دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 179783

همانطور که سن افزایش می یابد، توانایی های رانندگی در ما تغییر می کند و این در حالی است که احتمال بروز حادثه در رانندگان مسن بیشتر از رانندگان جوان است. در این میان قطعا عواملی مانند کاهش دید، ضعف در شنوایی، و یا ابتلا به برخی بیماری های مزمن می تواند توانایی سالمندان برای رانندگی ایمن را تحت تاثیر قرار دهد.

توصیه های کاربردی برای رانندگی ایمن توسط سالمندان

سلامت نیوز: همانطور که سن افزایش می یابد، توانایی های رانندگی در ما تغییر می کند و این در حالی است که احتمال بروز حادثه در رانندگان مسن بیشتر از رانندگان جوان است. در این میان قطعا عواملی مانند کاهش دید، ضعف در شنوایی، و یا ابتلا به برخی بیماری های مزمن می تواند توانایی سالمندان برای رانندگی ایمن را تحت تاثیر قرار دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، کاهش قدرت، هماهنگی و انعطاف پذیری می تواند تاثیر عمده ای بر توانایی های سالمندان هنگام کنترل وسیله نقلیه بگذارد.

درد یا سفتی گردن می تواند توانایی نگاه به سمت چپ یا راست را حین رسیدن به تقاطع ها کاهش دهد.

درد ساق پا می تواند استفاده از گاز یا پدال ترمز را دشوار کند.

کاهش قدرت بازو استفاده موثر از فرمان را کاهش می دهد.

علاوه بر این کاهش دید در اثر دژنراسیون ماکولای وابسته به سن، خطر سوانح رانندگی در سالمندان را افزایش می دهد.

با این اوصاف با کاهش عوامل خطر و ترکیب شیوه های ایمن رانندگی، بسیاری از ما در دوران سالمندی نیز می توانیم به طور ایمن و با خیال راحت از وسایل نقلیه استفاده کنیم:

نسخه نمره عینک ‌تان را به‌روز نگهدارید و همیشه عینکتان را هنگام رانندگی به چشم بزنید. عینک ‌های با نمره‌ های قدیمی را به چشم نزنید.

لنزهای رنگی یا عینک‌ های آفتابی را به چشم نزنید و شیشه ‌های ماشین را دودی نکنید. اگر در دیدن در نور کم مشکل دارید، در ساعات ابتدای طلوع آفتاب یا هنگام غروب آفتاب یا در تاریکی رانندگی نکنید.

اطمینان حاصل کنید که شیشه ‌های ماشین، آینه ‌ها و چراغ ‌های جلو تمیز هستند، تابش نور چراغ‌ های جلو در جهت درستی است و نشانگرهای جلوی داشبورد روشن و قابل‌خواندن هستند.

ارتفاع صندلی باید بلند باشد به‌ طوری ‌که بتوانید جاده را در جلوی ماشین به‌ خوبی ببینید و در صورت لزوم بالشتک روی صندلی بگذارید.

سالانه معاینات منظم بینایی و شنوایی انجام دهید ور در صورت لزوم علاوه بر عینک، از سمعک حین رانندگی استفاده کنید.

با پزشک تان درباره بیماری‌های یا داروهایی که ممکن است بر توانایی دید یا تطابق، شنوایی و سرعت عمل تاثیر بگذارید، مشورت کنید.

خوب بخوابید. خواب کافی برای رانندگی ایمن ضروری است. اگر مشکلی در خواب خوب شبانه دارید با پزشک خود برای اصلاح کیفیت خوابتان مشورت کنید.

از صحبت کردن با تلفن همراه حین رانندگی جدا پرهیز کنید.

اگر رانندگی سریع شما را دچار مشکل می ‌کند، به جای حرکت در بزرگراه ‌ها، در خیابان ‌های شهر تردد کنید. در آب و هوای نامساعد از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکنید.

اگر به نوع خاصی از بیماری مبتلا هستید، حتما با پزشک خود درباره ملاحظات رانندگی صحبت کنید.

منبع: helpguide.org




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha