معاون حمایت وسلامت خانواده کمیته امدادبا اشاره به اینکه ۱۰درصد مددجویان تحت پوشش، کودکان زیر ۱۰سال هستند، گفت: توزیع بسته‌های امنیت غذایی به کودکان زیر ۶سال از اقدامات کمیته امداد است.

۱۰درصد مددجویان کمیته امداد زیر ۱۰ سالند

سلامت نیوز:معاون حمایت وسلامت خانواده کمیته امدادبا اشاره به اینکه ۱۰درصد مددجویان تحت پوشش، کودکان زیر ۱۰سال هستند، گفت: توزیع بسته‌های امنیت غذایی به کودکان زیر ۶سال از اقدامات کمیته امداد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، علی‌محمد ذوالفقاری در نشست خبری روز دوشنبه در مورد پرداخت یارانه به کم‌درآمدها، گفت: به دلیل افزایش قیمت‌ها و تورم، اثر یارانه بر زندگی مردم کم شده است؛ بنابراین باید یارانه با هزینه‌ها همخوانی داشته باشد تا در جهت فقر بتواند نقشی را ایفا کند.

وی گفت: نیاز مددجویان تحت پوشش مسکن، اشتغال، معیشت، درمان و آموزش است که برای بهبود این وضعیت، کمیته امداد برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با اشاره به اینکه طرح‌های اشتغالزایی و ارائه وام‌های کم‌بهره از جمله اقدامات این نهاد برای خودکفایی مددجویان است، گفت: همچنین برای کمک به فرزندان تحت پوشش نیز طرح‌هایی مانند «اکرام» و «محسنین» اجرایی می‌شود که با کمک خیرین سعی می‌کنیم منابع درآمدی برای خانواده‌ها داشته باشیم.

ذوالفقاری تصریح کرد: خانواده، جامعه و نظام باید در راستای توانمندسازی افراد، هر سه با هم مشارکت کنند و چنانچه هر یک از اینها وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، توانمندسازی خانواده به تأخیر می‌افتد.

وی ادامه داد: باید حساسیت جامعه نسبت به فقر زیاد باشد و در این راستا از حمایت‌های تشکل‌های غیردولتی و جامعه مدنی بهره‌مند شویم.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد همچنین اظهار داشت: خانواده نیز سهم مهمی در جهت بهبود وضعیت خود دارد به طوری که با فاکتورهایی مانند تحصیلات و ازدواج بتوانند در جهت کاهش فقر موثر باشند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم برای تجزیه و تحلیل داده‌های فقر در دست انجام است، گفت: سعی می‌کنیم این داده‌ها را در اختیار سایر نهادها و خیریه‌ها قرار دهیم تا آنها نیز بتوانند اقدامات حمایتی خود را برای خانواده‌های نیازمند داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شاهد انباشت فقر در میان خانواده‌های تحت پوشش هستیم، افزود: هم‌اکنون خانواده‌ها به دلیل فقر، از حالت نیاز تک بعدی خارج شده و به چند بعدی تبدیل شده‌اند؛ به طوری که در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که آنها یک مشکل‌شان تبدیل به چند مشکل شده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت: تراز اقتصادی خانواده‌های تحت پوشش، منفی است به طوری که هزینه‌های زندگی، بالا و درآمد، پایین است و همین باعث شده این تراز منفی شود که البته ما سعی داریم اقدامات لازم را در جهت مثبت شدن این تراز انجام می‌دهیم ولی باید نهادهای دیگر نیز به ما کمک کنند و کمیته امداد تنها توان آن را دارد که بخشی از نیازهای خانواده را تأمین کند و تلاش می‌کند مدت استقرار فرد در فقر را کوتاه کند.

جامعه باید نسبت به طلاق، بیماری و دیگر عوامل فقرزا حساس شود

به گفته ذوالفقاری، خانواده‌هایی که به دلایلی مانند طلاق، بیماری و ... دچار فقر شده‌اند، نیاز است که جامعه نسبت به این عوامل فقرزا حساس شود و با ارائه آگاهی‌های لازم، بتوان خانواده‌ها را از این فقری که ایجاد شده، آگاهی بخشید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵ درصد سالمندان کشور که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند و همچنین کودکان، مددجویان اصلی کمیته امداد را تشکیل می‌دهند، گفت: بر اساس آمارهای موجود، ۲۰ درصد مددجویان، افراد زیر ۱۸ سال و ۱۰ درصد نیز کودکان زیر ۱۰ سال هستند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد تصریح کرد: در حوزه فرهنگی حتی یک شعر نیز برای ایتام نداریم و این نشان‌دهنده فقر ما در این حوزه است؛ بنابراین باید مسئولین این حوزه‌ها، غفلت ایجاد شده را جبران کنند.

ذوالفقاری به ارائه خدمات مددکاری به مددجویان نیز اشاره کرد و گفت: در کنار کمک‌های مالی، کمیته امداد خدمات مددکاری نیز به مددجویان ارائه می‌دهد تا افرادی که دچار مشکلات عاطفی و روحی هستند، مشکلاتشان برطرف شود.

مددجویان حقوق قانونی خود را نمی‌دانند و قدرت مطالبه گری ندارند

وی با تاکید بر اینکه مددجویان حقوق قانونی خود را نمی‌دانند، اظهار داشت: به همین دلیل قدرت مطالبه‌گری ندارند؛ بنابراین مشکلات آنها رفع نمی‌شود. در حالی که اگر این قشر از حقوق خود آگاه شوند، بسیاری از مشکلاتشان برطرف خواهد شد.

به گفته معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد، در حال حاضر در مناطق حاشیه‌ای و کمتر توسعه‌یافته شاهد تشدید فقر هستیم بنابراین بین فقر و محیط رابطه مستقیم وجود دارد که باید برای رفع آن اقدام شود و از مسئولین نظام می‌خواهیم که توجه بیشتری به این مناطق داشته باشند.

دهک های بالای جامعه به کمک ۲۰۰ هزار یتیم تحت پوشش امداد بیایند

ذوالفقاری تصریح کرد: دهک‌های بالای جامعه برای کمک به دهک‌های پایین باید تلاش کنند به طوری که ۲۰۰ هزار یتیم تحت پوشش امداد هستند در حالی که تعداد افرادی که درآمد بالای سه میلیون تومان دارند و جزو سه دهک بالا هستند، بسیار زیاد است؛ بنابراین این دهک‌ها باید برای حمایت از دهک‌های پایین متقاعد شوند و در این صورت است که می‌توانیم درجه فقر را در میان خانواده‌ها کم کنیم.

وی ادامه داد: کمیته امداد به جز مددجویان تحت پوشش به سایر افراد نیز کمک‌های موردی ارائه می‌دهند به طوری که در دوران تحریم، تعداد مراجعین برای دریافت وام اشتغال بیشتر از مددجویان دائم ما بود.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد همچنین به بیمه کارگران فصلی نیز اشاره کرد و گفت: چنانچه این افراد شاغل نباشند و تحت پوشش بیمه نیز قرار نداشته باشند، برای تامین نیازهای خود به نهادهای حمایتی مراجعه می‌کنند به طوری که در دوران تحریم، به علت کاهش ساخت و ساز، تعداد مراجعه‌کنندگان ما از کارگران فصلی بسیار زیاد بود و تمامی این عوامل نشان می‌دهد که میان رونق اقتصادی و کاهش فقر رابطه معکوس وجود دارد.

ارائه خدمات پرستاری به ۴۰ هزار سالمند

ذوالفقاری همچنین در خصوص توزیع بسته‌های غذایی میان کودکان، گفت: کودکان زیر ۶ سال بسته امنیت غذایی دریافت می‌کنند و این طرح در جهت خروج از سوءتغذیه این کودکان انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: خدمات پرستاری در منزل نیز به سالمندان تحت پوشش ارائه می‌شود به طوری که هم‌اکنون بیش از ۴۰ هزار سالمند از کمک هزینه ۱۰۰ هزار تومانی مراقبت در منزل بهره‌مند می‌شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha