یک مطالعه جدید بحث برانگیز این نظریه را که سلامت قلب با کاهش مصرف چربی های اشباع شده از رژیم غذایی که معمولا دارای منابع حیوانی هستند تضمین می شود را به چالش می کشاند.

سلامت نیوز:یک مطالعه جدید بحث برانگیز این نظریه را که سلامت قلب با کاهش مصرف چربی های اشباع شده از رژیم غذایی که معمولا دارای منابع حیوانی هستند تضمین می شود را به چالش می کشاند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، تحقیق جدید محققان نشان می دهد درحالیکه اکثر افراد خود را مجبور به مصرف روغن ذرت به جای چربی های اشباع شده می کنند تا سطح کلسترول خود را پایین بیاورند، اما ریسک مرگ زودهنگام آنها افزایش می یابد.

طبق این مطالعه، جایگزینی روغن های گیاهی غنی از اسید لینولئیک به جای چربی های اشباع شده موجب کاهش سطح کلسترول خون می شود، اما مانع از بروز بیماری قلبی یا کمک به طولانی شدن عمر نمی شود.

همچنین این یافته ها در مورد این باور که روغن های گیاهی غنی از اسید لینولئیک برای سلامت قلب خوب هستند ابراز تردید می کند.

تیم محققان این مطالعه به سرپرستی کریستوفر رامسدن از دانشگاه کارولینای شمالی، با بررسی داده های بدست آمده از مطالعه انجام شده بین سال های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۳ بر روی ۹۴۲۳ فرد شرکت کننده با رده سنی ۵۲ سال مجددا این فرضیه را مورد بررسی قرار دادند.

طبق بررسی ها، همانگونه که انتظار می رفت رژیم غذایی غنی از اسید لینولئیک موجب کاهش سطح کلسترول شده بود اما موجب افزایش طول عمر افراد نشده بود. در حقیقت شرکت کنندگانی که دارای کاهش بیشتری در میزان سطح کلسترول خون شان بودند بیشتر در معرض ریسک مرگ قرار داشتند.

طبق یافته های این تحقیق، به ازای هر mg/dL ۳۰ کاهش در میزان کلسترول، ریسک مرگ در افراد این مطالعه تا ۲۲ درصد افزایش یافته بود.

با این حال کارشناسان تغذیه از دانشگاه هاروارد در مورد نتایج این مطالعه ابراز نگرانی می کنند و آن را از بسیاری از جهات اشتباه عنوان می کنند.

دکتر مریم فروید، محقق ایرانی دانشگاه هاروارد، در این باره می گوید: «این مطالعه نمی تواند راهنمای خوبی برای یک رژیم غذایی سالم باشد. براساس اطلاعات گسترده مطالعات قبلی، ما می دانیم ریسک بروز بیماری قلبی در صورتی کاهش می یابد که مصرف چربی های اشباع نشده حاصل از روغن های گیاهی مایع نظیر سویا، ذرت، زیتون و کانولا در پخت غذا و در سالاد جایگزین چربی های اشباع از جمله گوشت قرمز و چربی های لبنی شود.

دکتر فرانک هو، از همکاران دکتر فروید در هاروارد، نیز با تایید این گفته ها می گوید: «این مطالعه دارای معایبی است و نتایج آن نباید موجب تغییر در دستورالعمل های رژیم های غذایی فعلی که بر مصرف منابع سالم چربی پلی اشباع نشده نظیر روغن زیتون و سایر روغن های گیاهی، مغزیجات آجیلی، حبوبات و اووکادو تاکید دارد شود.»

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha