هووووم....! این آوا برایتان آشناست؟ شنیدنش نشان از این دارد که شخصی با خوردن یک خوراکی خوشمزه هوش از سرش رفته. اینكه بیشتر آدم‌ها با دیدن شیرینی و شكلات به‌به و چه‌چه می‌كنند، اصلا چیز عجیبی نیست. اینها زیر سرحافظه‌ آدم است كه تجربه یك طعم شیرین و دلچسب را در خودش ذخیره می‌كند و به محض دیدن خوراكی‌های شیرین، همان تجربه دلچسب یادش می‌آید و وسوسه خرید كردن و خوردن شیرینی‌ سراغش می‌آید. اما انتخاب، خرید، نگهداری و كلا معاشرت با خانواده شیرینی‌ها برخلاف اینكه شاید خیلی بدیهی به‌نظر برسد، آنچنان هم آسان نیست و آداب و رسوم خودش را دارد.

سلامت نیوز:هووووم....! این آوا برایتان آشناست؟ شنیدنش نشان از این دارد که شخصی با خوردن یک خوراکی خوشمزه هوش از سرش رفته. اینكه بیشتر آدم‌ها با دیدن شیرینی و شكلات به‌به و چه‌چه می‌كنند، اصلا چیز عجیبی نیست. اینها زیر سرحافظه‌ آدم است كه تجربه یك طعم شیرین و دلچسب را در خودش ذخیره می‌كند و به محض دیدن خوراكی‌های شیرین، همان تجربه دلچسب یادش می‌آید و وسوسه خرید كردن و خوردن شیرینی‌ سراغش می‌آید. اما انتخاب، خرید، نگهداری و كلا معاشرت با خانواده شیرینی‌ها برخلاف اینكه شاید خیلی بدیهی به‌نظر برسد، آنچنان هم آسان نیست و آداب و رسوم خودش را دارد.

    شكلات مدادی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، پرطرفدارترین و متنوع‌ترین نوع شكلات است. از همان‌هایی كه برای جلوگیری از افت فشار خون سر جلسات امتحان همراه خود دارید. قیمت‌ این نوع شكلات نسبت به ایرانی و خارجی بودنش فرق می‌كند. شكلات مدادی ویفری 20الی 30گرمی را می‌توانید بسته‌ای 300الی 500تومان بخرید. البته اگر به تعداد زیادی از این نوع شكلات احتیاج دارید می‌توانید بسته 24تایی آن را 6300تومان خریداری كنید. شكلات‌های مدادی كه از كاكائوی خالص ساخته شده‌‌اند را در بسته‌های 30گرمی در مغازه‌ها می‌توانید پیدا كنید و به قیمت 1500، 2000و 2هزار و 500تومان خریداری كنید. بسته‌های 15عددی این نوع را می‌توانید ارزان‌تر یعنی حدودا 19هزار‌تومان تهیه كنید.

    شكلات تلخ

بسیاری از افراد یك بند انگشت شكلات تلخ را با تمام شكلات‌های شیرین دنیا عوض نمی‌كنند. مقدار ماده خشك كاكائو در این نوع شكلات حدودا 75درصد است و در تولید و ساخت آن درصد بسیار ناچیزی شكر استفاده می‌شود. شكلاتی كه سرشار از آنتی‌اكسیدان است، آرام‌بخش، پیشگیری‌كننده از دیابت و فشارخون است. شكلات‌های مرسوم به تلخ با غلظت‌های متفاوتی عرضه می‌شود. شكلات تلخ 72درصد وطنی قیمتی حدود 21هزار تومان برای هر كیلو دارد، 85درصد 26هزار تومان و 96درصد 33هزار تومان. قیمت نمونه‌های80تا 90گرمی هم با توجه به درصد شكلات خالص به‌كار رفته در آن، از 5هزار تومان شروع می‌شود. برای خرید شكلات تلخ خارجی 72درصد 33هزار، 85درصد 41هزار تومان، 96درصد 45هزار تومان باید بپردازید. این قیمت‌ها برای هر كیلو شكلات تلخ خارجی است.

    شكلات تخت

عمده مصرفشان هنگام خوردن چای یا قهوه است و جایگزین مناسبی برای قند هستند. شكلات‌های روكش‌دار هم جزو همین خانواده تخت‌ها هستند كه با طعم‌های نارگیلی، مغز بادام و مغز فندق در بازار عرضه می‌شوند كه به آنها شكلات‌های جیبی هم می‌گویند. بسته‌های 100گرمی این شكلات را 3هزار و 500تومان می‌توانید بخرید. این قیمت برای بسته‌های 50گرمی 1600تا 1700تومان است. برای خرید بسته‌های 500گرمی چیزی حدود 7هزار تومان و بسته‌های یك‌كیلویی را 12الی 14هزار تومان می‌توانید تهیه كنید درحالی‌كه 10گرم شكلات تخت خارجی را باید حدود 4هزار تومان خریداری كنید.

    شكلات شیری، نارگیلی

در فرایند تولیدشان از شیرخشك به جای شیر استفاده می‌شود. نمی‌توان گفت این نوع شكلات‌ها دارای كلیسم هستند چون این مقدار شیرخشكی كه در روند تولید استفاده می‌شود كمكی به تأمین نیاز بدن به كلسیم نمی‌كند. كسانی كه به پروتئین شیر، حساسیت دارند، احتمالا به این نوع شكلات هم حساس باشند. برای خرید این نوع شكلات برای بسته‌های 100گرمی باید حدود 4هزار تومان پرداخت كنید. برای خرید نیم كیلو از این نوع شكلات باید حدودا 7هزار تومان و برای خرید آن به‌صورت بسته‌های یك‌كیلویی یا فله باید 12الی 13هزار تومان بپردازید.

    شكلات مغزدار

به‌دلیل وجود مغز بادام و فندق و بادام زمینی، دارای ارزش غذایی بیشتری نسبت به دیگر شكلات‌ها هستند و بیشتر به درد كسانی می‌خورد كه دوست دارند وزن اضافه كنند. برای بچه‌های كم‌اشتها و بد غذا هم مفید است و كالری مورد نیاز روزانه‌شان را تأمین می‌كنند. اما اگر اضافه وزن دارید فكر خوردنش را از سرتان بیرون كنید. بسته‌های 100گرمی این نوع شكلات از 1500تومان شروع می‌شود تا 5هزار و 500تومان. بسته به نوع مغزی كه در این شكلات وجود دارد، پایین‌ترین قیمتی كه برای تهیه یك كیلو از شكلات مغزدار باید بپردازید 10هزار تومان است.

    شكلات را با چای امتحان كنید

شكلاتی كه نرم و براق باشد شكلات خوبی است. برای سنجش میزان خوب بودن شكلات هم كافی است هنگام خرید، شكلات را بشكنید، اگر داخلش سوراخ سوراخ بود، شكلات، شكلات مرغوبی نیست. اگر شكلاتی را خریدید و از طعم و مزه‌اش خوشتان آمد ولی به مرغوب بودنش شك داشتید كافی است مقداری از آن را درون چای حل كنید. اگر كاملا درون چای حل شد و ته فنجان رسوب نكرد دفعه‌ بعد كه برای خرید شكلات رفتید باز هم از همان قبلی خریداری كنید.

شكلات‌ها هم خراب می‌شوند. فكر نكنید با فریزری كردن شكلات‌ها می‌توانید از فساد آنها جلوگیری كنید. هرچند این عمل، فرایند خراب شدن شكلات را به تعویق می‌اندازد اما به همان اندازه هم از میزان كیفیت آنها كاسته می‌شود. تازه فریزری كردن باعث می‌شود شكلات چروك و پوسته پوسته شود یا اینكه رویش سفیدك بزند و همین تغییر ناخوشایند در شكل ظاهری سبب می‌شود برای پذیرایی از مهمان از آنها استفاده نكنید. پس بهتر است شكلات‌ها را در دمای 15تا 18درجه نگهداری كنید و چون جاذب بو هستند سعی كنید كنار خوراكی‌های بودار مثل ادویه‌ها قرارشان ندهید. در ضمن، شكلات‌هایی كه روكش كاغذی ندارند هم باید به سرعت مصرف شوند زیرا گذاشتن آنها در معرض هوا می‌تواند موجب اكسید شدن چربی‌های اشباع نشده‌ای شود كه در آنها به‌كار رفته است.

خوردن شكلات با شكم پر، دستگاه هاضمه‌تان را به دردسر می‌اندازد پس بهتر است قبل از غذا از آنها استفاده كنید. درباره كالری و قند شكلات‌ها هم خودتان بهتر می‌دانید. پس در مصرف شكلات متعادل رفتار كنید.
نكته بسیار مهم در انتخاب یك شكلات خوب، میزان كاكائو به‌كار رفته در آن است. بالا بودن میزان كاكائو، اگرچه باعث تلخ‌تر شدن شكلات می‌شود اما به همان میزان ارزش غذایی آن را هم بالا می‌برد. پس هنگام خرید، تركیبات درج شده روی بسته‌بندی را خوب بخوانید و به میزان چربی و كاكائوی موجود در محتوای درون آن دقت كنید.

    نقل؛ طبیعی و مفید

برای تهیه نقل از انواع مغزها، گلاب، گرده گل، طعم‌دهنده‌هایی مثل هل، دارچین و زنجبیل استفاده می‌شود كه همین مواد تشكیل‌دهنده طبیعی ارزش غذایی نقل‌ها را بالا برده است. میزان آب‌شوندگی در دهان، میزان تازگی و مرغوبیت نقل را نشان می‌دهد. نقل تازه و مرغوب خوش‌عطر و بو است و بافتی نرم دارد. اگر هنگام خرید، دیدید نقل‌ها به‌هم چسبیده‌اند و وقتی وارد دهانتان با بزاق‌تان تركیب شده و این چسبندگی 2 برابر می‌شود از خرید آن صرف‌نظر كنید. نیم كیلو نقل بید مشكی را حدود 11هزار تومان، نیم كیلو نقل پسته‌ای 13هزار تومان، نیم كیلو نقل گل‌محمدی 11هزار تومان و قیمت نقل زعفرانی و گردویی برای یك‌بسته نیم كیلویی چیزی حدود 11هزار و 500تا 12هزار تومان است.

    ایرانی‌ها چقدر شكلات مصرف می‌كنند؟

آمارهای رسمی نشان می‌دهد 74درصد ساكنان شهری ایران مصرف شكلات را در سبد غذایی خود جای داده‌اند و سال گذشته حدود یك میلیون و 300هزار تن شكلات در كشور به‌جز میزان شكلات‌های وارداتی، مصرف شده است. نتایج بررسی‌های رسمی نشان می‌دهد 32درصد افراد ساكن در شهرهای ایران، به میزان یك‌بار در هفته، 30درصد كمتر از یك‌بار و 27درصد 2یا 3 بار در هفته شكلات می‌خورند. در بین محصولات كارخانه‌های شكلات‌سازی‌، شكلات‌های تك‌نفره با 55درصد بالاترین میزان مصرف را به‌خود اختصاص داده‌اند و شكلات‌های پذیرایی با 35درصد و تخته‌ای با 25در صد به‌ترتیب در رده‌های بعدی مصرف قرار دارند.

    آب نبات و تافی؛ ارزان اما مضر!

شكر، رنگ خوراكی و اسانس تنها مواد تشكیل‌دهنده این شكلات‌ها هستند. به‌دلیل وجود همین مقدار شكر و میزان چسبندگی كه دارند هم برای دندان‌ها و هم برای كسانی كه باید مراقب مقدار كالری‌های مصرفی روزانه‌شان باشند زیاد مناسب نیستند. آب‌نبات‌ها و تافی‌ها و شكلات‌های میوه‌ای در رده‌ شكلات‌های ارزان‌قیمت هستند. بسته‌های 100گرمی تافی از هزار تومان و بسته‌های 150گرمی آب‌نبات را با همین قیمت می‌توانیدتهیه كنید. البته بسته به نوع و كیفیت محصول قیمت بسته‌های صدگرمی تا 5هزار تومان بالا می‌رود. برای خرید یك كیلو آب‌نبات 7هزار تومان و برای خرید یك كیلو تافی چیزی حدود 9هزار تومان باید بپردازید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha