رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به تاخیر در اعلام تعرفه‌های پزشکی سال جاری، گفت: انجماد تعرفه‌ای و افزایش پیدا نکردن آن خطا است.

مجلس با یک بازنگری در بودجه، سهم بیمه‌ها را تغییر دهد

سلامت نیوز:رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به تاخیر در اعلام تعرفه‌های پزشکی سال جاری، گفت: انجماد تعرفه‌ای و افزایش پیدا نکردن آن خطا است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی در حاشیه‌ بیست و هفتمین کنگره سالیانه جامعه متخصصان داخلی با بیان این که بیمه‌ها مخالف افزایش تعرفه‌ها نیستند اما وضعیت اقتصادی آنها به گونه‌ای است که تحمل تغییرات تعرفه‌ای را ندارند، اظهار کرد: بیمه‌ها نمی‌توانند با تغییرات تعرفه‌ای تطابقی داشته باشند؛ چرا که رشد 13 درصدی منابع برای آنها کافی نیست. سهمی که از بودجه عمومی کشور برای بیمه‌ها در نظر گرفته می‌شود، باید منطقی و مشخص باشد.

وی افزود: کشورهای توسعه یافته که مشکلات نظام سلامت در آنها حل شده است، سهم بزرگتری از منابع عمومی کشور را برای رفاه اجتماعی و بهداشت و درمان اختصاص می‌دهند. پایین‌ترین عدد برای رسیدن به نقطه تحول برای عملکرد بیمه‌ها، رشد 16 درصدی بودجه برای آنها است. اما در تمام سال‌های گذشته این عدد بین 8.5 تا 10 درصد متغیر بوده است.

زالی در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که از بودجه عمومی کشور سهم مناسبی را برای سلامت و رفاه اجتماعی اختصاص ندهیم، مشکلات پا برجا می‌ماند و این موضوع با سرکوب تعرفه‌ها حل نمی‌شود. پایین نگه داشتن کاذب قیمت‌ها باعث ایجاد اغتشاش، نارضایتی و سردرگمی می‌شود. هنوز هم مجلس فرصت دارد با یک بازنگری در بودجه سهم بیمه‌ها را تغییر دهد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: ویزیت پزشکان عمومی در بخش دولتی و خصوصی متفاوت است که ما به‌التفاوت آن را مردم باید بپردازند. این مکانیزم باید حتما اصلاح شود و بیمه به این پروتکل برسد که در بخش خصوصی مبنای پرداخت، تعرفه‌های خصوصی باشد.

زالی در ادامه در خصوص میزان پوشش بیمه‌های بازرگانی و تکمیلی گفت: این بیمه‌ها که بخشی از سبد سلامت را در دست دارند، بسیاری از خدمات سرپایی را پوشش نمی‌دهند و عمده فعالیت آنها در حوزه بستری است.

وی همچنین به ظرفیت جامعه پزشکی برای قرارداد با بیمه‌های تکمیلی اشاره کرد و افزود:‌ در حال حاضر مشکل ما در بحث تعرفه‌ها دیرکرد و پرداخت آنها است که ظرفیت بانکی کشور می‌تواند هوشمندانه به عنوان طرف قرارداد جامعه پزشکی در این میان قرار گیرد. بعد از آن بانک‌ها با بیمه‌ها طرف حساب باشند. به این ترتیب ارتباط مستقیم مردم با پزشکان کاهش پیدا می‌کند.

زالی پرداخت نکردن پول بیمه بر اساس ثروت را بسیار نادرست خواند و اظهار کرد: ما در بحث یارانه‌ها پیشنهاد دادیم که بخشی از پرداخت نقدی در قالب بیمه‌ای قرار گیرد، یعنی قدرت ظرفیت سبد بیمه‌ای خانوار را بالا بریم. در غیر این صورت بهداشت و درمان در اولویت آخر قرار می‌گیرد و مردم خودشان نمی‌توانند برای آن هزینه کنند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha