معاون امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی حاشیه نشینی را ناشی از عملكرد نامناسب مدیران دانست و گفت: تمركز امكانات در شهرها منجر به قطب بندی آنها و مهاجرت بی رویه روستاییان به شهر و رشد سكونتگاه های غیررسمی شده است.

حاشیه نشینی نتیجه عملكرد نامناسب مدیران و تمركز امكانات در شهرهاست

سلامت نیوز: معاون امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی حاشیه نشینی را ناشی از عملكرد نامناسب مدیران دانست و گفت: تمركز امكانات در شهرها منجر به قطب بندی آنها و مهاجرت بی رویه روستاییان به شهر و رشد سكونتگاه های غیررسمی شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، محمدرضا واعظی مهدوی روز چهارشنبه درهمایش بین المللی سكونتگاه های فقیرنشین شهری به سوی بهسازی و بازآفرینی پایدار در سنندج افزود: حاشیه نشینی امروز جزء مسائل اساسی شهرهای بزرگ دنیاست و درطول تاریخ نابرابری های اجتماعی، معضل مهمی در جوامع بوده است.


وی گفت: حاشیه نشینی نتیجه ناكارآمدی برنامه ریزی اجتماعی است و اصلاح نظام اولویت گذاری، دیده شدن حاشیه نشینان در نظام سیاستگذاری كلان و ایجاد عزم وتعهد مدیریتی و اجتماع محوری و مشاركت مردم از الزام های برنامه ریزی شهری است كه باید مورد توجه قرار گیرد.


معاون امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی اظهاركرد: عوامل مهمی منجر به حاشیه نشینی می شود كه پایداری و استمرار آنها باعث شده نابرابری های اجتماعی در جوامع همانند ویروس خطرناكی خود را نشان داده و جریان توسعه جوامع را دچار اختلال كند.


معاون امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور با بیان اینكه حاشیه نشینی و سكونتگاه های غیررسمی انعكاسی از نابرابری های اجتماعی است اظهار كرد: عوامل متعددی موجب شده است كه عده ای در جامعه رو به جلو پیشرفت كرده و عده ای نیز عقب بیفتند.


به گفته وی بسیاری از نابرابری ها در جوامع نیز ذاتی است چون انسان ها در استعدادها، ظرفیت ها و رفتارهای اجتماعی باهم تفاوت دارند.
واعظ مهدوی با اشاره به اینكه عوامل نابرابری زا در جوامع كاركرد رشد و گسترش نابرابری های اجتماعی دارند، افزود: جریان خود بخودی توسعه و پیشرفت اجتماعی منجر به افزایش نابرابری ها می شود و برخوردارها ، برخوردارتر و محرومان هم محروم تر می شوند.


وی با تاكید بر تلاش برای برقراری عدالت و كاهش نابرابری ها در جامعه گفت: وظیفه حاكمیت دستگیری از توانمندان نیست بلكه دولت ها وظیفه كمك و حمایت بیشتر از محرومان جامعه و ایجاد زمینه لازم بریا رفع موانع و مشكلات آنان برای رسیدن به سطوع بالاتر است.


او با بیان اینكه سكونت در حاشیه شهرها از نمودهای مهم نابرابری اجتماعی است افزود: حاشیه شهرها همواره از حداقل امكانات آموزشی، فرهنگی و اقتصادی برخوردارند و نتیجه چنین فرایندی رشد شكاف و نابرابری ها در جوامع است.


معاون امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور ادامه داد: برای بهره گیری همگان از مواهب توسعه باید برنامه ریزی های لازم انجام شده و مسائل را هم جهت گیری كرد.


وی با اعلام آمادگی برای اجرای تمامی طرح های شركت عمران و بهسازی شهری كه در شورای برنامه ریزی استان تصویب شود گفت: پوشش كامل مناطق حاشیه شهرها را تضمین خواهیم كرد.


همایش بین المللی سكونتگاه های فقیرنشین شهری به سوی بهسازی و بازآفرینی پایدار صبح چهارشنبه با حضور 600 مهمان داخلی و نمایندگان 15 كشور در تالار مولوی دانشگاه كردستان در سنندج آغاز شد وبه مدت 2 روز ادامه دارد.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha