورند، اما درعین حال معتقدیم بیش از هر چیزی حل مشکل نیازمند مدیریت صحیح در اجراست.

او با تأکید بر اینکه دولت مشکلات و مشغله‌های فراوانی دارد، گفت: اگر دولت به این تشخیص برسد که حل معضل آلودگی هوا به‌عهده شهرداری تهران باشد آمادگی داریم آن را بپذیریم و در یک دوره زمانی مشخص، هوای شهر را به شرایط سالم برسانیم.

همچنین احمد خرم وزیر پیشین راه و ترابری نیز اگرچه اجرایی شدن انتقال فرودگاه مهرآباد را ممکن می دانست اما معتقد بود: اجرای این طرح به تامین منابع خاص نیاز دارد و در یک پروسه زمانی کوتاه‌مدت ممکن نیست.

او در این باره گفته بود: می‌توان بخشی از پروازها را که به بخش نظامی مربوط می‌شوند به خارج از شهر انتقال داد چراکه در مواقع بحران اولین منطقه‌ای که در معرض تهدید قرار دارد این منطقه است، بنابراین برای مردمان این منطقه تهدید جدی تلقی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha