«جواد توکلی» بهیار با سابقه ی شاغل در بیمارستانهای تامین اجتماعی با ارسال مدارک مستندی از رای های قطعی دیوان عدالت اداری در خصوص مطالبات و معوقات پرستاران شاغل در مراکز درمانی این سازمان، نسبت به تبعیض های موجود میان پرستاران و سایر کارکنان در تامین اجتماعی انتقاد کرد.

عملکرد تبعیض آمیز تامین اجتماعی در برخورد با مطالبات پرستاران

سلامت نیوز: «جواد توکلی» بهیار با سابقه ی شاغل در بیمارستانهای تامین اجتماعی با ارسال مدارک مستندی از رای های قطعی دیوان عدالت اداری در خصوص مطالبات و معوقات پرستاران شاغل در مراکز درمانی این سازمان، نسبت به تبعیض های موجود میان پرستاران و سایر کارکنان در تامین اجتماعی انتقاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز او با طرح یک پرسش که به گفته وی تاکنون از سوی مسئولان سازمان تامین اجتماعی بدون پاسخ مانده است، خواهان پاسخگویی از سوی مسئولان شده است.

به گفته وی اولاً چرا باید برای گرفتن حق قانونی و مطالبات معوق همواره به شکایت به دیوان عدالت اداری روی آورد ؟ و چرا احکام صادره از سوی دیوان عدالت اداری نیز به صورت تبعیض آمیز اجرا شده و یا اصلاً اجرا نمی شود؟

برخورد دوگانه در اجرای این احکام این شائبه را در میان پرستاران ایجاد می کند که مسئولان نسبت به پرستاری آن طور که باید و شاید توجه ندارند.

به گفته وی پرستاران در ابتدای سال ۹۲ به طور همزمان جهت دو موضوع به دیوان عدالت اداری شکایت کردند. یک موضوع اختصاص نیافتن ۲۰ درصد افزایش حقوق سال ۱۳۸۸ و اعمال آن در احکام حقوقی سالها بعد، و دیگری پرداخت معوقات ناشی از تاخیر اجرای قانون ارتقاء بهره وری پرستاران.

پرسش اینجاست که چرا این دو حکم دیوان عدالت اداری که در یک تاریخ صادر و در یک تاریخ برای اجرا به سازمان تامین اجتماعی ارجاع شده است. اما در اجرا شاهد نوعی تبعیض و جدا سازی این احکام هستیم به طوری که حکم افزایش در صد حقوق به این علت که به همه کارکنان قابل پرداخت است فوراً اجرا شد بدون اینکه به حکم اولیه دیوان عدالت اداری اعتراضی صورت پذیرد، اما حکم دوم که فقط به گروه پرستاری تعلق می گرفت مورد بی مهری و اعتراض و در خواست ابطال قرار می گیرد.

آن هم به بهانه ای کودکانه و مضحک. گرچه این اعتراض باعث تاخیر دو ساله در صدور حکم قطعی به نفع پرستاران شده و تاکنون نیز به نتیجه مطلوب و اخذ رضایت پرستاران منجر نشده است، اما به خوبی این مساله را برای همگان روشن می کند که سیستم اداری سازمان تامین اجتماعی به پرستاران توجه و عنایت کافی ندارد.

در پایان امیدواریم با توجه به صعوبت کار پرستاران و تلاش فراوان این قشر در خدمت رسانی و کسب رضایت بیماران، مسئولان هم توجه ویژه ای به این خادمان و رزمندگان خط مقدم نظام سلامت، داشته باشند.

وی همچنین در نامه ای سرگشاده به دکتر تقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی نوشت:  یادم هست سال قبل و در شروع طرح تحول سلامت که سازمان ما با ولع تمام و افتخار وصف نا پذیر حتی از سایر سازمان های صاحب بیمارستان، به اجرای طرح همت گماشت در بازدیدی که از بخش های بیمارستان ما داشتید، به حضور مبارک شما عرض شد پس نصیب غیر پزشکان از طرح تحول چیست ؟

 شما در جواب فرمودین به زودی فرمول پرکیس پرستاران تغییر خواهد کرد و میزان کارانه ها تا سه برابر افزایش خواهد داشت و این قول شفاهی از سوی سایر مسئولین هم به کرات و در طول این 18 ماه داده شد. اما پس از صبوری و دندان به جگر گذاشتن پرستاران که شاهد افزایش های گوناگون در مقاطع مختلف برای پزشکان بودند و با نجابت تمام افزایش حجم مراجعین به مراکز درمانی را به خوبی پوشش دادند و دل خوش به وعده های شمایان که قرار بود طرحی نو به نام انگیزش در اندازید و جبران مافات نمایید.

اما در عمل شاهد آنیم که این طرح پس از اجرا شدن،آن چیزی نیست که وعده داده بودید و افزایش سه برابر پرکیس ها برای پرستاران در حد همان شعار باقی ماند و عملی نگردید.


جناب دکتر نور بخش، در رده های مدیریتی تحت ریاست شما به جای اجرای قانون به قانون ستیزی و اعتراض به رای دیوان عدالت اداری می پردازند و هیچ کس نیست که از آنان دلایل این قانون گریزی و قانون ستیزی را جویا شود.

آنجا که اجرای قانون به نفع عده ای خاص باشد اجرا و آنجا که اجرای قانون به نفع زیر دستان و گروه زحمت کشان باشد، در راه اجرای آن سنگ اندازی می کنند. چگونه است که دو حکم صادره از سوی دیوان عدالت اداری که در یک تاریخ ابلاغ می شود یکی بدون هیچ اعتراصی بالفور اجرایی و دیگری مورد بی مهری و اعتراض نمایندگان شما قرار می گیرد.

آیا حاضرید در جمع پرستاران زحمتکش و رزمندگان صف اول درمان در سازمان خود حاضر شوید و به سوالات و درد دلهای آنان گوش فرا دهید؟ 

به یاد آورید این فریاد بی بدیل مولا علی (ع) را در نهج البلاغه که : کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته. امیدوارم این پیام به گوش شما برسد و راه تعامل و گفتگو و قدم نهادن در جاده ی عدل و انصاف را بیش از پیش از سوی شما و تیم مسئولان درمانی سازمان شاهد باشیم.

یک بالین کار با سابقه ی 19 سال کار در سازمان تامین اجتماعی

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha