یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 180313

اگر به هر دری می‌زنید تا وزن کم کنید و موفق نمی‌شوید، شاید وقتش رسیده باشد که نگاه دوباره‌ای به برنامه غذایی‌تان بیندازید.

کاهش وزن با مصرف مداوم این خوراکی ها

سلامت نیوز: اگر به هر دری می‌زنید تا وزن کم کنید و موفق نمی‌شوید، شاید وقتش رسیده باشد که نگاه دوباره‌ای به برنامه غذایی‌تان بیندازید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، اندام شما نتیجه تغذیه شماست و كمی تغییر در شیوه تغذیه‌تان، می‌تواند به سلامتی بیشتر و تناسب اندام مطلوب‌تر منجر شود. برای ایجاد این تغییرات نیازی به انقلاب خوراكی نیست. كافی‌است یك صبحانه جدید را امتحان كنید، ناهارتان را با برنجی متفاوت بخورید یا حتی چند ماده غذایی جدید را جایگزین میان‌وعده‌های پركالری هر روزتان كنید.

سمیرا تاجدینی، كارشناس ارشد تغذیه از خوراكی‌های سالمی برایمان می‌گوید كه خیلی‌ها آنها را فراموش كرده‌اند. این خوراكی‌ها اگرچه تنها مشتی از خروار خوراكی‌های فراموش شده تناسب‌اندام هستند، اما مصرف مداومشان می‌تواند تغییرات مهمی در سلامتی شما ایجاد كند.

    سلطان غله‌ها

جو دوسر، برگ برنده كسانی است كه قصد لاغری دارند. این غله كه كمتر در برنامه غذایی ما جا دارد، به‌دلیل پروتئین و انرژی كافی، در برنامه غذایی ورزشكاران جای می‌گیرد. اگر جو دو سر را در وعده صبحانه بخورید، سوخت‌وساز بدنتان را بالا می‌برد، برای مدتی طولانی شما را سیر نگه‌می‌دارد و به سوختن چربی‌های تازه بدن، به‌ویژه چربی‌‌های شكمی كمك می‌كند.

با این حساب می‌بینید بی‌دلیل نیست كه به جو دو سر لقب سلطان غلات را داده‌اند. اما این دانه‌های خوراكی خواص بسیار بیشتری دارند. جو دو سر، جذب قندها را كاهش می‌دهد، كلسترول خون را كنترل می‌كند و سرشار از فیبر است كه به بهبود گوارش شما و پیشگیری از سرطان روده بزرگ كمك می‌كند.

نكته مهم این است كه جو دو سر را نباید با جو اشتباه بگیرید. این دو دانه، تفاوت‌های ساختاری و ژنتیك با هم دارند و حتی شكل اولیه‌شان هم در زمان كشت متفاوت است، هر چند ممكن است محصولی كه در بازار می‌بینید، شباهت زیادی به جو داشته باشد. بد نیست بدانید كه بهترین جو دو سر ایران، این روزها در اصفهان كشت می‌شود.

    این گلابی‌های زشت

اگر می‌دانستید آووكادو چه تأثیر شگفت‌انگیزی در تناسب اندام شما دارد، خیلی زود آن را در برنامه غذایی‌تان جای می‌دادید. آووكادو كه به آن گلابی تمساح هم می‌گوید، اگرچه میوه‌ای پركالری و چرب است، اما خاصیت سیركنندگی زیادی دارد، پروتئین گیاهی آن بالاست و به تنظیم سوخت‌وساز بدن شما كمك می‌كند. هر 3 این خاصیت‌ها در كنار هم، معنی لاغری بیشتر و حفظ تناسب اندام می‌دهند. خاصیت آووكادو اما فقط به كم كردن وزن محدود نمی‌شود. آووكادو منبع خوب ویتامین‌های A، D، C، E، B6، B12، K و اسید فولیك، پتاسیم، رتینول و بتاكاروتن است و اگر به‌خاطر رژیم‌های غیراصولی دچار بحران ویتامین شده‌اید، این میوه می‌تواند به دادتان برسد. برای آنكه با اطمینان بیشتری آووكادو را در برنامه غذایی‌تان جای دهید، بد نیست بدانید كه این میوه، برای هضم غذا مفید است، روده‌ها را پاكسازی می‌كند، سرشار از چربی‌های اشباع نشده و مفید برای قلب است و مصرف روزانه آن در وعده صبحانه یا میان‌وعده، به سلامت كبد كمك می‌كند. این میوه، شاید محصولی خارجی به‌نظر برسد اما باید بدانید كه آووكادو از دهه 40در ایران كشت می‌شود؛ هرچند محدود. اما خبر خوب اینكه مدتی است كشت آووكادو در مناطق شمالی كشور توسعه پیدا كرده و می‌توانیم امیدوار باشیم كه هم قیمت این میوه پایین بیاید و هم مشتری‌هایش بیشتر شوند.

    برنج پر خاصیت

برنج قهوه‌ای یكی دیگر از خوراكی‌هایی است كه نسبت به آن كم لطفی می‌كنیم؛ محصولی كه اتفاقا نوع مرغوب آن از شالیزارهای شمال و جنوب كشور خودمان برداشت می‌شود اما از آنجا كه مشتری زیادی ندارد، راهی شالیكوبی‌ها می‌شود تا بعد از سفیدشدن سر سفره‌ها قرار گیرد. برنج قهوه‌ای در واقع برنجی است كه فرایندهای تصفیه روی آن انجام گرفته اما بخشی از پوسته آن خارج نشده است؛ پوسته‌ای كه از قضا سرشار از فیبر است و شاخص گلایسمی پایین‌تری دارد؛ یعنی كربوهیدرات آن به سرعت جذب بدن نمی‌شود و دیرتر به چربی تبدیل خواهد شد. به همین دلیل است كه برنج قهوه‌ای یك برنج رژیمی به‌حساب می‌آید كه بهتر است جایگزین برنج سفید شود. این برنج 3 برابر بیشتر از برنج سفید فیبر دارد كه باعث بالا رفتن متابولیسم شده و چربی سوزی را تسریع می‌كند. برنج قهوه‌ای همچنین خاصیت سیر كنندگی زیادی دارد و ویتامین‌های گروه ب در آن بیشتر است. بد نیست بدانید محققان می‌گویند مصرف 2بار برنج قهوه‌ای در هفته از خطر پیشرفت دیابت پیشگیری می‌كند و با مصرف 50گرم برنج قهوه‌ای در روز، می‌توان 2تا 16درصد از خطر ابتلا به دیابت نوع كم كرد.

    دانه‌های چربی‌سوز

شاید سن و سالتان اجازه ندهد كه به یاد بیاورید، اما لااقل برای پدران و مادران ما، دانه سویا یكی از تنقلات خوشمزه و پرطرفدار به شمار می‌رفت كه گاهی محبوبیتش پای آن را به ظرف آجیل هم باز می‌كرد؛ دانه‌های ریزی كه امروز به‌عنوان یكی از بهترین خوراكی‌های تناسب اندام معرفی می‌شود اما كمتر كسی آن را می‌شناسد. سویا پروتئینی‌ترین غله‌ای است كه می‌توانید پیدا كنید. پروتئین سویا نزدیك به 2 برابر پروتئین سفیده تخم مرغ است، با این تفاوت كه مضرات پروتئین حیوانی را ندارد. با این حساب، عجیب نیست اگر ورزشكارانی را ببینید كه خوردن دانه‌های سویا را در برنامه روزانه‌شان جای داده‌اند. دانه‌های سویا همچنین تأثیر خوبی بر كاهش وزن دارند. به جز اثر پروتئین بر چربی سوزی، این دانه‌ها به‌دلیل افزایش حجم در معده شما، باعث سیری زودرس می‌شوند و می‌توانند یك میان وعده مفید و كم كالری به‌حساب بیایند. سویا فیبر زیادی دارد كه به بهبود گوارش شما كمك می‌كند. بنابراین اگر به‌دلیل گرفتن رژیم‌های غیراصولی دچار یبوست و مشكلات دفع هستید، اگر استرس وضعیت گوارشی‌تان را به هم ریخته، سویا یك غله مناسب برای شما به‌حساب می‌آید. سویا كلسترول، فشار خون، قند خون و علایم آلرژی را كاهش می‌دهد و دارای تركیباتی است كه ساختار چربی‌ها را در هم می‌شكند و باعث لاغری می‌شود. البته افرادی كه دچار كم خونی، اختلالات تیروئید، مشكلات سیستم ایمنی و قلبی هستند، باید سویا را با احتیاط مصرف كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha