پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 178495

سلامت نیوز: معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از امکان ارایه خدمات طب سنتی از سوی پزشکان عمومی خبر داد و دراین‌باره گفت: «پزشکان عمومی که درحال ارایه خدمات درمانی هستند، پس از گذراندن دوره آموزشی طب سنتی، می‌توانند این خدمات را نیز به مردم ارایه کنند. این اقدام می‌تواند بخشی از کمبودهای نیروهای متخصص طب سنتی را برطرف کند.»

محمود خدادوست با بیان این‌که حدود ٧٠‌هزار پزشک عمومی در کشور وجود دارند که می‌توان از این ظرفیت برای ارایه خدمات درمانی در حوزه طب سنتی بهره برد، افزود: «انجمن علمی طب سنتی ایران براساس محتوای آموزشی واحد اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی برای این افراد می‌کند و افرادی که حداقل نمره لازم را به دست آوردند، گواهی فعالیت در این حوزه را دریافت می‌کنند و می‌توانند خدمات طب سنتی در مطب‌های خود ارایه کنند.» به گفته خدادوست تعداد زیادی از پزشکان عمومی فعال در کشور هستند که مجوز فعالیت در حوزه طب سنتی را ندارند و آموزش‌های مدونی هم ندیده‌اند؛ اما با فراگیری این آموزش‌ها می‌توانند خدمات مناسب در حوزه طب سنتی را به مردم ارایه کنند.معاون وزیر بهداشت با اشاره به این‌که ظرفیت پذیرش متخصص طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کاهش نداشته است، دراین‌باره گفت: «هر سال پذیرش تا سقف ١٥٠ نفر در برنامه پیش‌بینی شده است و امکان پذیرش این تعداد هم وجود دارد.»او ادامه داد: «این سهمیه به شرطی اعمال می‌شود که تعداد شرکت‌کننده به حد نصاب برسد و افراد هم حداقل نمره را به دست آورند. برخی از شرکت‌کنندگان حد نصاب نمره را نمی‌آورند و به همین دلیل امکان ورود آنها به مرحله مصاحبه مهیا نمی‌شود.»خدادوست در بخش دیگری از سخنانش به کاهش تعهدات فارغ‌التحصیلان طب سنتی و داروسازی سنتی اشاره کرد و گفت: «با کاهش زمان تعهدات، این افراد زودتر می‌توانند وارد بازار کار شده و به مردم ارایه خدمت کنند.»او افزود: «در صورت حمایت این بخش توسط معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، این کار محقق می‌شود و به نظر می‌رسد مشکل کمبود پزشک متخصص در سلامتکده‌های طب سنتی در مدت زمان کوتاهی رفع می‌شود و بخش خصوصی نیز در مدت زمان کوتاهی می‌تواند یک سلامتکده طب سنتی در مرکز هر استان راه‌اندازی کند.»

تولید قلب پیوندی در آزمایشگاه
سلامت آنلاین| گروهی از دانشمندان در بیمارستان عمومی ماساچوست روی روشی کار می‌کنند که امیدوارند با کمک گرفتن از فناوری مهندسی زیستی بتوانند قلب انسان را با استفاده از سلول‌های اهدایی قلب تولید کنند.
عمل جراحی پیوند قلب از ‌سال ۱۹۶۷ انجام شده، اما همیشه یافتن‌دهنده‌ای که بتوان قلب او را پیوند زد کاری دشوار است. محققان آمریکایی به‌تازگی تلاش‌ کرده‌اند با باز کردن سلول‌های قلب افراد دهنده، واکنش ایمنی را در بدن دریافت‌کننده تحریک کنند و سپس با کمک سلول‌های بنیادی دریافت‌کننده، سلول‌های ماهیچه قلبی را ایجاد کنند که از آن می‌توان برای تکثیر قلب در سیستم رآکتور زیستی خودکار استفاده کرد.به گزارش گیزمگ، هر ساله حدود ۸۰۰‌هزار نفر در جهان به مشکلاتی مبتلا می‌شوند که به پیوند قلب نیاز پیدا می‌کنند، درحالی‌که تنها اهداکنندگان محدودی برای پیوند قلب، حدود ۳‌هزار و ۵۰۰ عمل جراحی پیوند، وجود دارند.مهم‌ترین عاملی که باعث محدود شدن تعداد اهداکننده می‌شود، نیاز به تطابق زیستی بین اندام‌ فرد دهنده با گیرنده است. در صورتی که این تطابق حاصل نشود، به‌رغم انجام عمل پیوند، بدن بعد از مدتی قلب پیوندی را به‌عنوان یک عامل بیگانه تلقی می‌کند و باعث پس‌زدن عضو می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، پزشکان باید با تجویز قرص‌هایی، سیستم ایمنی فرد دریافت‌کننده را متوقف کرده، همزمان از قرص‌هایی استفاده کنند که آسیب‌های ناشی از سرکوب کردن سیستم ایمنی را از بین ببرد.کاری که دانشمندان قرار است انجام دهند، تبدیل قلب پیوندی بیگانه، به غیربیگانه است. به عبارت دیگر، سعی می‌کنند قلب پیوندی را تا حد امکان به قلب خود فرد شبیه‌سازی کنند. در این حالت، بدن تا حد زیادی عضو پیوندی را پس نمی‌زند.محققان برای موفقیت در این طرح، یک قلب اهدایی را از هم باز کرده و بافت‌های آن را از هم گسستند؛ درست مانند اتفاقی که در ویران کردن یک ساختمان و از نو ساختن آن با مصالح جدید می‌افتد. قلب هم مانند بیشتر اندام‌های بدن از سلول‌های زنده‌ای تشکیل شده که با بافت‌های هم‌بند ساخته شده از فیبرهای کلاژن در کنار هم قرار گرفته‌اند. سلول‌های زنده به قلب امکان پمپاژ خون را می‌دهد ولی سیستم ایمنی بدن میزبان را تحریک می‌کند بنابراین، اقدام اساسی در این میان، ایده اصلی برداشتن سلول‌های اولیه و جایگزینی آنها در بافت کلاژن باقی‌مانده با سلول‌های تولید شده از فرد دریافت‌کننده است.محققان با تزریق سلول‌های بنیادی، روش جدیدی را برای برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های پوستی با عوامل پیام‌رسان RNA ایجاد کرده‌اند که این سلول‌های بنیادی را می‌توان به هر نوع سلولی در بدن تزریق کرد، به‌طوری که می‌توان سلول‌هایی را در تعداد بسیار بالا و برای مصارف کلینیکی و پزشکی تولید کرد. آنها سپس این سلول‌های قلبی را به ۷۳ قلب انسان تزریق کردند که سلول‌های آنها را برداشته و دچار مرگ مغزی شده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha