سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 178349

نوروز فرصت خوبی برای به‌هم‌زدن عادت‌های کهنه و دست و پاگیر است. گاهی بد نیست عادت‌هایمان را تغییر بدهیم و برخلاف روال همیشگی، برای دور هم بودن، فقط به مهمانی شام و ناهار بسنده نکنیم.

مهمانی از نوع صبحانه!

سلامت نیوز: نوروز فرصت خوبی برای به‌هم‌زدن عادت‌های کهنه و دست و پاگیر است. گاهی بد نیست عادت‌هایمان را تغییر بدهیم و برخلاف روال همیشگی، برای دور هم بودن، فقط به مهمانی شام و ناهار بسنده نکنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، وعده صبحانه یك فرصت مناسب و البته هیجان‌انگیز برای مهمانی‌های نوروز است. تنوع مواد غذایی سالم در آن بسیار بیشتر از سایر وعده‌هاست و قسمت عمده آن از قبل آماده است و شما فقط باید برای چیدن آنها وقت بگذارید. صبح‌ها همه سرحال‌تر هستند و همه رغبت بیشتری برای خوردن غذای شما دارند. بازی با تركیب رنگی خوراكی‌ها و قرار دادن آنها در ظروف چوبی یا سفالی و تزئین میز با یك رومیزی با طرح گل‌های بهاری همه را به اشتها می‌آورد. اگر از این ایده استقبال می‌كنید، پیشنهاد می‌كنیم تا نكات مربوط به یك صبحانه جانانه را با ما مرور كنید.

یك مكان دنج در خانه

در گام اول و قبل از مهمانی یك تغییر اساسی در دكور آشپزخانه بدهید. میز صبحانه خانوادگی‌تان را كنار پنجره و رو به آفتاب بگذارید. 3-2 گلدان ریحان و نعناع را كنار پنجره بگذارید و چند برگ از آن را هم كنار ظرف نیمروی‌تان بگذارید. چندتایی از ظروف قدیمی كه سال‌هاست دم‌دست‌تان نبوده را بیرون بیاورید. بشقاب‌‌های گل‌سرخی جان می‌دهد برای سرو املت. اگر حیاط‌خلوت یا بالكن دارید، یك دست میز پلاستیكی با پایه‌های جدا‌شونده دست‌وپا كنید و مراسم صبحانه‌خوری را در آنجا برگزار كنید.

از پارچه‌های چهارخانه نخی، یك رومیزی و چند بالشتك دورچین دار بدوزید. به لبه بالشتك‌‌ها 2نوار اضافه كنید تا بتوانید آنها را به دسته‌های صندلی گره بزنید و ثابت نگه‌دارید. اگر در خانه گلدانی دارید، آن را به كنار میز صبحانه منتقل كنید. یك گلدان گل وحشی یا یك شاخه گل روی هر دستمال سفره، حال هر بیننده‌ای را خوش می‌كند.

اول بسم‌الله: برنامه‌ریزی

بهترین زمان برای یك مهمانی صبحانه، روزهای تعطیل است. اگر كسی از افراد خانواده‌تان در تعطیلات نوروز مجبور است سر كار برود، اول برنامه را با او هماهنگ كنید. بهترین زمان صرف صبحانه در تعطیلات ساعت صبح است تا همه با خیال راحت به خوابشان برسند و مهم‌تر از آن اینكه در این ساعت مهمان‌ها حسابی گرسنه هستند و با لذت فراوان به میز صبحانه‌تان نگاه می‌كنند. شما هم در فاصله آمدن آنها به كارهایتان كه پر است از نكات ریز و خرده می‌رسید.

بازی با رنگ‌های طبیعت

در وعده صبحانه از میوه‌های تازه استفاده كنید. ظرف میوه‌ها را كنار هم بگذارید و هر میوه را داخل یك ظرف بریزید، از مخلوط كردن اجزای صبحانه پرهیز كنید. تفاوت و تضاد رنگی را در میزتان رعایت كنید؛ مثلا ظرف كیوی خرد شده و خیار را كنار هم نگذارید. اگر ظرفی از میوه را برای پذیرایی از مهمان‌ها درنظر گرفته‌اید، آن را هم روی میز صبحانه بگذارید اما یادتان باشد از خرد كردن میوه‌هایی مانند سیب و موز خودداری كنید چون زود سیاه می‌شوند. می‌توانید پرتقال‌ها را برش بزنید و در ظرفی جداگانه بچینید. یادتان نرود یك گلدان كوچك گل هم روی میزتان بگذارید تا همه مهمان‌ها حسابی به حُسن سلیقه شما غبطه بخورند.

صبحونه چی می‌خورین؟

خوراكی‌های یك میز صبحانه بسیار متنوع است؛ از خوراكی‌های گرم نظیر انواع املت، پن‌كیك، نیمرو و انواع صبحانه‌های سرد مانند نان و پنیر، كره، مربا و عسل تا نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه و شیر و انواع آبمیوه. اما برای مواردی كه لازم است حتما روی میز صبحانه شما وجود داشه باشند، حداقل‌ها و حداكثرهایی وجود دارد. سعی كنید برای میز صبحانه‌تان 2نوع نان درنظر بگیرید.

پیشنهاد ما حتما نان سنگك و یك نوع نان حجیم یا شیرمال است. بهتر است تخته چوبی‌تان را از توی كابینت بیرون بكشید و پنیر را هم روی آن، در گوشه‌ای خرد كنید. در گوشه دیگرش مقداری خیار و گوجه را خرد كرده و با مقداری گردو و جعفری تازه آن را تزئین كنید. مرباها را در ظرف‌های شبیه به‌هم، در یك گوشه بگذارید. نان را لای یك دستمال سفید قرار دهید. اگر نان‌ها را از قبل تكه كرده‌اید، آنها را در سبد‌های چوبی یا حصیری بگذارید. كیك و انواع شیرینی‌ها را هم در نزدیكی نان‌ها قرار دهید.

یك استكان چای قند پهلو

انواع شربت‌ها، چای و قهوه و همینطور لیوان‌ها را در طرف دیگری از فضا بچیند، تا مهمان‌تان موقع برداشتن غذا به‌هم برخورد نكنند و با خیال راحت لیوان‌هایشان را پر كنند. اگر از قوری و یك كتری شیشه‌ای برای ریختن چای استفاده می‌كنید زیر آن شمعی قرار دهید تا آب سرد نشود. یك تكه چوب‌دارچین یا چنددانه هل در قوری چای بیندازید تا حضار با ریختن یك فنجان از آن، كلی سرخوشانشان بشود.

یك خاطره فراموش نشدنی

مطمئن باشید اگر مهمانانتان را به یك مراسم صبحانه‌خوران سنتی به صرف كله‌پاچه و حلیم دعوت كنید، كسی دست رد به سینه‌تان نمی‌زند و همه رأس ساعت در مهمانی حاضر می‌شوند. رومیزی قلمكاری اصفهان و ظرف‌های سفالی آبی‌لاجوردی جان می‌دهند برای این وعده. فرقی نمی‌كند مهمانی شما كوچك است یا بزرگ، رسمی است یا دورهمی؛ در هر حالتی بهتر است برای چیدمان سفره كمی وقت بگذارید و بعد با خیال راحت در كنار دیگران، به صرف آن خوراكی‌ها بپردازید و این وعده را به یك دورهمی خاطره‌انگیز برای كوچك‌ترها و بزرگ‌ترها تبدیل كنید. شاید آنها سلامتی و از این به بعد صبحانه‌خوردنشان را به شما مدیون شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha