حالی كه براساس تمامی قوانین صریح كشور، كوه‌ها جزو انفال و منابع ملی به حساب می‌آیند، كوه صاحب‌الزمان‌ (عج) در كرمان برای ساخت یك هتل هشت طبقه و پنج ستاره قرار است به یك موسسه اعتباری خصوصی واگذار شود.

سلامت نیوز: درحالی كه براساس تمامی قوانین صریح كشور، كوه‌ها جزو انفال و منابع ملی به حساب می‌آیند، كوه صاحب‌الزمان‌ (عج) در كرمان برای ساخت یك هتل هشت طبقه و پنج ستاره قرار است به یك موسسه اعتباری خصوصی واگذار شود.

  به گزارش سلامت نیوز،روزنامه اعتماد نوشت: فعالان محیط زیست می‌گویند كه بر اساس قوانین صریح، كوه‌ها نمی‌توانند واگذار شوند چرا كه جزو انفال به حساب می‌آیند و انفال هم مربوط به همه مردم بوده و یك موسسه خصوصی نمی‌تواند حتی با برچسب گردشگری و ایجاد مكان تفریح برای عموم مردم، از آن استفاده اقتصادی كند؛ مخصوصا در شرایط كنونی كه بحران‌های هوا، آب و خاك بسیاری از نقاط كشور را فرا گرفته و دیگر مناطق را نیز تهدید می‌كند. اما مسوولان می‌گویند كه این كوه در محدوده شهر قرار گرفته و مالك آن شهرداری و راه و شهرسازی است.


در سال‌های اخیر پدیده «كوه‌خواری» در ایران به‌شدت در حال گسترش است و این‌بار هدف، كوه صاحب‌الزمان(عج) است كه در حاشیه شهر كرمان واقع شده و سال‌هاست مورد توجه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بوده است و حالا پس از سال‌ها، درست بعد از تاكید صریح مقام معظم رهبری بر مبارزه مسوولان سه قوه با پدیده «كوه‌خواری» و هشدار ایشان درباره خطرات جدی این پدیده، قرار است برای ساخت هتل، واگذار شود.

حمید هرندی، فعال محیط زیست كرمان در این باره گفت: «حدود هشت هكتار از زمین‌های كوه صاحب‌الزمان (عج) به یك موسسه مالی اعتباری در قبال مبلغی واگذار شده كه هتل پنج ستاره‌ای را نزدیك ستاره‌های آسمان احداث كند، این هتل نامش «بام كویر» است و آقایان ادعا دارند كه كرمان با ساخت این هتل دگرگون می‌شود. تنها موضوعی كه در این میان دارد فراموش می‌شود، این عظمت استوار كرمان و كوه معنوی است كه نام صاحب‌الزمان(عج) را نیز بر خود دارد و از وجاهت معنوی و هویت بخش در میان مردم شهر برخوردار است. مگر كوه را می‌شود واگذار كرد؟ مگر چشم‌انداز زیبای یك شهر را می‌شود به بهای نازل با منت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، به عده‌ای خاص واگذار كرد؟ مگر محیط معنوی یك شهر را می‌شود برای پول درآوردن یك موسسه فروخت ؟ مگرمردم از این كوه حقی ندارند و این كوه میراث شهرداری یا مسكن و شهرسازی است كه اینگونه مورد بخشش قرار گرفته و حقوق عمومی لا‌به‌لای هیاهوی آن فراموش شده است؟»

او از مسوولان می‌پرسد: «آیا می‌شود یك كوه را به بخش خصوصی واگذار كرد كه بر فرازش هتل بسازد و برای توجیه هتل‌سازی پنج هكتار هم فضای سبز ایجاد كند؟ آیا اصل ٥٠ قانون اساسی كه حفاظت محیط زیست را یك وظیفه عمومی تلقی كرده و هرنوع فعالیتی را كه با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن، ملازمه پیدا كند ممنوع اعلام كرده در كرمان برای مدیران و مسوولان تعریف نشده است! كدام عقل سلیم قبول می‌كند كه سند افتخارآمیز طبیعت شهر كرمان را به نام یك موسسه بزنند و بر مردم منت هم داشته باشند كه داریم توسعه را برای كرمان به ارمغان می‌آوریم!»این فعال محیط زیست در ادامه می‌گوید: «برای ساخت این هتل، راه لازم دارند و مجبورند با ماشین‌آلات سبك و سنگین به جان كوه بیفتند تا راه دسترسی فراهم شود. آیا این كار اسمش توسعه و ساختن است یا ویرانی و نابود كردن عرصه‌های طبیعی یك شهر كویری كه اتفاقا باید بیشتر از داشته‌ها و منابع طبیعی اندك خود نگهداری و حفاظت كند. از سوی دیگر دوستان ما در دیگر حوزه‌ها، پرسش‌هایی از پرچمداران توسعه دارند و از این بی‌توجهی به میراث فرهنگی دلگیر و معترضند و از عواقب شوم این پروژه و اثرات آن بر اماكن و ابنیه‌های تاریخی در جوار كوه نگرانند.»


هرندی معتقد است كه اگر قرار است برای استفاده در حوزه گردشگری، هتلی ساخته شود خیلی هم خوب است و فعالان محیط زیست از آن استقبال هم می‌كنند؛ به شرط آنكه منجر به نابودی و تخریب منابع طبیعی و ملی و انفال عمومی نشود. او می‌گوید: «مگر راه توسعه و هتل‌سازی فقط از دل این كوه تعریف شده است؟ بروید و جای دیگری آن را بسازید. تاوان بی‌توجهی به منابع طبیعی و محیط زیست را چه كسی باید پرداخت كند؟ آیا به عواقب این هتل‌سازی و اثرات ویرانگر زیست‌محیطی این پروژه فكر كرده‌اید؟ آیا به فاضلاب این هتل، به آلوده كردن هوای پاك كوه و جنگل پیرامونش، به راه‌سازی و تخریب كوه، به كوهنوردان مشتاق و به مواهب این نعمت خداوندی فكر كرده‌اید؟»


منابع طبیعی: كوه، در محدوده شهر است
مهدی رجبی‌زاده، مدیركل منابع طبیعی كرمان در این باره به «اعتماد» گفت: «چون كوه صاحب‌الزمان(عج) در داخل محدوده شهر قرار گرفته، با توافق شهرداری، سندش را راه و شهرسازی در دست دارد و جزو عرصه‌های تحت مدیریت منابع طبیعی به حساب نمی‌آید. بر این اساس ما در این‌باره مسوولیتی نداریم.» او در ادامه گفت: «البته برای ساخت راه دسترسی به این هتل، اخذ مجوز از منابع طبیعی ضروری است كه تاكنون هیچ استعلامی برای آن از ما نشده و به محض استعلام، براساس ضوابط و مقررات عمل خواهیم كرد.»


حفاظت محیط زیست: هنوز استعلامی برای ما نیامده!
محمود صفرزاده، مدیركل محیط زیست كرمان با تاكید بر اینكه این مجموعه قرار است در محدوده‌ای بنا شود كه در حریم شهر قرار گرفته‌ به «اعتماد» گفت: «ساماندهی این مجموعه بزرگ سال‌هاست در دستور كار شهرداری كرمان است و اگر چه در حریم شهری واقع شده و در مناطق ٤ گانه سازمان ما نیست اما باید توسط دستگاه ما نظارت و مدیریت شود كه كوچك‌ترین تخریبی در روند اجرای پروژه‌ها به وجود نیاید.» او درباره اینكه ساخت این هتل نیاز به استعلام‌های لازم از تشكیلات حفاظت محیط زیست دارد یا خیر، گفت: «تاكنون چنین استعلامی از ما نشده و بنده به شهردار محترم و بقیه دست‌اندركاران گفته‌ام كه استعلام‌ها را باید بگیرند.»
صفرزاده تاكید كرد كه «آلودگی و تخریب، خط قرمز ما است و ما گفته‌ایم كه در چارچوب ضوابط و دریافت تمام مجوزهای محیط‌زیستی باید كار كنند. چرا كه تاكید مقام معظم رهبری بر حفظ محیط زیست است و همه را مكلف به رعایت این مسائل كرده‌اند.»


اجرای مناقصه ناقص و نادرست
علاوه بر تمام اعتراض‌هایی كه از سوی فعالان حوزه محیط‌زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی بر این طرح شده است، یك نكته ابهام آمیز در این پرونده خودنمایی می‌كند و آن اجرای تعجیل‌آمیز تشریفات مناقصه پروژه فوق است.
حمید هرندی، فعال محیط زیست كرمان در این باره درخواست می‌كند كه اداره اطلاعات و بازرسی استان وارد موضوع شوند و مراحل آن را بررسی كنند. او به «اعتماد» می‌گوید: «درخواست داریم دستگاه‌های نظارتی تشریفات مناقصه و همچنین قیمت نازل این واگذاری را بررسی و مشاهده كنند كه آیا این پروژه مصوبه شورا را دارد؟ وزارت راه و شهرسازی بابت اشراف به مناظر شهر و شكستن خط ارتفاع شهر كرمان، اداره كل حفاظت محیط زیست استان به خاطر ارزیابی زیست محیطی، میراث فرهنگی برای ثبت جهانی كوه و مشرف بودن به قلعه درویش و قلعه دختر و نیز اداره كل منابع طبیعی به عنوان مالك اصلی این كوه وارد شوند و نگذارند این كوه معنوی و طبیعی، تخریب شده و از صحنه طبیعت استان كرمان حذف شود. این انتظار هست كه پروژه فوق با فرصت بیشتری مورد مطالعه قرار گیرد و مسوولان محترم توجه داشته باشند ساخت هتل بر فراز كوه نه توسعه است و نه افتخار، باید به حفظ كوه صاحب‌الزمان(عج) افتخار كنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha