دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 17438

مناطق زیادی در پنجاب وجود دارد كه مركز اصلی ارسنیك ، كادمیوم و سایر فلزات است . اگر در این مناطق كشت و زرع صورت گیرد ، بی شك محصولات تولیدی شامل این تركیبات سمی خواهد بود . ما از كشاورزان می خواهیم تا در این مناطق كشت نكنند.

رییس مركز تحقیقات كشاورزی پنجاب هند در واكنش به محدودیت واردات برنج ایران به دلیل آلودگی آن به سم آرسنیك اذعان كرد، مناطق زیادی از پنجاب مركز اصلی آرسنیك، كادمیوم و سایر فلزات است و اگر در این مناطق كشت و زرع صورت گیرد، بی شك محصولات تولیدی شامل این تركیبات سمی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی ای ان آی ، در حالی كه دولت ایران محدودیتها و ممنوعیتهایی را برای واردات برنج باسماتی هند در نظر گرفته است ، كشاورزان ایالت پنجاب به شدت نگران این مساله هستند.

چند روز پیش دولت ایران آزمایشهایی را بر روی برنج های وارداتی از ایالت پنجاب انجام داده است . گفته می شود میزان ارسنیك و كادمیوم در این برنجها بالاتر از حد استاندارد است . افزایش قیمت و رشد صادرات به ایران و سایر كشورها موجب شده تا كشاورزان سطح كشت برنج باسماتی را از 3.75 میلیون هكتار به بیش از 6.5 میلیون هكتار افزایش داده اند .

این گزارش افزود: اگر ایران میزان واردات برنج خود از هند را كاهش دهد ، كشاورزان هندی متحمل خسارات زیادی خواهند شد .

یك كشاورز هندی در این باره گفت ، ما از دولت می خواهیم تا برای این مشكل اساسی چاره اندیشی كند . ما نگران آن هستیم كه برنج ما در بازار هند بدون خریدار بماند .

بر اساس این گزارش ، قیمت برنج باسماتی 1121 به شدت كاهش یافته و قیمت هر كیلوگرم از این نوع برنج از 110 به كمتر از 85 روپیه رسیده است . قیمت برنج سلا از 75 به 60 روپیه كاهش یافته است .

بهارواج رییس مركز تحقیقات كشاورزی پنجاب در این باره گفت ، مناطق زیادی در پنجاب وجود دارد كه مركز اصلی ارسنیك ، كادمیوم و سایر فلزات است . اگر در این مناطق كشت و زرع صورت گیرد ، بی شك محصولات تولیدی شامل این تركیبات سمی خواهد بود . ما از كشاورزان می خواهیم تا در این مناطق كشت نكنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha