مدیر کل نظارت و ارزیابی مواد غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ضمن ارائه توضیحاتی درباره اعطای نشان سلامت به محصولات سلامت محور، در عین حال درباره برخی شایعات مبنی بر وجود برنج‌های تراریخته در بازار، گفت: تاکنون هیچ ثبت سفارشی برای واردات برنج تراریخته نداشتیم.

سازمان غذا و دارو: ثبت سفارشی برای واردات برنج تراریخته نداشتیم

سلامت نیوز:مدیر کل نظارت و ارزیابی مواد غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ضمن ارائه توضیحاتی درباره اعطای نشان سلامت به محصولات سلامت محور، در عین حال درباره برخی شایعات مبنی بر وجود برنج‌های تراریخته در بازار، گفت: تاکنون هیچ ثبت سفارشی برای واردات برنج تراریخته نداشتیم.

به گزارش سلامت  نیوز به نقل از ایسنا، دکتر جنت در نشست خبری که عصر روز شنبه به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، با اشاره به موضوع نشان ایمنی و سلامت، گفت: این نشان دو جنبه دارد؛ جنبه اول آن تشویق تولیدکنندگان و جنبه دوم حفظ حقوق مصرف‌کنندگان است به طوریکه به سمت مصرف محصولاتی سوق یابیم که از یک سطح حداقلی از نظر آفت‌کش‌ها و ... فراتر رفته و سلامت آنها ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه طرح اعطای نشان سلامت و ایمنی از سال 85 به صورت نمادین معرفی شد، افزود: از آن سال به بعد هر ساله نشان ایمنی و سلامت را در سراسر کشور داشتیم به طوری که محصولاتی بعد از بررسی‌های متعدد انتخاب و سالی یک یا دو بار به آنها نشان سلامت اهدا می‌شود.

وی تاکید کرد که این نشان حتی از مرزهای کشور هم فراتر رفته و برخی از تولیدکنندگان از آن برای امتیازی جهت صادرات استفاده می‌کنند.

تاکنون هیچ برنج تراریخته‌ای به صورت تجاری وارد کشور نشده است
مدیرکل نظارت و ارزیابی مواد غذایی سازمان غذا و دارو درباره وجود برنج‌های تراریخته در بازار، گفت: به تازگی دو نمونه برنج را به صورت آزمایشی وارد کرده‌ایم و تحت مطالعه است اما تاکنون هیچ ثبت سفارشی برای واردات برنج تراریخته نداشتیم. در عین حال ما نمونه‌های مختلفی از برنج‌های بومی را در کشور داریم که در آزمایشگاه‌های مرجع‌مان آنها را کنترل می‌کنیم.

جنت با بیان اینکه با گسترش شبکه‌های اجتماعی، شایعات به سرعت تکثیر می‌شوند، گفت: این شایعات مردم را دلسرد می‌کند بنابراین رسانه‌ها باید اخبار درست و غلط را تفکیک کنند. البته گاهی هم به دنبال برخی از شایعات منافعی وجود دارد اما در مجموع ما در داخل کشور به صورت تجاری نه تولید برنج تراریخته را داریم و نه واردات آن را، البته ممکن است به صورت آزمایشگاهی وجود داشته باشد و روی آن مطالعاتی انجام دهیم اما به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد.

در ادامه این نشست دکتر رستگاری مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو نیز در سخنان کوتاهی درباره محصولات تراریخته، گفت: ما برای ورود روغن تراریخته مجوز صادر کرده‌ایم و پشت این مجوز ایستاده‌ایم چرا که مجوزهایمان قابل دفاع است اما تاکنون درباره محصولاتی چون برنج تراریخته هیچ مجوزی داده نشده و به صورت رسمی برنج تراریخته وارد کشور نشده است بنابراین اگر کسی در این زمینه تخلف کند با او برخورد می‌کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha