وظیفه مدیریت شرایط بحرانی در فجایع طبیعی، تا حد زیادی به دانش و تکنولوژی ما بستگی دارد. کاربرد علم و تکنولوژی می‌تواند به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای موجب کاهش خسارات و تلفات جانی و اقتصادی شود.

سلامت نیوز: وظیفه مدیریت شرایط بحرانی در فجایع طبیعی، تا حد زیادی به دانش و تکنولوژی ما بستگی دارد. کاربرد علم و تکنولوژی می‌تواند به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای موجب کاهش خسارات و تلفات جانی و اقتصادی شود.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند نوشت: امروزه ناممکن است که بدون تشخیص محل گسل‌ها و پارگی پوسته زمین و شناخت مواد ساختمان‌ها و معماری آنها با زمین‌لرزه‌ها روبه‌رو شد. به همان ترتیب، نمی‌توان اقداماتی در جهت کاهش خطرات بلایا انجام‌داد و به تاب‌آوری زیاد جوامع دست‌یافت اما علمی درباره فاکتورهای اجتماعی و فرهنگی نداشت. به‌طور مثال، یکی از دستاوردهای بزرگ قرن گذشته، توسعه و پیشرفت دقت سیستم‌های هشدار- سریع برای گردبادها، ترنادوها، طوفان‌ها، بارندگی‌های شدید، سیل، خشکسالی، بارش برف شدید، بادهای مخرب و سایر خطرات آب‌وهوایی است. این علوم و تکنولوژی‌ها، می‌توانند ما را در جهت پیش‌بینی و آمادگی در مقابل بلایای پیش‌رو، یاری‌برسانند و تا حد زیادی موجب کاهش تلفات انسانی و اقتصادی شوند. علم و تکنولوژی، می‌تواند از چند جهت ما را در مقابله با بلایای و فجایع طبیعی، پشتیبانی کند. نخست، از جهت پیش‌بینی و آمادگی در مقابل فجایع؛ دوم، در جهت ایمن‌سازی و استحکام زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها؛ سوم، از جهت امدادرسانی به مصدومان و افراد متاثر در بلایای طبیعی و چهارم، از جهت یاری‌رسانی به افراد متاثر در گذراندن و پشت‌سر گذاشتن بحران و بالابردن کیفیت زندگی، سلامتی، بهداشت و امنیت آنها در طی این مدت. به عبارت کلی‌تر، جهت چهارم، به معنای تحمل‌پذیرکردن شرایط بحران است. مقاله ذیل، در مورد بخش سوم و چهارم تکنولوژی است؛ یعنی از جهت امدادرسانی و بالابردن کیفیت زندگی، بهداشت و ایمنی افراد متاثر در بلایا.

خودرو CAAT
حمل‌کننده‌های آبی- خاکی (CAAT) می‌توانند بسیار بهتر از کشتی‌های کانتینر تجاری در حمل و رساندن کمک‌ها در بلایا و بحران‌ها عمل کنند. CAATها وسایل حمل‌ونقل بسیار بزرگی هستند (وزن هریک از آنها ٤٥٠تن و طول آنها حدود ٤٦متر است) که با چرخ‌های پر از هوا و آجدار مجهزشده‌اند تا بتوانند روی آب شناور باشند و روی خشکی حرکت کنند. آنها با چنین فضای بزرگی قادرند حجم انبوهی از محموله را حمل کنند، همچنین دارای تجهیزات و لوله‌های تنفسی‌اند که به‌خصوص هنگام طوفان‌های شدید، قابل استفاده‌ هستند.

open Relief UAV
پهباد امدادی
این پهپاد، یک هواپیمای بدون سرنشین است که می‌تواند در بلایا و فجایع، کمک بسیاری کند. این هواپیمای کوچک، غالبا از ترکیباتی مثل فایبرگلاس ساخته شده و طول بال‌های آن، ١٦٧سانتی‌متر و وزن آن، کمتر از ٣کیلوگرم است. این پهپاد دارای سیستم تصویربرداری پیشرفته‌ای است که می‌تواند چیزهایی مثل جاده‌ها، دود و انسان‌ها را تشخیص دهد و آنچه را که می‌بیند، ثبت کند. این هواپیمای کوچک دارای یک سیستم به نام ArduPilot Mega است که توسط آن و با استفاده از GPS می‌تواند به راحتی کنترل شود.

Public Lab (PLOTS) DIY Spectrometry Kit
کیت (جعبه) آزمایشگاه طیف‌سنج PLOTS
اسپکتومترها یا طیف‌سنج‌ها با تجزیه نور به رنگ‌های منحصربه‌فرد، به‌منظور مطالعه جداگانه آنها، مشخصات مختلف نور را اندازه‌گیری می‌کنند و شما می‌توانید به این نحو، ترکیب شیمیایی تشکیل‌دهنده یک ماده را آنالیز کنید. طیف‌سنج PLOTS، به افراد اجازه می‌دهد ترکیبات آلاینده را در یک فاجعه طبیعی، تا حد امکان، شناسایی و آنالیز کنند، مثل شناسایی و تشخیص روغنی که وارد آب آشامیدنی شما شده است.
این کیت، از مواد ساده‌ای مثل کاست وی‌اچ‌اس، کارت مشکی کاغذی، تکه‌ای از یک دی‌وی‌دی و یک وبکم یواس‌بی‌خور، ساخته‌شده است. با ورود نور به این ابزار شیارهایی روی دی‌وی‌دی به‌وجودمی‌آید
- که بالای وبکم قرار دارد- و باعث ایجاد یک منشور می‌شود که طول موج‌های نور را در زوایای مختلف بازگشت می‌دهد، در نتیجه، یک طیف را تشکیل می‌دهد که می‌تواند آنالیز شود. هزینه تهیه اجزای این کیت، بسیار پایین و نیازمند یک ساعت زمان برای ساختن این ابزار است.


Concrete Canvas (Rapid Concrete Infrastructure)
ساختارهای سریع‌ساخت
تنها کاری که باید کنید، اضافه‌کردن هوا و آب است. این تئوری پشت پناهگاه‌های بتونی است. جنس این پناهگاه‌ها از پارچه‌های بتونی خاصی است که می‌توانند باد شوند؛ یک سیمان خاص که هم ضدآب و هم ضدآتش است. این ساختارهای پایدار (طراحی هرکدام از آنها به نحوی است که می‌توانند تا بیش از ١٠‌سال عمر کنند) در بسته‌های غیرقابل نفوذ هوا قراردارند که می‌توانند به‌راحتی و در کمتر از یک ساعت ساخته شوند. این پارچه به یک چارچوب پلی‌اتیلنی متصل می‌شود که می‌تواند با استفاده از پنکه‌های‌برقی، باد شود. بعد از ایمن‌ساختن پناهگاه و محکم‌کردن آن به زمین، آن را با آب خیس می‌کنند و اجازه می‌دهند تقریبا ٤٨ساعت به همان حالت باقی بماند و بعد از آن، آماده استفاده است. پناهگاه‌های بتونی، در ٢ اندازه ارایه می‌شوند؛ ٢٥مترمربع، که نیازمند ‌هزار لیتر آب و ٥٠مترمربع که نیازمند ٢هزار لیتر آب است.

Aid Necessities Transporter
حمل‌کننده‌های کمکی ضروری (ANT)
فردی استرالیایی به نام «برایان لی» این حمل‌کننده‌های کمکی ضروری (ANT) را طراحی کرده است تا با کمک آن بتوان منابع امدادرسانی در فجایع را روی زمین‌ها و مسیرهای ناهموار، حمل کرد- خصوصا بخش‌ها و لوازم مخصوص ساختن خانه‌های موقت.  این ماشین‌ها برای کار جمعی و متحدانه ساخته‌شده‌اند؛ درست مانند کاری که مورچه‌ها انجام می‌دهند. این وسایل نقلیه با سیستم موتوربرقی و ٦چرخ مجهزشده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد روی هر زمین ناهمواری به راحتی حرکت کنند. آقای لی می‌گوید: «رانندگانی که در ANT می‌نشینند، باید به‌طور گروهی حرکت کنند، بنابراین نیازی به راهنما و هدایتگر مسیر نیست. ANT دارای ٢حالت است؛ حالت حمل عادی و سریع که در هریک از این حالات، این وسیله با استفاده از سیستم هیدرولیکی می‌تواند کابین راننده را در جهت بالا- پایین بچرخاند، همچنین شکل آیرودینامیک‌تری به خود بگیرد تا بتواند به سرعت به مقصد برسد.

LuminAID
منبع تولید نور
دو نفر از دانشجویان معماری دانشگاه کلمبیا به نام‌های «آنا استورک» و «آندریا سرشتا» راهی مبتکرانه برای روشن‌کردن منطقه فاجعه ساخته‌اند:   LuminAID یک وسیله بادی دارای چراغ‌های ال‌ای‌دی است که با انرژی خورشیدی کارمی‌کند. این وسیله، ضدآب است و می‌تواند روی آب شناور بماند. در این وسیله، هیچ بخش متحرکی وجود ندارد و هر LuminAID می‌تواند بدون تعویض، بیش از ٣سال، تولید نور کند. محفظه بادی این وسیله، می‌تواند موجب نرم‌تر و ملایم‌کردن نور شدید ال‌ای‌دی شود. قیمت LuminAID از ١٩ تا حدود ٢٧دلار قیمت‌دارد و سازندگان آن تاکنون این وسیله را در ١٠کشور توزیع‌کرده‌اند.

C-Water
آب آشامیدنی تمیز بعد از فجایع، منبع بسیار گرانبهایی است. درحالی‌که فیلترهای تصفیه زیادی در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها وجود دارد، سادگی و سهولت اختراع مهندس چینی، «چائو گائو» به نام C-Water  که در مسابقات بین‌المللی طراحی Designboom در ‌سال ٢٠١٠ مقام دوم را کسب کرد، به‌عنوان ابزاری فوق‌العاده در فجایع و بحران‌ها، نظرها را به خود جلب‌کرد. دستگاه سبک‌وزن آقای گائو، بخار آب را در داخل فیلترهایش متراکم می‌کند، سپس نور خورشید باعث گرم‌شدن بخار آب می‌شود که سرانجام باعث تراکم بخار آب به‌صورت قطره روی جداره بالایی این دستگاه (C-Water) می‌شود که خالص و تصفیه‌شده است. دو روز بعد از قراردادن آن در معرض نور خورشید، تقریبا همه میکروب‌هایش کشته می‌شوند و این آب برای نوشیدن کاملا مطمئن است.

The All Terrain Solar Trailer
تریلر تولید برق خورشیدی (ATST)
آخرین پروژه «مایکل و کنی‌هام» می‌تواند به افراد کمک کند با دیگران در ارتباط باشند، حتی زمانی که به مدت طولانی، برق قطع شده باشد. این یدک خورشیدی، یک وسیله قابل‌حمل و ایستگاهی برای تولید برق با استفاده از نور خورشید است که می‌تواند تا ١٠٠تلفن همراه را به‌طور همزمان شارژ کند. این منبع تولید برق، طوری طراحی شده است که می‌تواند به راحتی یدک کشیده شود. هر تریلر می‌تواند به ٤ یا ٨ باتری مجهز شود که با استفاده از انرژی خورشیدی، بین ١٢٠٠ تا ٢٤٠٠ وات، برق تولید کند و دارای ١٠٠خروجی برق (پریز) است. ٥٠ خروجی آن، برق ١١٠ ولت معمولی تولید می‌کنند و بقیه خروجی‌ها ترکیبی از USB، iPhone و سایر ارتباطات است.

Disaster Relief Toilet
توالت‌های زمان بحران
یک طراح صنعتی به نام «رحیم بیهیمانی» بعد از مشاهده ترس و وحشت بسیاری از افراد برای دستشویی‌رفتن هنگام زمین‌لرزه شیلی در ‌سال ٢٠١٠ توالت‌هایی را طراحی کرد. توالتی که او طراحی کرده است، بسیار راحت سرهم می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این توالت از یک دسته مسطح با ارتفاع ١٨اینچ (حدود ٤٦سانتی‌متر)، چادر جانبی برای حفظ حریم خصوصی و یک سیستم دفع زباله که شامل یک چرخ جداشونده و یک کیسه که دهانه آن با طناب، سفت یا شل می‌شود، تشکیل شده است. یک فرد می‌تواند به‌راحتی و با کمک یک سکه (به‌جای پیچ‌گوشتی) یا حتی یک چاقوی صبحانه، این توالت پلاستیکی را سرهم و قطعات آن را به یکدیگر متصل و برای استفاده، آماده‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha