قائم مقام وزیر بهداشت از افزایش قیمت سیگار در صورت تصویب در صحن علنی مجلس خبر داد و همچنین توضیحاتی درباره ماجرای بیمار کرمانشاهی و دستور وزیر بهداشت برای حفاظت مالی از بیماران ارایه کرد.

اشد مجازات برای تخلفات مالی در بیمارستان‌ها

سلامت نیوز :قائم مقام وزیر بهداشت از افزایش قیمت سیگار در صورت تصویب در صحن علنی مجلس خبر داد و همچنین توضیحاتی درباره ماجرای بیمار کرمانشاهی و دستور وزیر بهداشت برای حفاظت مالی از بیماران ارایه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشستی که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، از بحث چاقی به عنوان ام‌الامراض کشور نام برد و گفت: چاقی منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و ... می‌شود که شیوع آن در کشور در حال افزایش است و میزان آن از 40 سال گذشته چندین برابر شده و در حال دو رقمی شدن است و باید روی آن کار کنیم.

7 میلیون و 700 هزار سیگاری در کشور

وی با بیان اینکه در کشور هفت میلیون و 700 هزار نفر سیگاری وجود دارد، گفت: در دنیا سالانه شش میلیون نفر به خاطر دخانیات از بین می‌روند و 600 هزار نفر نیز در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند. همچنین در اکثر کشورها 50 درصد کودکان در معرض دود سیگارند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: 90 درصد سرطان ریه در مردان و 80 درصد این سرطان در زنان ناشی از مصرف سیگار است و سیگار به عنوان شایع‌ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان شناخته شده است.

حریرچی با بیان اینکه 40 درصد بودجه خانوارهای کم درآمد صرف سیگار می‌شود، گفت: در ایران 50 الی 65 میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود و سالانه 10 هزار میلیارد تومان نیز صرف خود سیگار می‌شود که این عدد یک درصد درآمد ناخالص ملی ماست. همچنین مصرف دخانیات سالانه 20 تا 30 هزار میلیارد تومان در زمینه سال‌های از دست رفته عمر و بدون کیفیت زندگی هزینه ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه ما در میان کشورهای منطقه خودمان کمترین مالیات مرتبط با سیگار را داریم، ادامه داد: این در حالی است که مهم‌ترین عاملی که در کشورهای مشابه منجر به کاهش مصرف سیگار می‌شود، افزایش مالیات بر خرده‌فروشی، ‌گرانی و در دسترس نبودن آن است. بر این اساس در این زمینه مجلس اقدام مهمی انجام داده و دولت نیز با آن موافقت کرده؛ به طوریکه در کمیسیون تلفیق تصویب شد که مالیات هر نخ سیگار تولید داخل 10 تومان، تولید مشترک 35 تومان و هر نخ سیگار وارداتی 50 تومان به قیمتش اضافه شود. بنابراین اگر این موضوع در صحن علنی مجلس تصویب شود، بزرگ‌ترین گام را در زمینه کاهش مصرف سیگار در کشور طی سال‌های اخیر برداشته ایم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به برخی توجیهات مبنی بر افزایش قاچاق در صورت اعمال مالیات بر سیگار، گفت: مکررا گفته می‌شود که اگر مالیات بر سیگار بالا رود، قاچاق افزایش می‌یابد، اما تجربه تمام کشورهای مشابه ما نشان داده که افزایش مالیات موجب افزایش قاچاق نمی‌شود. قیمت میانگین قانونی یک پاکت سیگار در کشورهای با درآمد پایین 1.13 دلار، در کشورهای با درآمد متوسط 1.89 دلار و در کشورهای با درآمد بالا 4.91 دلار است. بنابراین علت اینکه کشورهای صنعتی خودشان بر سیگار مالیات می‌گذارند و 70 تا 80 درصد قیمت سیگار در این کشورها از طریق مالیات است، این است که می‌توانند مصرف را کاهش دهند. در حال حاضر بیشترین میزان قاچاق سیگار در کشورهایی با درآمد پایین است.

حریرچی با بیان اینکه بنابر اعلام مسئولان 60 میلیارد نخ یعنی 30 الی 40 درصد سیگارهای کشور قاچاق هستند، گفت: چنین میزان قاچاقی با پول‌بری از طریق مبادی غیررسمی ممکن نیست؛ بلکه صاحبان اصلی فرآیند واردات و تولید در آن نقش دارند. البته مکانیزم پیشنهادی ما در این زمینه اعمال مالیات بر خرده فروشی بود که مالیات از خرده‌فروشی کسر شود، اما هنوز مکانیزم مالیاتی ما نمی‌تواند چنین چیزی را اجرا کند.

وی همچنین گفت: در تمام دنیا تولیدکنندگان و واردکنندگان سیگار لابی بزرگی دارند و در این زمینه عددی 10 هزار میلیاردی مطرح است. درعین حال این مساله که با اعمال مالیات بر سیگار، قاچاق افزایش می‌یابد، توجیه نادرستی است و راه‌هایی وجود دارد که بتوانیم جلوی قاچاق را بگیریم.

پاسخ وزارت بهداشت به بی‌مهری‌هایی در حوزه بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به برخی بی‌مهری‌ها که نسبت به وزارت بهداشت در زمینه اقدامات بهداشتی این وزارتخانه انجام شده، گفت: برخی اظهارنظرها با نگاهی سطحی و غیرکارشناسی مطرح می‌شوند. طبق حساب‌های ملی سلامت هزینه‌های بهداشت عمومی و پیشگیری در دهه 80، 3.7 درصد الی 4.8 درصد بوده است. این در حالی است که میزان این عدد در دنیا 3 الی 11 درصد است. حال با اقدامات دولت تدبیر و امید این مقدار در سال 92 به 6.4 درصد و در سال 93 به 8.7 درصد کل هزینه‌های عمومی سلامت رسیده و تقریبا دو برابر دهه 80 شده است که این موضوع ناشی از همکاری‌های مشترک وزارت بهداشت، دولت و مجلس بوده است و همچنین نتیجه اولویت دادن به پیشگیری در بودجه‌های وزارت بهداشت بوده است.

مدیریت منابع درمان از طریق بیمه‌ها در دست بررسی دولت

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره دلیل حذف بحث مدیریت منابع درمان از طریق بیمه‌ها در برنامه ششم توسعه، گفت: این اشتباه است که برنامه ششم را با برنامه چهارم و پنجم مقایسه می‌کنند؛ چرا که برنامه ششم تنها قسمتی از کار ماست. در زمینه بحث مدیریت منابع درمان از طریق بیمه‌ها باید بگویم که این موضوع به دکتر نوبخت ارجاع شده و در دست بررسی است و در دولت مراحل قانونی خود را طی می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره دلیل سفرش به کرمانشاه، گفت: من به دلیل مشکلی که در اسلام‌آباد بعد از سیل پیش آمده بود به کرمانشاه سفر کردم و اقداماتی هم با کمک همکاران بهداشتی انجام شد.

ماجرای فوت بیمار در بیمارستان کرمانشاه

سخنگوی وزارت بهداشت درباره برخی شایعات مبنی بر گروگان گرفتن بیماری که در بیمارستان کرمانشاه فوت شده بود به دلیل هزینه‌های بیمارستان، گفت: به کار بردن الفاظی چون گروگان‌گیری درست نیست. متاسفانه برخی اقدامات در شهرستان‌ها به یک شغل تبدیل شده و عده‌ای بیزنسی راه می‌اندازند. درباره این موضوع واقعیت این است که فردی در بیمارستان شهر دیگری عمل شده بود و به دلیل عوارض جراحی به بیمارستان اصلی ما در کرمانشاه منتقل شد و سه بار مورد عمل جراحی قرار گرفت. همچنین برای مشکل انعقادی این بیمار 39 میلیون فاکتور هفت به او تزریق شده و حتی یک ریال هم پرداخت نکرده است.

حریرچی ادامه داد: خانواده این بیمار شکایت کردند و گفتند که ممکن است در مراحل اولیه ارائه خدمات مشکلی پیش آمده باشد. در این زمینه باید فرد را به پزشکی قانونی می‌بردند و به همین دلیل چند روز طول کشید تا خانواده‌اش تصمیم بگیرند.

اشد مجازات برای تخلفات مالی در بیمارستان‌ها

وی در همین راستا با اشاره به جلسه امروز شورای معاونین وزارت بهداشت، گفت: وزیر بهداشت نیز مجددا بر محافظت مالی از بیماران در بیمارستان‌های دولتی تاکید کردند و گفتند اگر موارد نادر و انگشت شماری از تخلف در این زمینه دیده شو،د باید اشد مجازات صورت گیرد. باید توجه کرد که قبل از طرح تحول نظام سلامت هر کسی که به بیمارستان مراجعه می‌کرد اگر بیمه بود مشمول بیمه قرار می‌گرفت و بقیه هزینه‌ها را از جیب می‌داد. همچنین قسمتی از خدمات گران مانند آزمایشگاه، رادیولوژی و حتی داروهای تحت پوشش را خود بیمار باید تهیه می‌کرد. در گذشته در تهران بیش از 50 درصد آزمایش‌ها به خارج از بیمارستان ارجاع داده می‌شد و علاوه بر اتلاف وقت بیماران، هزینه‌های زیادی به آنها تحمیل می‌کرد، اما وزارت بهداشت در قالب طرح تحول سلامت توانست همه این موضوعات را ساماندهی کرده و پرداخت از جیب مردم را از 37 درصد به سه درصد برای روستاییان و شش درصد برای شهرنشینان در بیمارستان‌های دولتی کاهش دهد. حال تاکید می‌کنیم که ما از کوچک‌ترین قصوری در این زمینه نمی‌گذریم.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تعرفه‌های پزشکی سال 95، گفت: در اسفندماه جلسه شورای عالی بیمه تشکیل شد و این شورا باید تاکنون پیشنهادی را تصویب کرده و به هیات دولت ارائه می‌داد. اکنون در جلسه شورای عالی بیمه چندین سناریو به دولت پیشنهاد شده است که در قالب دو پیشنهاد اصلی ارائه شدند و اکنون در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی هستند.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی وضعیت بسته بیماران صعب‌العلاج، گفت: بسته‌ای که در این زمینه پیش‌بینی کرده بودیم بسیار وسیع و حجیم بود، اما به دلیل محدودیت‌ها آن را اعلام نکردیم، اما در بیمارستان‌های دولتی و برای بیماران خاص این بسته را به اجرا در آوردیم به طوریکه در حوزه بستری برای همه بیماران صعب‌العلاج و در حوزه سرپایی فقط در زمینه داروهای بیماران خاص اجرا شد. امسال نیز به روال سال گذشته این بسته ادامه می‌یابد و تا حد امکان آن را گسترش خواهیم داد.

حریرچی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ایجاد معاونت اجتماعی و تبدیل معاونت طب سنتی به مدیرکلی، گفت: طبق محاسبات سازمان بهداشت جهانی، 75 الی 85 درصد مسائل سلامت، خارج از موضوعات بیولوژیکی بوده و بیشتر در مسائل اجتماعی موثر در سلامت ریشه دارد. بر این اساس وزارت بهداشت به صورت هوشمندانه تصمیم گرفت که بر روی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت مانند تصادفات، چاقی و... کار کند.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبات دولت و مجلس نمی‌توانیم سیستم‌مان را گسترش دهیم، ادامه داد: بر همین اساس یک معاونت را به مدیرکل و مشاور وزیر تبدیل کردیم. البته خدمات جهادی دکتر خدادوست قابل تحسین است، اما آنچه از طب سنتی به عنوان مکمل در عرصه بهداشت و درمان باید انجام شود، اتفاق نیفتاده است. در عین حال در سال جاری 20 سلامتکده طب سنتی را در مراکز استان‌ها ایجاد می‌کنیم که بودجه اولیه آن نیز داده شده است. همچنین ساماندهی و ایجاد مراکز ارائه خدمات طب سنتی نیز مورد توجه وزارت بهداشت است.

دو سالی که مردم برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی نیامدند

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کسری اعتبارات وزارت بهداشت، گفت: بودجه وزارت بهداشت دو جزء دارد؛ اول بودجه‌ای است که مستقیما از طریق دولت به عنوان درآمد عمومی مانند اعتبارات از محل قانون هدفمندی یارانه‌ها، یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و... می‌آید و دوم درآمد اختصاصی است که ناشی از خدماتی است که ما با حداقل تعرفه ممکن ارائه می‌دهیم. حال بیمه‌ها باید این هزینه‌ها را جبران کنند، اما این کار را انجام نمی‌دادند و بودجه تصویب شده نیز به وزارت بهداشت تخصیص داده نمی‌شد و هزینه‌ها از مردم دریافت می‌شد. به همین دلیل در سال 91 و 92 به دلیل فشارهای مالی ناشی از تبدیل دلار از 1000 تومان به 3000 تومان که به مردم وارد شده بود، اولین سال در 40 سال اخیر بود که ما با کاهش ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در حوزه‌های بستری و سرپایی مواجه بودیم.

تاخیرهای دردسرساز بیمه سلامت

حریرچی افزود: درحال حاضر دولت آنچه را که باید از درآمدهای عمومی به ما پرداخت کند، انجام داده، اما تاخیر‌های هشت یا 9 ماهه از سوی بیمه‌ها در زمینه پرداخت مطالبات، بویژه بیمه سلامت مشکلاتی را ایجاد کرده است.

برنامه‌های وزارت بهداشت در سال اقتصاد مقاومتی

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات وزارت بهداشت در سال اقتصاد مقاومتی، گفت: در این زمینه اولا وزارت بهداشت در زمینه خودکفایی در دارو، برخی واکسن‌ها و تجهیزات پزشکی و افزایش صادرات آنها توفیق یافت. همچنین زمانی که وزارت بهداشت را تحویل گرفتیم، بازار ریالی واردات دارو 40 درصد بود که آن را به 30 درصد کاهش دادیم. امسال هم 98 درصد داروهای مصرفی از نظر عددی تولید داخل است. از طرفی قیمت تجهیزات پزشکی را به میزان زیادی در داخل کشور کاهش و میزان واردات را نیز کاهش دادیم. در عین حال واکسن‌های جدید در حال تامین و تولید است.

حریرچی با بیان اینکه یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی رسیدن به الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی است، افزود: در این زمینه باید توجه کرد که پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت بسیاری از مردم دچار هزینه‌های کمرشکن و فقرزا می‌شدند. حال طبق اعلام مرکز آمار ایران این موضوع به میزان زیادی کاهش یافته است. طبق سیاست‌های مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی، پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت باید کاهش می‌یافت که این اتفاق تا حد زیادی رخ داده است. همچنین با انجام این اقدامات میزان امید به زندگی و بهره‌وری نیروی انسانی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

پیشگیری؛ راه مبارزه با دیابت

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سئوالی درباره دیابت، گفت: راه اصلی مبارزه با دیابت، پیشگیری از بروز آن است. در بسیاری از کشورها بیمه‌ها به این قسمت نیز وارد شده‌ است. بطوریکه یا از بروز بیماری جلوگیری می‌کنند یا در مراحل اولیه بیماری، آن را تشخیص می‌دهند. ما نیز باید منابعی را به این کار اختصاص دهیم.

روایت بریدن صورت نوزاد با تیغ در حین سزارین

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اخبار بریده شدن صورت نوزادی با تیغ جراحی در زمان عمل سزارین، در بیمارستان عرفان، گفت: اولا ما مقام قضایی نیستیم که در این زمینه اطلاع‌رسانی کنیم. دوما درباره این حادثه ما اکیپ‌هایی را از وزارت بهداشت برای بررسی فرستادیم. باید توجه کرد که در کشورهای اروپای غربی حدود یک الی دو درصد افرادی که با سزارین به دنیا می‌آیند، دچار آسیب ناشی از چاقو می‌شوند. چرا که عمل سزارین سخت و پراسترس و میزان عوارض آن زیاد است و به همین دلیل می‌گوییم که باید سزارین را کاهش داد.

وی افزود: در عین حال راه مقابله با خطاهای پزشکی بسیار پیچیده و زمان‌بر است. از طرفی حساسیت افکار عمومی در این زمینه موثر است، اما راه کاهش این موضوع راهکاری جنایی نیست؛ بلکه با پیشگیری، اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی امکان‌پذیر است. در دنیا به گونه‌ای آگاهی داده شده که اگر عارضه‌ای رخ دهد، خود فرد عارضه را گزارش می‌کند. متاسفانه در کشور ما سیستم گزارش‌دهی خطاهای پزشکی وجود نداشته، اما اکنون کمیته‌ای تشکیل شده تا این سیستم را ایجاد کنیم.

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تجهیزات پزشکی، گفت: در گذشته هر ساله به طور متوسط قیمت تجهیزات پزشکی از نرخ تورم بیشتر افزایش می‌یافت، اما در سال 93 اولین سالی بود که قیمت تجهیزات پزشکی نسبت به سال قبل از آن کاهش یافت. به این ترتیب قیمت اکثر ملزومات پزشکی 10 الی 40 درصد کاهش یافت و در سال 94 نیز این کاهش قیمت ادامه یافت. بعد از آن دولت با مشاهده عملکرد وزارت بهداشت در این حوزه برای اولین بار قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی را به وزارت بهداشت داد.

و اما تخلفات پزشکی در بیمارستان‌ها

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان تخلفات پزشکی در بیمارستان‌ها در تهران و شهرستان‌ها گفت: اولا ما موظفیم که با تعرفه دولتی در بیمارستان دولتی همه خدمات را ارائه دهیم و حتی اگر خدمتی در بیمارستان موجود نباشد، با هزینه خودمان بیمار را برای دریافت خدمت برده و تعرفه دولتی از او دریافت کنیم. بر این اساس تخلفات در این حوزه انگشت‌شمار است اما یک مورد تخلف نیز از نظر ما زیاد است. در این زمینه ما گروه‌هایی را برای بررسی به بیمارستان‌ها می‌فرستیم و نظارت ما در این حوزه سختگیرانه است.

حریرچی افزود: با اقدامات وزارت بهداشت دریافت‌های غیرمتعارف در شهرستان‌ها به صفر رسید و در تهران نیز به صفر نزدیک شده است. از کسانی که با این تخلفات مواجه می‌شوند، می‌خواهیم که آن را به سامانه 1690 اطلاع دهند تا بررسی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha