رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بسیاری از کشورها از خدمات کاهش آسیب اعتیاد در جمهوری اسلامی ایران بی اطلاع هستند.

سلامت نیوز:  رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بسیاری از کشورها از خدمات کاهش آسیب اعتیاد در جمهوری اسلامی ایران بی اطلاع هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سعید صفاتیان به عنوان نمونه به نشست مشورتی در خصوص بیماری ایدز با رویکرد بررسی مشکلات معتادان در ترکیه با 15 کشور عربی و آسیای جنوب شرقی اشاره کرد و گفت: در این نشست اطلاعاتی از فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه کاهش آسیب ارائه شد که بسیاری از این کشورها را شگفت زده کرد.


در آن نشست به عنوان نمونه به توزیع سرنگ سالم میان معتادان، وجود 350 پایگاه دیده وری ایدز، درمان رایگان 6 هزار مبتلا به ایدز، فعالیت 6 هزار و 500 مرکز درمان اعتیاد و حتی توزیع وسائل پوشش مقاربتی در میان معتادان و مبتلایان به ایدز به عنوان فعالیت های ایران در زمینه کاهش آسیب اشاره شد؛ این در حالی بود که کشورهای شرکت کننده در آن نشست از این فعالیت ها در ایران، اطلاعی نداشتند.


رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سطح ایران در حوزه مواد مخدر از همه کشورهای شرکت کننده در آن نشست مشورتی بالاتر بود؛ چرا که برنامه های کاهش آسیب را از سال 82آغاز کرده است اما کشورمان، متاسفانه در حوزه بین الملل نتوانسته است این فعالیت ها را معرفی کند.


این کارشناس اعتیاد در عین حال به این نکته هم اشاره کرد که اگرچه کشورمان با وجود عملکرد خوب در حوزه مقابله با موادمخدر، متاسفانه در حوزه کاهش آسیب و تقاضا همچنان مشکلاتی دارد؛ اما برخی کشورها همین اقدامات را نیز انجام نداده اند.


وی تاکید کرد: با توجه به اینکه خدمات موثری از سوی مسئولان ذیربط در حوزه کاهش آسیب اعتیاد انجام می شود باید این خدمات در حوزه بین الملل نیز معرفی شود؛ بنابراین پیشنهاد می شود مسئولان و متولیان امر با برگزاری سمینارها و همایش های بین المللی اقدامات این حوزه را اطلاع رسانی کنند.


وی اضافه کرد: حجم فعالیت های متولیان امر مبارزه با موادمخدر به گونه ای است که بتوان خدمات را به دیگر کشورهای منطقه معرفی کرد چرا که بسیاری از کشورهای جهان از برخی خدماتی که ما برای کاهش آسیب انجام می دهیم، اطلاعی ندارند.


براساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور بسر می برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha