زارعی خاطرنشان کرد: درمان ناباروری مانند درمان یک زخم سطحی نیست که روی آن پماد و چسب زخم بزنید و در زمانی مشخص انتظار بهبودی صددرصد داشته باشید. متخصص زنان موظف است برای بیمار معایب، مزایا، هزینه و درصد موفقیت هر روش کمک باروری را تشریح کند تا با آگاهی کافی روشی را برگزیند. در غیر این صورت زوج بعد از مدتی از هزینه های مختلفی که پرداخت کرده اند، به ستوه می آیند و بدون اینکه نتیجه ای بگیرند، از درمان منصرف می شوند.

تشکیل شبکه های استخدامی برای رحم اجاره ای

سلامت نیوز:ناباروری و نازایی از جمله مشکلاتی است که این روزها گریبان بسیاری از زوجهای جوان را در سراسر جهان گرفته است. اگرچه به باور متخصصان و پزشکان این حوزه، امروز با وجود شیوههای درمان نازایی و ناباروری متعددی که در جهان و کشور ما ایران وجود دارد، دیگر هیچ زوج جوانی نباید نگران مشکلات و اختلالات ناباروری و نازایی باشد اما با وجود این، هستند زوجهایی که به دلیل نداشتن توان مالی برای تامین هزینههای درمان یا نپذیرفتن شیوه ها و شرایط درمان ناباروری و نازایی مانند استفاده از تخمک یا لقاح اهدایی امکان ناباروری را برای همیشه از دست میدهند.

به گزارش سلامت نیوز معمولا احساس بی کفایتی جزو شایع ترین احساساتی است که در زن یا مرد نابارور ایجاد می شود. علایم اضطراب و افسردگی در میان زوج هایی که با مشکل ناباروری مواجه هستند از سایر زوج ها بیشتر است.

متاسفانه روابط بین فردی زوج های نابارور نیز با مشکلات بسیاری همراه است و بسیاری از داروهای مورد استفاده در درمان ناباروری دارای هورمون های مختلفی هستند و می توانند اختلالی در میزان سطح طبیعی هورمون های بدن زن یا مرد ایجاد کنند و به همین دلیل مواجهه با اختلال خواب، اضطراب و افسردگی در زوج های نابارور تحت درمان به خصوص خانم ها چندان دور از انتظار نیست.

از طرف دیگر چرخه درمان ناباروری با برنامه های خاصی همراه است و در مواردی این برنامه ها باید در روابط بسیار داخلی زن و مرد دخالت داشته باشند و ممکن است تمام این مسایل بر سلامت روان زوج ها اثرات منفی بر جای بگذارد. ضمن اینکه درمان های ناباروری در بیشتر موارد هزینه بر است و بار مالی سنگینی را بر دوش زوج ها وارد می کند. خیلی اوقات عدم موفقیت در درمان، باعث ایجاد حس شکست و عوارض ناشی از آن موجب برهم خوردن کانون خانواده می شود.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر فاطمه زارعی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ساوه با بیان اینکه درمان ناباروری در همه دنیا جزو درمان های گران قیمت به حساب می آید که ارزان بودن آن در کشور ما، باز برای اکثریت مردم گران است، گفت: معمولا هزینه های درمان ناباروری در ایران بعد از تشخیص نوع ناباروری معین می شود. تعداد کمی از بیمه های تکمیلی هزینه های مربوط به ناباروری را پوشش می دهند. دلیل آن هم هزینه های سنگین و کاهش سود آوری برای مراکز بیمه است که تعداد کمی از آن ها تمایل پیدا می کنند تا این هزینه ها را متقبل شوند.

وی اضافه کرد: از بین این مراکز، یکی از مراکزی که هزینه های درمان ناباروری را قبول می کند، شرط و شروطی برای این کار در نظر گرفته است برای مثال زوجین که اقدام به درمان کرده اند، زن نباید بیش از ۴۰ سال سن داشته باشد و همچنین تاریخ آغاز بیمه از زمان خرید بیمه نامه تا انتهای سال دهم و یا تولد اولین فرزند به صورتی که هر کدام که زودتر محقق شود، خواهد بود. این بیمه ها کلیه هزینه های مربوط به درمان ناباروری را تا سقف ۴۰ میلیون ریال و جبران هزینه های درمان عیوب مادرزادی را تاسقف ۲۰میلیون ریال را پوشش می دهد. علاوه بر آن بیمه، هزینه رحم اجاره ای تنها برای بار اول را تا سقف ۴۰ میلیون ریال متقبل می شود.

به گفته این متخصص زنان و زایمان سال ۸۷، سمیناری با عنوان بیمه و ناباروری برگزار شد که چندین مرکز درمان ناباروری با شورای عالی بیمه وارد مذاکره شدند تا برای پوشش خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری و در نهایت پوشش هزینه‌های زوجین نابارور قانونی را به تصویب شورای عالی بیمه برسانند. قانونی که البته به تصویب رسید و ابلاغ شد اما پس از آن سیاست گزاران این حوزه اعتقاد دارند، هزینه درمان ناباروری در ایران کمر شکن است و در حال حاضر بیش از یک سال است که در شهرستان های کشور هزینه‌های مربوط به تشخیص ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، اما به نظر نمی‌رسد پوشش بیمه این خدمات در تهران اجرایی شده باشد.

زارعی خاطرنشان کرد: درمان ناباروری مانند درمان یک زخم سطحی نیست که روی آن پماد و چسب زخم بزنید و در زمانی مشخص انتظار بهبودی صددرصد داشته باشید. متخصص زنان موظف است برای بیمار معایب، مزایا، هزینه و درصد موفقیت هر روش کمک باروری را تشریح کند تا با آگاهی کافی روشی را برگزیند. در غیر این صورت زوج بعد از مدتی از هزینه های مختلفی که پرداخت کرده اند، به ستوه می آیند و بدون اینکه نتیجه ای بگیرند، از درمان منصرف می شوند.



این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ساوه در خصوص هزینه های انجام روش های کمک باروری، اظهار کرد: متاسفانه رواج بی دلیل آی وی اف هزینه سنگینی را بر زوج ها تحمیل کرده است. بیماران آگاه نیستند و این روش را حلال صددرصد مشکلات یا معجزه علم می دانند.

غافل از اینکه در بهترین شرایط و در مجهزترین آزمایشگاه های دنیا، موفقیت آی وی اف فقط ۲۵ درصد است. متخصصان زنان باید کاندیدای این روش را درست انتخاب و واقعیت های این روش تهاجمی و پرهزینه را کاملا برای بیمار روشن کنند. اگر بیمار بداند بعد از این همه سختی ممکن است به نتیجه نرسد، از همان ابتدا می تواند راه حل فرزند خواندگی را انتخاب کند. بیمارانی وجود دارند که پزشک بعد از دو درمان ناموفق، آن ها را وارد مراحل آی وی اف کرده است در حالی که آی وی اف تیر آخر پزشک است و یک متخصص با وجدان هرگز نباید در مراحل ابتدای درمان بیمار را وارد روند درمان تهاجمی کند.

همچنین یک انسان شناس می گوید موضوعِ رحم اجاره ای در جامعه ایران جا افتاده است و برخلاف تصور شوکی وارد نمی کند اما به همین میزان می تواند مشکلات حقوقی، جرایم اجتماعی و همچنین هزینه های زیادی ایجاد کند.


فاطمه سیارپور عضو شورای مرکزی انسان شناسی و فرهنگ و متخصص انسان شناسی بدن اظهار کرد: من باور ندارم رحم اجاره ای یک شوک برای جامعه ماست چون بحث رحم اجاره ای چندسال پیش موضوع اصلی یک سریال پرطرف دار بود و حتی در آن زمان یادم هست که نمایندگان مجلس هم به آن واکنش نشان دادند.

سیارپور درباره تبعات رحم اجاره ای توضیح داد: موضوعِ رحمِ اجاره ای یک کنش اجتماعی با تبعات خاص خود است. این موضوع در شرایط ایران با همه زمینه ها و موقعیت ها و شرایط فرهنگی، اجتماعی، دینی و اخلاقی، اقتصادی، حقوقی و... واکنش هایی ایجاد و در نتیجه به موضوعی خاص و در عین حال عام و پیچیده بدل شده است. از طرفی شبکه هایی در حال تشکیل برای یافتن و اتصال زنان داوطلب به افراد ناتوان هستند که از همین جا یک سری فرایندهای پیچیده اقتصادی شکل می گیرد. فرایندهایی که غیرقابل کنترل و مدیریت است و به موقعیت بسیار مناسبی در سودآوری های نامشروع اقتصادی برای عده ای خاص بدل می شود.

وی همچنین گفت: از سوی دیگر نارسایی های قانونی ما برای طرح چنین موضوعی خود می تواند و توانسته منشا مشکلات دیگری باشد. البته مشکلات بی شمار دیگری را نیز در پی دارد که اگر جامعه بی محابا به سوی آن برود نمی توان انتظار داشت که این تکنولوژی باری از دوش جامعه بردارد، بلکه بر آن بارهای زیادی اضافه خواهد کرد.


این انسان شناس با تاکید بر اینکه فقه در حوزه پزشکی پیشرو است اظهار کرد: نباید فراموش کرد که ایران کشوری مذهبی با زیرساخت های فقهی است و باز نباید فراموش کرد که فقه در حوزه بدن در قالب پزشکی پیشرو است.
 
عضو شورای مرکزی انسان شناسی و فرهنگ ادامه داد: برای مثال جراحی تغییر جنسیت که در دنیا جراحی پرهزینه و در برخی موارد به دلایل مذهبی و عرفی ممنوع است، در ایران بسیار رایج است چون جواز شرعی و فقهی دارد و به همین دلیل جراحان ماهر و متبحری هم دارد. تاجایی که می دانم فقه در زمینه رحم اجاره ای هم بسیار پیشرو بوده و مجوز این کار را داده است. اما مسئله به اینجا ختم نمی شود و به طبع نباید هم ختم شود. بلکه ماجرا باید در زمینه های دیگر بررسی و قانونی شود.

این پژوهش گر با اشاره به ناکارآمدی قوانین درباره رحم اجاره ای توضیح داد: همین تشکیل شبکه های استخدام زنان بارور و به عبارتی اجاره دهنده رحم، یک بحث حقوقی با زیرمجموعه های اقتصادی است. از سوی دیگر قوانین ما هنوز در این زمینه ناکارآمدی دارند و شرایط خاص را در نظر نگرفته اند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha