شاید آمار و ارقام از افت شاخص اقتصادی خانواده‌ها خبر بدهد و تورم و ركود حاكم بر بازار بیانگر حذف برخی اقلام و كالاها از سبد خانوارها باشد اما ایرانیان خوب می‌دانند كه كمك به همنوع و گرفتن دست نیازمند ربطی به داشتن و نداشتن ندارد.

جشن نیكوكاری از امروز آغاز شد

سلامت نیوز: شاید آمار و ارقام از افت شاخص اقتصادی خانواده‌ها خبر بدهد و تورم و ركود حاكم بر بازار بیانگر حذف برخی اقلام و كالاها از سبد خانوارها باشد اما ایرانیان خوب می‌دانند كه كمك به همنوع و گرفتن دست نیازمند ربطی به داشتن و نداشتن ندارد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: تقسیم عاطفه‌ها، تسخیر قلب‌هاشاید آمار و ارقام از افت شاخص اقتصادی خانواده‌ها خبر بدهد و تورم و ركود حاكم بر بازار بیانگر حذف برخی اقلام و كالاها از سبد خانوارها باشد اما ایرانیان خوب می‌دانند كه كمك به همنوع و گرفتن دست نیازمند ربطی به داشتن و نداشتن ندارد و وقتی قرار باشد اقدامی انسان‌دوستانه صورت گیرد، هر كس به اندازه توانش پیش می‌آید و به قدر وسعش كمك می‌كند و جشن عاطفه‌ها یكی از همان مناسبت هاست.
امروز یك‌بار دیگر زنگ نوعدوستی و توجه به نیازمندان در سراسر كشور به صدا در می‌آید تا ایرانیان نشان دهند با بخشیدن بخشی از داشته‌های‌شان نه تنها چیزی از دست نمی‌دهند بلكه قلب‌هایی را تسخیر می‌كنند كه قیمتی نمی‌توان برای آنها گذاشت.
بر اساس آمارها چیزی حدود 15 میلیون نفر از جمعیت كشور زیر خط فقر زندگی می‌كنند. با این حساب می‌توان گفت دو دهك از جامعه كمك گیرنده‌اند و هشت دهك دیگر استعداد كمك رسانی به این گروه را دارند. البته برخی كارشناسان معتقدند آمار 15 میلیون ‌نفری فقرا كه شناسایی شده‌اند، تنها افراد تحت پوشش دو نهاد كمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند كه در این دو نهاد پرونده دارند و وضعیت معیشت آنها مشخص است. بنابراین باید برای شناسایی مابقی خانوارهای فقیر براساس داده هزینه بر درآمد عمل شود و برای شناسایی تك‌تك خانوارها در مناطق و استان‌های مختلف از طریق پرسشنامه وارد عمل شد و با نمونه‌گیری از استان‌ها، محاسبات را تكمیل كرد تا بتوان ارزیابی دقیق‌تری از میزان فقیران در كشور داشت.
  
آمار فقرا از 15 میلیون تا 30 میلیون نفر
به هرحال اگر آمار رسمی 15میلیونی فقرا یا ارقام غیررسمی كه می‌گویند بیش از ٣٠ میلیون ‌نفر از مردم ایران امروز به زیر خط فقر رفته‌اند را در نظر بگیریم، به یك نتیجه كلی می‌رسیم و آن هم اینكه متأسفانه در كنار بی‌برنامگی‌های دولت برای ریشه‌كنی فقر، دیگر اقشار نیز به وظایف و مسئولیت‌های خود در برخورد و مهار فقر آگاه نیستند.  جشن عاطفه‌ها یك مناسبت چند روزه است كه قطعاً نمی‌توان از آن به عنوان چاره‌ای برای حل مشكل نیازمندان یاد كرد اما بی‌شك بهانه خوبی است تا فراموش نكنیم در چند متری‌مان كسی زندگی می‌كند كه او را نیازمند می‌نامند. كسی كه به دلایل مختلف زندگی عادی‌اش را از دست داده و روزگارش را به سختی می‌گذراند.
  
كمك‌ها به سرعت به دست نیازمندان می‌رسد
امسال هم مثل سنوات گذشته جشن نیكوكاری از امروز( 12 اسفند) به مدت سه روز برگزار می‌شود تا مردم بتوانند قبل از شروع سال نو و در فضای به‌وجود آمده در جشنی شركت كنند كه میزبان آن بچه‌های نیازمندی هستند كه شادی‌های‌شان بسته به سخاوت میهمانان‌شان است.  جشن امسال با شعار «بهار همدلی، شكوه مهربانی، جشن نیكوكاری» به سه بخش تقسیم شده است به طوری كه شهروندان می‌توانند امروز در پایگاه‌های مدارس، 13 اسفند‌پایگاه‌های كمیته امداد در سراسر كشور و 14 اسفند ماه در پایگاه‌های نماز جمعه و مسیرهای پیاده‌روی هدایای نقدی و غیر‌نقدی خود را برای رسیدن به دست نیازمندان به صندوق‌ها بسپارند.
در همین رابطه مصطفی خاكسار قهرودی، معاون مشاركت‌های مردمی كمیته امداد با اعلام اینكه كمك‌های مردمی در كمتر از چند روز در اختیار خانواده‌های نیازمند و مددجو قرار خواهد گرفت، به 65 هزار پایگاه آماده جمع‌آوری كمك‌های نقدی و غیرنقدی مردم در جشن نیكوكاری اشاره كرد و گفت: «از این تعداد 15 هزار پایگاه در معابر و خیابان‌ها و 50 هزار پایگاه در مدارس دایر خواهد بود.» وی افزود: «كمك‌های جمع‌آوری شده در مدارس توسط انجمن اولیا و مربیان توزیع خواهد شد و در واقع كمیته امداد هیچ نقشی در خصوص نحوه توزیع كمك‌ها در مدارس ندارد.» خاكسار قهرودی تصریح كرد: «به‌رغم اینكه مردم با مشكلات اقتصادی روبه‌رو بوده‌اند اما میزان كمك‌ها طی سال جاری كاهش پیدا نكرده است.»
  
اعتمادها را خدشه‌دار نكنیم
هم اكنون بیش از 3 هزار خیریه در كشور فعال هستند كه كمیته امداد با هزار و 200 خیریه تعامل مؤثر و مستمر دارد. با این حال تفكری در سطح جامعه وجود دارد مبنی بر اینكه تعدد مؤسسات خیریه باعث شده سطح اعتماد مردم به عملكرد آنها پایین بیاید اما با این تفاسیر در حوادث غیرمترقبه یا زمان‌هایی كه مردم متوجه می‌شوند، گروهی از هموطنان به كمك آنها نیازمندند، فارغ از تمام قیل و قال‌ها به سرعت برای یاری و دستگیری از همنوعان‌شان می‌شتابند. این موضوع نشان می‌دهد، اگر مسئولان و سازمان‌های مربوطه با یك برنامه‌ریزی درست و مدون پیش رفته و مراكز علمی و پژوهشی هم به كالبد‌شكافی این بحث بپردازند و در نهایت، تك تك مردم در هر جایگاه و منصبی به وظایف خود نسبت به فقرا و نیازمندان آگاه شوند، آن وقت همه چیز در جای خود قرار می‌گیرد و به دور از احساسات و هیجانات، هر كس می‌داند چه كار باید بكند تا قدمی در مسیر خشكاندن ریشه فقر در كشور برداشته باشد. با این حال امروز بهانه خوبی است تا پای در راهی قرار دهیم كه سرآغاز ساختن دنیایی جدید است؛ دنیایی پر از مهر و محبت و عاری از فقر و نیاز. باید فقر را از نزدیك دید و دنیای نیازمندان را لمس كرد تا پی برد كه جشن نیكوكاری، جشنی به وسعت دل‌های آسمانی و بوی بهار با مهرورزی انسان‌هایی بزرگ و نوعدوست در هم پیچیده و جشنی را به وسعت دل‌های خدایی رقم می‌زند.   امروز جای جای ایران اسلامی میزبان قدم‌های افراد خیری است كه عاطفه را می‌توان به راحتی در قلب‌های تپنده آنها برای خانواده‌های بی‌بضاعت، پیدا كرد. امروز هزاران خیر جشن نیكوكاری را فرصتی دوباره می‌دانند تا با كمك‌شان بار دیگر الفبای عشق و مهربانی را بر دل‌های كودكانمان سرمشق كنیم. پس بیاییم در كنار یكدیگر عشق را مشق كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha