مصرف محصولات تراریخته که با تغییرات ژنتیکی مواجه شده اند هنوز جای تامل دارد چراکه کسی در خصوص مزایا و یا حتی مضرات احتمالی آن مطمئن نیست.

قانون نحوه بهره برداری محصولات دستکاری شده ژنتیکی در مجلس تهیه میشود

سلامت نیوز: مصرف محصولات تراریخته که با تغییرات ژنتیکی مواجه شده اند هنوز جای تامل دارد چراکه کسی در خصوص مزایا و یا حتی مضرات احتمالی آن مطمئن نیست.

به گزارش سلامت نیوز به خانه ملت، محصولات تراریخته به محصولاتی اطلاق می‌شود که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته باشد. این تغییر بیشتر مواقع در جهت بهبود مقاومت محصول به برخی آفات یا بیماریها و برای بهبود عملکرد آن و بهره وری کشاورز صورت می‌گیرد.

اینکه محصولات تغییر ژنتیک یافته برای سلامت مفید هستند یا مضر سوالی است که ذهن بسیاری از کارشناسان این حوزه را درگیر کرده و هیچ جواب قاطی تاکنون به این پرسش داده نشده است.

از یک سو برخی کارشناسان معتقدند با تغییر ژنتیک در محصولات کیفیت اولیه آن ها دستخوش دگرگونی شده و دیگر مانند قبل نمی توان بر سلامت آن ها تاکید کرد در حالی که عده ای معتقدند با جهش ژنتیکی این نوع محصولات  بهبود در تولید از جهش کیفی و کمی رخ خواهد داد.


حال تصمیم گیری از میان این دو اعتقاد برای مردم سخت بوده زیرا سلامت موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذاشت از طرفی افزایش هر روزه آمار سرطان در کشور و به راه افتادن سونامی آن دغدغه ای جدی بوده که باید با عوامل بروز آن به جد برخورد کرد.

برای درک بهتر عوارض یا مزایای استفاده از محصولات تراریخته گفت وگویی با برخی از نمایندگان ترتیب داده ایم که در ذیل می خوانید:
 
 
رشد ۴۰ درصدی سرطان نتیجه مصرف محصولات تراریخته

محمدتقی توکلی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس- با انتقاد از تولید و عرضه محصولات تراریخته در کشور، گفت: رشد ۴۰ درصدی سرطان نتیجه مصرف محصولات تراریخته در کشور است.

وی ادامه داد:  تولیدکنندگان و عرضه کنندگان این نوع محصولات بیش از توجه به کیفیت محو سود بالای این نوع محصول شده اند.
 

تغییرات ژنتیکی محصولات نظم محیط زیست و سلامت مردم را دستخوش دگرگونی می کند

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افزایش تولید در محصولات تراریخته انگیزه برخی افراد برای سرمایه گذاری در این بخش است، تصریح کرد: افزایش سرطان و راه افتادن سونامی آن در کشور نتیجه دستکاری ژنتیک در محصولات و مواد غذایی مردم است.
 

جهش ژنتیکی در محصولات مصرفی مردم به سلامت آن ها لطمه می زند

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه جهش ژنتیکی در محصولات مصرفی مردم به سلامت آن ها لطمه می زند، تصریح کرد: تغییرات ژنتیکی در محصولات شاید از لحاظ کمی مزایای بسیاری به همراه داشته باشد، اما از لحاظ کیفی هیچ گاه نمی تواند جایگزینی برای محصولات ارگانیک باشد.

وی با بیان اینکه محصولات تراریخته در کشورهای پیشرفته جایی ندارند، افزود: کشورهای پیشرفته به مضرات استفاده از محصولات تراریخته و بیماریهای ناشی از آن آگاه بوده از این رو این نوع محصولات مصرف بومی برای آن ها ندارد و با صادرات آن ها زمینه ارزآوری را برای کشور خود فراهم می کنند.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: با تغییرات ژنتیکی در محصولات مصرفی مردم نظم محیط زیست و سلامت آن دستخوش دگرگونی خواهد شد.

توکلی با بیان اینکه افزایش مطالعات و پژوهش ها به معایب استفاده از محصولات تراریخته خواهد انجامید، گفت: به راه افتادن سونامی سرطان در ایران نتیجه تغییر عادات غذایی و همچنین استفاده از این نوع محصولات تراریخته است.

ضرورت کشت ارگانیک محصولات برای مقابله با سرطان

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: کشت های ارگانیک تا کنون بارها امتحان خود را در خصوص تضمین سلامت مردم پس داده از این رو باید به سمت این نوع کشت ها و حذف عناصر شیمیایی در محصولات حرکت کنیم.

وی با اشاره به رشد آمار سرطان در ایران، گفت: رسیدن به مرز 40 درصدی در ابتلا به بیماری سرطان نتیجه مصرف همین محصولات تغییر ژنتیک داده شده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: دولت باید سلامت مردم را جدی گرفته و با هر نوع محصولی که تهدیدی برای این مهم باشد برخورد کند.

وارداتی با طعم سرطان

غالباً هدف از مهندسی ژنتیک در گیاهان انتقال یک یا چند ژن به گیاه می‌باشد که در صورت موفقیت یک ویژگی جدید به گیاه می‌بخشند. این ویژگی جدید معمولاً در گیاهان هم خانواده یافت نمی‌شود. به همین دلیل انتقال ژن یا ژنهای عامل این ویژگی، که گاهی در گیاهان غیر هم خانواده یا حتی موجود زندهٔ دیگر مانند یک گونهٔ باکتری موجود می‌باشد، از طریق روشهای متداول اصلاح نباتات محقق نخواهد شد. نمونه‌های استفاده از گیاهان تراریخته با صفتی چون مقاومت به یک آفت، بیماری یا خشکی را می‌توان در کشاورزی مدرن یافت.

علیرغم فواید بسیار و به تبع آن علاقه‌مندان زیاد در بین محققین و کشاورزان، استفاده از گیاهان تراریخته منتقدینی دارد. این انتقادات بر اساس ملاحظات اکولوژیکی و اقتصادی می‌باشد چرا که موجودات تراریخته غالباً به درخواست ابداع کنندگان آنها تحت قوانین مالکیت معنوی محافظت می‌شوند. این منتقدین همچنین به بحث سلامت مواد غذایی تولید شده با گیاهان تراریخته می‌پردازند.در ایران اولین محصول کشاورزی تراریخته رقمی از برنج است که در برابر کرم ساقه خوار برنج Chilo suppressalis مقاوم است.
 
تغییر‌ ژنتیکی همیشه منفی‌ نیست

محمدحسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با مثبت ارزیابی کردن تولید محصولات تراریخته در کشور،گفت: تولید محصول با کیفیت و در کمیت بالا اصل مهمی است که در صورت لحاظ شدن این دو مهم در تولید محصولات تراریخته هیچ منعی برای ادامه فعالیت گلخانه ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: تولید محصولات تراریخته می تواند علاوه بر رفع نیاز کشور زمینه ارزآوری از طریق صادرات را نیز فراهم کند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، با رد هر نوع اظهار نظری مبنی بر لحاظ نشدن اصول ارگانیک در تولید محصولات تراریخته، افزود: تولید محصول با کیفیت و در کمیت بالا اصل مهمی است که در صورت لحاظ شدن این دو اصل در تولید محصولات تراریخته هیچ منعی برای ادامه فعالیت گلخانه ها در این زمینه وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه هر نوع تغییر ژنتیکی در محصولات کشاورزی را نمی توان منفی قلمداد کرد، تصریح کرد: دنیا برای جذب بازارهای جهانی به سمت و سوی محصولات تراریخته رفته و ما نباید ممانعتی برای تولید محصولات در کشور ایجاد کنیم.


حرکت کشورهای پیشرفته به سمت و سوی استفاده از تکنولوژی در تولید محصولات

وی با بیان اینکه کشاورزی در کشورهای پیشرفته براساس علم روز است، گفت: استفاده از تکنولوژی برای تولید محصولات تراریخته یکی از اصولی است که این روزها بسیاری از کشورهای برای قیضه بازارها در خدمت گرفته اند.

این نماینده مردم درمجلس نهم، با اشاره به تجربه کشوری چون هند برای تولید انواع برنج با تکنولوژی های روز، گفت: استفاده از محصول تراریخته به هند این مجوز را داده که بیش از 40 درصد برنج دنیا را تامین کند.

قربانی با انتقاد ازادامه روند تولید محصولات به روش سنتی در ایران،تصریح کرد: اگر بخواهیم از قافله رشد و پیشرفت عقب نمانیم باید خود را با علم روز دنیا همسو کنیم.

وی ادامه داد: تداوم کشاورزی سنتی،واردات و از دست دادن ذائقه مردم را به همراه خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: افزایش حجم تولیدات کشاورزی در کنار تضمین سلامت محصولات به عنوان منشوری باید در پیشگاه مسئولان قرار بگیرد.


تهیه طرح قانون نحوه بهره برداری محصولات تراریخته کشاورزی به زودی در مجلس

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان اینکه برخی گروههای مردم نهاد در اروپا اجازه ورود محصولات تراریخته غذایی را به بازار مصرف خودشان نمی دهند، گفت: تهیه طرح قانون نحوه بهره برداری محصولات تراریخته کشاورزی به زودی در مجلس مطرح می شود.

وی درباره تولید محصولات تراریخته کشاورزی وتاثیر آن بر مصرف کنندگان، گفت: هرچند عرضه محصولات تراریخته کشاورزی درجهان به دودهه گذشته برمی گردد، اما گزارش های موثقی برای مصرف نکردن این گونه محصولات غذایی عنوان نشده است.کم و بیش می شنویم که برخی کشورهای آمریکایی و بعضا اتحادیه اروپا مصرف این محصولات تراریخته را ممنوع اعلام کرده اند.
 

تاثیرات منفی محصولات تراریخته غذایی در طبیعت

نماینده مردم دزفول درمجلس شورای اسلامی افزود: آن چه مشخص است محصولات تراریخته تغییراتی در طبیعت ایجاد کرده و آینده تاثیر مصرف این گونه محصولات را بر انسان نشان خواهد داد.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد:کشورهای آمریکایی و اروپایی درمصرف محصولات غذایی تراریخته احتیاط می کنند و حتی در آمریکا این محصولات با برندهای مشخصی که نشان می دهد تراریخته است عرضه می شوند تا مصرف کننده بداند که چه محصولی را خریداری می کند و نسبت به این محصول آگاهی می یابد.

ممنوع شدن مصرف محصولات غذایی تراریخته در اروپا

وی ادامه داد:برخی گروههای مردم نهاد در اروپا اجازه ورود محصولات تراریخته غذایی را به بازار مصرف خودشان نمی دهند و این یک هشدار است تا ما نسبت به ضررهای ناشی ازمصرف محصولات تراریخته آگاهی یابیم.


پاپی زاده درخصوص عملکرد کمیسیون کشاورزی مجلس دراین باره،افزود: هر چند دستگاه ناظری برای پایش این موضوع در کشور نداریم ؛ولی کمیسیون متبوع ما به دنبال این است تا نحوه بهره برداری محصولات تراریخته کشاورزی را به صورت قانون مطرح کند و مواردی همچون مالکیت تولید محصول و تعیین محدوده های آن را مشخص کند.

مصرف بالای محصولات غذایی تراریخته در کشورهای جهان‌سوم

محمد اسماعیل نیا عضو کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس- با بیان اینکه تاکنون منبعی مستند و کافی برای مصرف نکردن محصولات تراریخته کشاورزی ارایه نشده است، گفت: شاید تنها شبهه ای که در این باره وجود دارد این است که محصولات کشاورزی تراریخته بیشتر در کشورهای جهان سوم مصرف می شود.

وی ادامه داد: درباره تولید محصولات تراریخته کشاورزی وتاثیر آن بر مصرف کنندگان درکشور، گفت: تا کنون کسی به طور جدی این موضوع را درکشور مورد بررسی و کارشناسی عمیق قرار نداده؛ ولی آنچه روشن است و در اخبار آمده نشان دهنده آن است که محصولات تراریخته کشاورزی در اروپا و آمریکا مصرف نمی شود.


نماینده مردم کاشمر درمجلس شورای اسلامی افزود: هرچند مصرف نکردن این گونه محصولات کشاورزی توصیه می شود؛ولی منبعی برای ارایه دلیل مستند و کافی دراین باره ندیدم.

گسترش مصرف محصولات تراریخته کشاورزی در کشورهای جهان سوم

وی با بیان اینکه تاکنون مقاله ای و یا خبری درباره تاثیرات مثبت یا منفی این گونه محصولات بر افراد ارایه نشده است، تصریح کرد: شاید به تنها شبهه ای که دراین باره عنوان می شود اشاره کرد این است که این گونه محصولات کشاورزی تراریخته بیشتر در کشورهای جهان سوم تولید و مصرف می شود.

 

لزوم مطالعه و بررسی بیشتر محصولات تراریخته کشاورزی

عضوکمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد: صحبت کردن دراین باره نیازمند مطالعه و بررسی بیشتراست؛چرا که  با ارایه مستندات و شواهد می توان آن را بیشتر مورد ارزیابی قرار داد.

 

اجازه ورود محصولات تراریخته به یک تهدید ختم نشود/لزوم تایید محیط زیست برای مجوزدارها

عضو ناظر مجلس در شورای عالی حفاظت از محیط زیست با تاکید بر اینکه اجازه واردات محصولات تراریخته نباید به یک تهدید زیست محیطی ختم شود،گفت: به منظور حفظ محیط زیست و سلامت جامعه باید حتی محصولات تراریخته ای که مجوز واردات دارند هم به تایید سازمان حفاظ ازمحیط زیست برسند.

اظهارات متناقض در خصوص محصولات ارگانیک خود معضل جدی شده که اجازه تصمیم گیری در خصوص مصرف یا عدم آن را از مردم سلب کرده است. به گونه ای که نورانی-رئیس انجمن ارگانیک- چندی پیش در خصوص محصولات تراریخته کشاورزی درکشور، گفت: تولید محصولات تراریخته کشاورزی در اروپا و آمریکا ممنوع شده است ، معلوم نیست چرا عده ای در داخل کشور این محصولات را وارد و حتی تولید می کنند. ‌از نهادهای مسئول انتظار داریم با توجه به ضرورت صیانت از سلامت غذایی شهروندان در این عرصه به طور جدی وارد شوند.

رئیس انجمن ارگانیک از اینکه عده ای به صورت زیر پوستی و مخفیانه محصولات تراریخته کشاورزی را وارد یا تولید می کنند،انتقاد کرد و گفت: این روند باعث افزایش هزینه‌های بهداشتی و همچنین بیماری ها و رشد سرطان خواهد شد.

وی با بیان اینکه در ایران سالم ترین محصولات کشاورزی تولید می شود،گفت: ‌همه کشورها به سمت تولید ارگانیک رفته اند و ما هم باید متناسب با مزیت های اقلیمی و ظرفیت های کشاورزی خود تولید این محصولات را افزایش دهیم که بازار خوبی هم درداخل و خارج از کشور دارد.

حال با وجود اظهارات رئیس انجمن ارگانیک "بهزاد قره‌یاضی"رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران- محصولات تراریخته از سال 1996 برای اولین بار زیر کشت رفته‌اند و از آن زمان هر ساله سطح زیر کشت این محصولات افزایش داشته است.

طی سال های گذشته هرگز سطح زیر کشت این محصولات ثابت نبوده و یا کاهش نیافته و همواره سطح زیر کشت این محصولات افزایش یافته است. این مسئله نشان دهنده مفید بودن این محصولات، سود آور بودن و سالم بودن آنهاست. محصولی که وارد بازار می‌شود اگر دارای ایراد باشد و خطری ایجاد کند بلافاصله از بازار مصرف حذف می‌شود.

ابهام در مصرف محصولات تراریخته یا قطع آن سوالی است که بسیاری از اذهان را به خود مشغول داشته و امید است راهکاری برای درک بهتر معایب و مزایای این نوع محصولات هر چه سریع تر قبل از اینکه صدمه ای به سلامت مردم وارد شود پیدا کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha