شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
کد خبر: 176869

متخصصان بر این باورند که استفاده از گوش پا‌ک‌کن برای تمیز کردن گوش بیشتر از اینکه مفید باشد مضر است.

سلامت نیوز: متخصصان بر این باورند که استفاده از گوش پا‌ک‌کن برای تمیز کردن گوش بیشتر از اینکه مفید باشد مضر است.

به گزارش سلامت نیوز، باشگاه خبرنگاران نوشت: شاید شما نیز شنیده باشید که بسیاری از افراد از طریق گوش پاک‌کن به گوش خود آسیب رسانده‌اند و در برخی مواقع سبب ناشنوایی خود شده‌اند. در این میان کودکانی که برای تمیز کردن گوش خود یا کنجکاوی از این وسیله استفاده می‌کنند بیشتر از سایرین به گوش خود آسیب می‌زنند.

گذشته از آسیب‌هایی که این وسیله به گوش وارد می‌کند ضررهای دیگری نیز دارد. گفته می‌شود که گوش پاک‌کن برای برطرف کردن جرم گوش استفاده می‌شود درحالی که مقادیر مشخصی از جرم گوش برای سلامتی گوش لازم است. جرم موجود در گوش خواص ضد باکتریایی و ضد قارچ دارد که از خشک شدن گوش جلوگیری می‌کند. این ماده نوعی تمیزکننده طبیعی برای گوش محسوب می‌شود که نباید از آن غافل شد.

مقدار جرم گوش، رنگ و حالت آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به طور معمولی سطح خارجی گوش را می‌پوشاند. هر وسیله‌ای که از خارج شدن و بیرون آمدن این جرم از درون گوش جلوگیری کند بهتر است استفاده نشود. علاوه بر گوشی‌های هدفون که باید استفاده از آن‌ها را کاهش داد، موهای زیاد گوش،  حفره باریک گوش و رشد استخوان و غضروف‌های گوش و شنا کردن در آب سرد ممکن است از خروج این جرم‌ها از گوش جلوگیری کند. گاهی استفاده از گوش پاک‌کن سبب می‌شود که جرم گوش بیرون نیاید یا حتی به داخل رانده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha