چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 181286

داوود دانش جعفری، رئیس كمیســــیون نظــــارت دبیرخانه مجمع تشــخیص مصلحت نظام می‌گوید متأسفانه موضوع مدیریت منابع درمان از طریق بیمه‌ها كه از سیاست‌های كلی ســلامت در برنامه ششم است در برنامه پیشنهادی دولت لحاظ نشده اســــت. دانش جعفری كه عضــو مجمع تشــخیص مصلحت نظام هم هست این بی‌توجهــی به سیاســت كلــی را نتیجه اختلافات وزارت بهداشت و رفاه می‌داند و می‌افزایــد كمیســیون نظــارت مجمع تشخیص در این‌باره تصمیم‌گیری خواهد كرد و درصورت عدم‌رعایت سیاست كلی نظام برای مدیریت منابع درمان از طریق بیمه‌ها، برنامه ششم را رد خواهد كرد.

انتخاب گزینشی سیاست‌های کلی سلامت

سلامت نیوز: داوود دانش جعفری، رئیس كمیســــیون نظــــارت دبیرخانه مجمع تشــخیص مصلحت نظام می‌گوید متأسفانه موضوع مدیریت منابع درمان از طریق بیمه‌ها كه از سیاست‌های كلی ســلامت در برنامه ششم است در برنامه پیشنهادی دولت لحاظ نشده اســــت. دانش جعفری كه عضــو مجمع تشــخیص مصلحت نظام هم هست این بی‌توجهــی به سیاســت كلــی را نتیجه اختلافات وزارت بهداشت و رفاه می‌داند و می‌افزایــد كمیســیون نظــارت مجمع تشخیص در این‌باره تصمیم‌گیری خواهد كرد و درصورت عدم‌رعایت سیاست كلی نظام برای مدیریت منابع درمان از طریق بیمه‌ها، برنامه ششم را رد خواهد كرد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه همشهری نوشت: وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات حوزه سلامت گفت: نخستین مشکل ما مسئله تجمیع بیمه‌هاست که همچنان باقی است.

حسن هاشمی در چهارمین همایش فرماندهان بهداشت و سلامت سپاه گفت: در حوزه سلامت همچنان مشكلات زیادی داریم كه البته بخش مهمی از آن دست قانونگذار است و فكر می‌كنم اگر جدا از تعارفات و خودنمایی‌ها، زمینه اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری فراهم شود، تقریبا بخش عمده مشكلات ما حل می‌شود.

وی گفت: نخستین مشكل ما مسئله تجمیع بیمه‌هاست كه همچنان باقی است و موضوع اختلاف بین 2وزارتخانه و یا دستگاه‌های دیگر نیست بلكه یك تكلیف و سیاست راهبردی برای حل مشكل سلامت جامعه است كه هم از جهت نظارت بر ارائه و ارتقای كیفیت خدمات و هم از جهت حمایت مالی از مردم بسیار مهم است كه البته اتفاق خاصی برای سامان بخشی آن نیفتاد و چه دولت و چه مجلس در این مورد همت نكردند. وی افزود: امیدواریم هم مجمع تشخیص مصلحت نظام كه ناظر بر اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است در این موضوع ورود پیدا كند و هم مجلس در نگارش قانون برنامه ششم، بخش سلامت را از این بلاتكلیفی در آورد و تعیین تكلیف كند.

    لزوم وجود یك تولیت یكپارچه

وزیر بهداشت مشكل دیگر حوزه سلامت كشور را تولیت این حوزه دانست و گفت: در حال حاضر تولیت این حوزه چند تكه است و هر تكه آن در گوشه‌ای افتاده است؛ وی گفت: در بحث غذا هم همین روال است و دستگاه‌هایی مانند سازمان ملی استاندارد، جهاد كشاورزی، وزارت بهداشت، دستگاه صنعت كشور، بخش‌های اقتصادی در آن مؤثر و ذینفع هستند كه این چند‌تكه‌بودن و مشخص نبودن تولیت آن، در تصمیم‌گیری‌های كلان ما را دچار مشكل می‌كند.

تجمیع بیمه‌های درمان بخشــی از قانون برنامه پنجم اســــت كه وزارت بهداشت خواهان اجرای آن اســت. مدیریت منابع درمان از طریــق بیمه‌ها هم بخشــــی از سیاســت‌های كلی نظام مصــوب مجمع تشــخیص مصلحت نظام است كه رهبری آن را ابلاغ كرده و وزارت رفاه طرفدار آن و وزارت بهداشت صاحب تفسیر خاصی از آن است. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید موضوع تجمیــع منابــع درمان در بیمه‌ها در جلســات دولت برای بررسی برنامه ششم توسعه مطرح شــده اما رأی نیاورده اســت.

ســــیدتقی نوربخش می‌افزاید: مدیریت منابع درمان كشــــور از طریــق بیمه‌ها خواسته ســــازمان‌های بیمه‌گر همچون تأمین اجتماعی و بیمه سلامت است. وزیــر بهداشــــت می‌گوید كه سیاست تجمیــــع منابــع درمــان از طریق بیمه‌ها بــه این معنی نیست كه بودجه‌های درمانی وزارت بهداشت را به بیمه‌ها بدهند. قاضی‌زاده هاشــمی خواستار این است كه قانون برنامه پنجم دربــاره تجمیع بیمه‌ها اجرا شــود و در نتیجه بیمه درمان تأمین اجتماعی با بیمه ســلامت ادغام شــود و مدیریت آن هم به وزارت بهداشت سپرده شود.

ســخنگوی دولــت اسفند گذشته گفته بــود تصمیم‌گیری دربــــاره تجمیــع بیمه‌ها و منابــع درمان به ســازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سپرده شــده اســت. نوبخت در پاسخ به ســؤال خبرنگار همشهری درباره نتیجــه جلســه رئیس‌جمهور با وزرای بهداشــت و رفاه درباره تجمیع بیمه‌ها می‌افزاید: این دو وزارتخانه در این زمینه با هم اختلاف دارند و رئیس‌جمهور از ســــازمان مدیریــت خواسته است نظر خــود را در این‌باره اعلام كنــد.

    سیاست‌های كلی سلامت در برنامه ششم لحاظ نشده است

داوود دانش جعفری، رئیس كمیســــیون نظــــارت دبیرخانه مجمع تشــخیص مصلحت نظام می‌گوید متأسفانه موضوع مدیریت منابع درمان از طریق بیمه‌ها كه از سیاست‌های كلی ســلامت در برنامه ششم است در برنامه پیشنهادی دولت لحاظ نشده اســــت. دانش جعفری كه عضــو مجمع تشــخیص مصلحت نظام هم هست این بی‌توجهــی به سیاســت كلــی را نتیجه اختلافات وزارت بهداشت و رفاه می‌داند و می‌افزایــد كمیســیون نظــارت مجمع تشخیص در این‌باره تصمیم‌گیری خواهد كرد و درصورت عدم‌رعایت سیاست كلی نظام برای مدیریت منابع درمان از طریق بیمه‌ها، برنامه ششم را رد خواهد كرد.

    2مشكل مهم دیگر در حوزه سلامت

وزیر بهداشت در سخنرانی دیروز خود 4مشكل عمده حوزه سلامت را برشمرد كه 2مورد آن تجمیع بیمه‌ها و تولیت نظام سلامت بود. او 2مشكل دیگر را پایداری منابع و سپردن حقوق مردم به اصناف دانست. وی عنوان كرد كه در حال حاضر اكثریت حقوق مردم به صنف واگذار شده است كه باید در مورد آن فكری بكنیم. هاشمی با اشاره به اینكه تخلفات پزشكی همواره وجود دارد، گفت: در همه جای دنیا هم این هست كه وقتی حقوق مردم به صنف سپرده می‌شود كوتاهی‌هایی درمورد آن رخ می‌دهد و حقوق مردم ضایع می‌شود. ولی دلیل نمی‌شود چون در همه جای دنیا هست، ما هم كوتاهی كنیم؛ به همین دلیل در آینده برای حل این مشكل نیز چاره‌ای بیندیشیم.

    هر قانونی قابل اجرا نیست!

محمدجواد كبیر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت: اجرایی‌شدن قانون تجمیع بیمه‌ها موضوعی نیست كه در میان اصحاب رسانه طرح شود، این موضوع نیاز به بحث‌های كارشناسی دارد. كبیر می‌گوید: تا بیمه‌ها از نظر سهم مشاركت بیمه‌شدگان در تأمین منابع همگن نشود، بحث تجمیع بیمه حرف معقولی نیست. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در پاسخ به این سؤال كه تجمیع بیمه‌ها مگر قانون نیست، گفت: هست، ولی هر قانونی كه قابل اجرا نیست و در اجرا با مشكلاتی مواجه می‌شود. او گفته است ما در برنامه ششم توسعه پیشنهادهای اصلاحی‌مان را ارائه كردیم كه باید همه افرادی كه بیمه می‌شوند سهمشان در پرداخت حق بیمه یكسان باشد. این نمی‌شود كه مثلا از حقوق یك نفر 7درصد برای بیمه كم شود و از حقوق دیگری كه بیمه خدمات كشوری است 2درصد كم شود و 2درصد دستگاه اجرایی و 2درصد هم دولت پرداخت كند؛ خب، معلوم است اعتراض كسی كه 7درصد پرداخت می‌كند بلند می‌شود. كبیر با بیان اینكه البته با دستور وزیر رفاه گام‌هایی در این زمینه برداشته شده، گفت: در برنامه ششم پیشنهاد دادیم كه سهم همه بیمه‌شدگان 7درصد باشد كه درصورت تصویب می‌توان گام‌های بعدی را برای تجمیع بیمه‌ها برداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha