مدیرکل محیط زیست شهر تهران با اعلام اینکه روزانه 90 تن پسماند بیمارستانی در مراکز درمانی پایتخت جمع آوری می شود، گفت: بخشی از بیمارستان های تهران عملیات بی خطرسازی را به درستی انجام نمی دهند.

سلامت نیوز: مدیرکل محیط زیست شهر تهران با اعلام اینکه روزانه 90 تن پسماند بیمارستانی در مراکز درمانی پایتخت جمع آوری می شود، گفت: بخشی از بیمارستان های تهران عملیات بی خطرسازی را به درستی انجام نمی دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،محمدحسین بازگیر  درخصوص ساماندهی پسماندهای بیمارستانی در پایتخت گفت: جمع آوری پسماندهای بیمارستانی به شهرداری تهران مربوط نمی شود بلکه مسئولیت آن بر عهده تولید کننده های این نوع پسماندها که همان بیمارستان ها و مراکز درمانی هستند، قرار دارد. البته بیمارستان ها نیز طبق قانون مدیریت پسماند می توانند بخش هایی از مراحل مدیریت اجرایی را به پیمانکاران حقیقی و حقوقی شهرداری و شرکت های دارای صلاحیت واگذار کنند.

مدیرکل محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه روزانه حدود 90 تن زباله بیمارستانی در شهر تهران تولید می شود، اظهار داشت: در حال حاضر حدود 7 هزار مرکز درمانی بزرگ و کوچک در تهران وجود دارد که 160 مرکز بیمارستان است و مابقی کلینک ها، دی کلینیک، مراکز جراحی، درمانگاه ها و مطب ها هستند.

وی با اشاره به انواع پسماند بیمارستانی گفت: این پسماندها چندین گروه هستند، یک گروه پسماندهای شبه خانگی و عادی هستند که مشکلی ندارند که به شهرداری تحویل داده می شود. گروه دیگر پسماندهای خطرناکی هستند که یا عفونی و شیمیایی بوده یا تیز و برنده هستند که باید بی خطرسازی شوند.

بازگیر در ادامه افزود: بیمارستان ها باید مجهز به دستگاه های بی خطرسازی زباله ها باشند که میکروب زدایی شوند. در واقع شیوه نامه و ضوابطی دارد که طبق قانون باید انجام شود. ناظر عالی قانون، سازمان محیط زیست و ناظر قانونی این مساله وزارت بهداشت است.

مدیرکل محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه قانون مدیریت پسماند است مصوب سال 83 است، خاطرنشان کرد: در بررسی هایی که در حوزه مدیریت پسماند بخش بیمارستانی داشتیم برخی مراکز درمانی مشکلاتی داشتند که تذکرات در قالب اخطاریه زیست محیطی بر اساس قانون و نوع مشکل داده می شود و اگر در مهلت قانونی نتوانند مشکلات را حل کنند، به مدت معلوم پلمب و به مراجع قضائی ارجاع داده می شوند.

به گفته وی، بر اساس قانون مراکز درمانی باید پسماندها را کاملا بی‌ خطرسازی کنند و عملیات اتوکلاو را به درستی انجام دهند اما این کار تنها در بخشی از بیمارستان ها انجام می شود.

بازگیر درخصوص اقدامات محیط زیست شهر تهران در حوزه نظارت پسماندهای بیمارستانی بیان کرد: طرحی برای پایش مراکز درمانی و بهداشتی ارائه شده است که طبق آن به موضوع پسماندهای بیمارستانی و همچنین پساب بیمارستان ‌ها توجه می شود و در نهایت بر اساس طرح مذکور مراکز درمانی باید نسبت به جمع آوری صحیح زباله ها و ساماندهی پساب های خود عمل کنند.

مدیرکل محیط زیست شهر تهران در پاسخ به اینکه چند مرکز درمانی برنامه امحای زباله را انجام می دهند، گفت:طبق آخرین گزارشاتی که دریافت کردیم حدود 6000 واحد درمانی در تهران برنامه ای برای امحای پسماندشان ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha