عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با تاکید برضرورت پایداری منابع بیمه‌ها، گفت: اخذ مالیات از خرده فروشی سیگار ۹ تا ۱۱ هزارمیلیارد درآمدزایی برای دولت دارد که می تواند مشکل بیمه‌ها را رفع کند.

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با تاکید برضرورت پایداری منابع بیمه‌ها، گفت: اخذ مالیات از خرده فروشی سیگار ۹ تا ۱۱ هزارمیلیارد درآمدزایی برای دولت دارد که می تواند مشکل بیمه‌ها را رفع کند.


به گزا ش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت ،رسول خضری درخصوص صحبت های وزیر بهداشت و درمان مبنی براینکه منابع دراختیار حوزه سلامت باید در قالب صندوقی هزینه شده و کلید آن دردست وزارت بهداشت باشد، گفت:  طبق بند 8 سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری کلید مدیریت منابع حوزه سلامت باید در دست وزارت بهداشت باشد، بنابراین بررسی این موضوع دربرنامه ششم به مجلس آینده موکول شده است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تجمیع بیمه‌ها اهمیت بسیاری دارد، افزود: این موضوع از برنامه چهارم و پنجم پیش بینی شده و باید هرچه سریعتر اجرایی شود، اما متاسفانه درحال حاضر دولت درخصوص تجمیع صندوق‌های بیمه ای آیین نامه ها و بخشنامه های لازم را تصویب و ابلاغ نمی کند؛ بنابراین دولت های دهم و یازدهم دراین خصوص کم کاری کردند.

وی با بیان اینکه سازوکارهای اجرایی تجمیع صندوق‌های بیمه ای باید از سوی دولت اتخاذ شود، تصریح کرد: در نمونه های موفق جهانی و آنجایی که سیاست های یکپارچه بیمه ای اجرایی شده است، به طور حتم موفقیت‌های بیشتری درحوزه بهداشت و درمان حاصل شده به طوری که در ارائه خدمات وحدت رویه بیمه ای وجود داشته است بنابراین با توجه به اینکه مهم‌ترین موضوع در حال حاضر عدالت در حوزه سلامت می‌باشد، دولت و مجلس باید  قوانین قابل قبول و دارای قابلیت اجرایی را دراین خصوص تصویب کنند.

خضری با تاکید بر اینکه قانون بیمه پایه همگانی در سال 72 مصوب شده است، افزود: اینکه پس از20 سال به دنبال اجرای این قانون باشیم، رویکرد قابل قبولی ازسوی دولت ها نبوده و مسئولان باید از طرح شعار و موضوعات غیرقابل اجرا در حوزه سلامت پرهیز کنند، البته در حال حاضر منابع بیمه ها نیز پایدار نبوده و عدم توجه به حل این مشکل وزارت بهداشت را دارای مشکلات بسیاری کرده است.

این نماینده مردم درمجلس نهم با اشاره به اینکه با آماده سازی کتاب تعرفه‌ها در چند سال گذشته رشد 120 درصدی در تعرفه ها به وجود آمد، گفت: درطول سنوات گذشته سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت و درمان تاکید داشتند که تعرفه ها باید بین 25 تا 30  درصد افزایش پیدا کند، هرچند که بیمه ها بر اساس درآمدشان تنها می توانند 5 درصد تعرفه ها را افزایش دهند؛ چون منابع پایدار برای بیمه ها هیچ گاه تا کنون محقق نشده است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد شد که رشد منابع بیمه ها ازسوی دولت جدی‌تر گرفته شود، افزود: مورد مهم دیگر در این باره مالیات بر خرده فروشی سیگار است که بین 9 تا 11 هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد زایی دارد که این پول به حل مشکل منابع بیمه ها کمک می کند؛ بنابراین با توجه به مشکلات اقتصادی حال حاضر جامعه دولت باید منابع جدیدی را خلق کرده و در این میان از فروش کالاهای با عوارض بالا مانند نوشابه و سیگار مالیات سبز اخذ کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اخذ مالیات سبز باعث می شود که دستگاه ها و نهادها به دنبال استفاده از انرژی پاک بوده تا میزان بیماری ها در کشور کاهش پیدا کند، همچنین سرمایه حاصل از پرداخت مالیات سبز می تواند  در درمان بیماران نیز کمک کند.

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش «تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اولین برنامه اقتصاد مقامتی ۹۵ تا ۹۹ » با بیان اینکه مهم نیست که بیمه زیرنظر کدام سازمان است بلکه تجمیع منابع، اهمیت بسیار زیادی دارد، گفت: منابع دراختیار نیز باید در قالب صندوقی هزینه شود که کلید آن دست وزارت بهداشت باشد که این موضوع در برنامه ششم توسعه، تعیین تکلیف نشده است.

وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی همچنین با بیان اینکه همه داشته ما، بیمه است، افزود: اگر بیمه با تامین منابع پایدار نباشد، کارایی ما موثر نخواهد بود چون در قبال تولید خدمت، خریداری نخواهیم داشت و اگر بیمه بیمار باشد، حوزه سلامت بیمارتر است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha