سلامت نیوز:محمودی در برنامه گفتگوی فرهنگی درباره مد و لباس و راهکارهای پیشگیری از تهاجم فرهنگی گفت: اگر بخواهیم به حوزه تهاجم فرهنگی نگاه کارشناسی داشته باشیم، باید صنایع فرهنگی را در کشور تقویت کنیم.
برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع «مد و لباس در تهاجم فرهنگی» با حضور محمدرضا مجمع کارشناس سبک زندگی و دبیر کل انجمن پژوهشی اوراسیا، مهدی محمودی مدیر موسسه مد و لباس، حمیدرضا توسلی استاد دانشگاه تهران در زمینه طراحی و مد روی آنتن رادیو گفتگو رفت.
در ابتدای این برنامه مجمع با اشاره به اینکه تهاجم فرهنگی از طریق مد و لباس راحت تر وارد می شود، گفت: افراد دوست دارند ظاهر متمایزی داشته باشند و اگر الگوی مناسبی در داخل کشور برای این افراد فراهم نکنیم، باعث باز شدن راه بیگانگان به داخل کشور می شود.
این کارشناس سبک زندگی ادامه داد: رهبر معظم در دیدار با جوانان، مطرح کردند تهاجم فرهنگی از طریق مد و لباس شروع شده است. ایشان زمانی که سمت رئیس جمهوری داشتند، در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را مطرح کرده و هزینه ای به آن اختصاص دادند اما کار تا یک جایی پیش رفت و متوقف شد.
وی افزود: مسأله این است، متولیان امر فرهنگ در کشورمان بیش از 20 سازمان و نهاد هستند که برآیند این کارها یکدیگر را خنثی می کنند و پیشرفتی حاصل نمی شود. به عبارتی تلاش صورت می گیرد اما چون قرارگاه واحدِ فکری و عملیاتی وجود ندارد، تضارب آراء و تعدد سلیقه ها مانع دستیابی به هدف می شود.
مجمع خاطرنشان کرد: ما نیازمند ذره بینی هستیم که نورها را متمرکز کند و به نتیجه واحدی در این رابطه برسیم. مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و رسانه ها در این امر موثر هستند. جالب اینکه اولین وارد کننده چادر مشکی در دنیا ایران است و کارخانه های ما 10 درصد از نیاز مردم را تأمین می کنند.
فقدان برنامه ریزی باعث ایجاد دیدگاه منفعلانه نسبت به مدولباس می شود
در ادامه محمودی نیز عنوان کرد: در حال حاضر طبق تعریف های توسعه اقتصادی یک فیلد صنعتی به نام صنایع فرهنگی باز شده است. صنایع فرهنگی صنایعی هستند که درونمایه فرهنگی اما ظاهری صنعتی دارند و مصداق بارز اقتصاد، فرهنگ است. صنایع فرهنگی در ادبیات اقتصادی جهان دیده می شود و عدد و رقم دارد.
وی ادامه داد:  بسیاری از سازمان ها مثل یونسکو، صنایع فرهنگی را یکی از مصادیق مهم صنعتی می دانند. مصادیق صنایع فرهنگی شامل صنعت گردشگری، مد و لباس، فیلم، طراحی، بازی های رایانه ای و انیمیشن می شوند. همه این صنایع فرهنگی ظاهر صنعتی دارند که باید ارزش افزوده ایجاد کنند و کارآفرینی و تولید محصول داشته باشند. تمام صنایع فرهنگی مذکور این ویژگی ها را دارند اما درونمایه فرهنگی دارند.
مدیر موسسه مد و لباس با اشاره به اینکه تهاجم فرهنگی ظرفی می خواهد که مظروف آن مقابل فرهنگ ماست، افزود: تهاجم فرهنگی با فیلم، موسیقی و مد و لباس ایجاد می شود؛ چون مظروف آن ایدئولوژی و جهان بینی است. اگر بخواهیم به حوزه تهاجم فرهنگی نگاه کارشناسی داشته باشیم، باید صنایع فرهنگی را در کشور تقویت کنیم، در غیر این صورت، دیدگاه ما منفعلانه و به این صورت می شود که دائماً در پاسخ به کنش دیگران در خصوص یک مسأله خاص، واکنش نشان می دهیم.
وی با اشاره به پژوهش های انجام شده، توضیح داد: تحقیقی در مجموعه ما، انجام شد که درگیری یک کودک با یک بازی رایانه ای 60 ساعت است اما درگیری او با فیلم 6 ساعت است. بنابراین بچه ها با جهان بینی بازی هایی که وارد کشور می شوند، درگیر خواهند شد و این همان تهاجم فرهنگی است.
محمودی افزود: در مورد مد و لباس نیز این موضوع صدق می کند، اگر برنامه ریزی نکنیم مجبوریم دیدگاه منفعلانه نسبت به این موضوع داشته باشیم. هیچ صنعتی به اندازه مد و لباس قبل از تولد و بعد از مرگ در زندگی ما دخیل نیست.
در ادامه توسلی در خصوص مسأله پوشش، لباس و مد گفت: مبحث پوشاک یکی از مباحث فراگیر است که با اقتصاد، جامعه شناسی، هنر و دیگر رشته ها مرتبط است. مد و لباس در نظام دانشگاهی ما به خوبی راه پیدا نکرده و در مقطع کارشناسی ارشد بیشتر نگاه ها به سمت مهندسی نساجی است. امکان این وجود دارد که متغیرهایی مثل ایرانی بودن، هویت و نگرش های اسلامی را با بازی تلفیق کنیم و از طراح بخواهیم بر اساس این مولفه ها لباس ها را طراحی کند.
صوت "گفت وگوی فرهنگی"، از طریق سایت رادیو گفت وگو قابل دریافت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha