رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سالانه پنج تا 6 قلم به مولکول های دارویی فهرست دارویی کشور اضافه می شود تا پزشکان بتوانند بر اساس آن برای بیماران دارو تجویز کنند.

سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سالانه پنج تا 6 قلم به مولکول های دارویی فهرست دارویی کشور اضافه می شود تا پزشکان بتوانند بر اساس آن برای بیماران دارو تجویز کنند.

 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،  رسول دیناروند افزود: هم اکنون یکهزار و 200 مولکول دارویی ، سه هزار شکل دارویی و 6 هزار پروانه دارویی در فهرست دارویی کشور موجود است.
وی تصریح کرد: در عین حال تعداد پروانه هایی که برای ورود داروها به فهرست دارویی صادر می شود، بیشتر است.

دکتر مهدی پیرصالحی معاون طرح و برنامه سازمان غذا و دارو نیز در خصوص اینکه چرا پروانه های دارویی بیشتر از تعداد داروهای موجود در فهرست است، گفت: ممکن است یک دارو از سوی چند کارخانه تولید شود بنابراین تعداد پروانه ها بییشتر از داروها است؛ بطورمثال برای تولید برخی از داروها تا 25 کارخانه در کشور آن را تولید می کنند.

وی افزود: داروها بر اساس شرایط خاصی از جمله قیمت ، وضعیت اقتصادی کشور و توان پرداخت بیمه ها به فهرست دارویی کشور اضافه می شوند.

 فارماکوپه ها کتاب هایی هستند که فهرست کاملی از داروهای موجود در بازار مشتمل بر اطلاعات دارویی، موارد مصرف، عوارض جانبی، نحوه نگهداری داروها و مواد اولیه، روش آنالیز مواد اولیه و جانبی مشتمل بر روش های فیزیکی و شیمیایی و استانداردهایی که در داروسازی و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند در آن درج شده است.

براساس شواهد، مصرف داروی ایران از نظر کمی در حد میانگین جهانی است یعنی عدد میانگین جهانی و ایران در خصوص مصرف داروها کاملا در حد هم هستند.
این مساله به آن معنا است که کشورهایی پیشرفته ،مصرف داروی آنان از نظر کمی از ایران بیشتر است و در مقابل کشورهایی هستند که میانگین مصرف آنها خیلی از ما کمتر است.

میانگین مصرف دارو در جهان ، سالانه حدود 450 دوز و در ایران حدود 430 قلم است که البته اگر واحد قلم را به دوز تبدیل کنیم، رقم ما بالاتر می رود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha