رئیس جامعه جراحان داخلی ایران با بیان اینکه هر وزیری که بر سر کار می‌آید، کتاب تعرفه کالیفرنیا را دست‌کاری می‌کند، گفت: اگر این کتاب اصلاح و مجددا ترجمه شود، مشکلات تعرفه‌ای و K جراحی در کشور ما برطرف می‌شود.

سلامت نیوز:رئیس جامعه جراحان داخلی ایران با بیان اینکه هر وزیری که بر سر کار می‌آید، کتاب تعرفه کالیفرنیا را دست‌کاری می‌کند، گفت: اگر این کتاب اصلاح و مجددا ترجمه شود، مشکلات تعرفه‌ای و K جراحی در کشور ما برطرف می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، دکتر ایرج فاضل در نشست خبری که به مناسبت چهلمین کنگره جامعه جراحان داخلی برگزار شد، درباره اعزام بیماران به خارج از کشور اظهار کرد: در حال‌حاضر با توجه به پیشرفت علم پزشکی دیگر نیازی به اعزام بیمار به خارج از کشور وجود ندارد، مگر آنکه بیمار به درخواست خود بخواهد در کشور دیگری جراحی بر روی آن انجام گیرد.

وی در ادامه با توجه به انجام برخی جراحی‌ها در کشور توسط پزشکان بنام خارج از ایران گفت: متاسفانه برخی از پزشکان که در خارج از کشور مقیم هستند وارد کشور می‌شوند و به انجام جراحی و تبلیغات بسیار گسترده می‌پردازند که متاسفانه این نوع برنامه‌ها توسط مسئولان نیز دامن زده می‌شود بدون آنکه دلیل منطقی برای آن وجود داشته باشد زیرا تمام پزشکان ایرانی آگاهی لازم درباره انجام تمام جراحی‌های پیشرفته را دارند و کشور نیازی به پزشکان خارجی برای انجام جراحی ندارد.

فاضل افزود: در زمینه جراحی عروق و اعصاب متاسفانه مواردی در کشور وجود دارد که پزشک از خارج از کشور برای انجام جراحی حضور پیدا می‌کند که با برنامه‌ریزی تبلیغاتی وارد کشور می‌شوند و این اصلا به نفع مردم نیست.

رئیس جامعه جراحان داخلی ایران در ادامه درباره خطاهای پزشکی گفت: در پزشکی آنچه نباید اتفاق بیفتد قصور و کوتاهی است اما عوارض جراحی قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است هر جراحی طی عمل با عوارض پیش‌بینی‌ نشده مواجه شود که در آن صورت تیم پزشکی باید با تدابیر لازم این عوارض را به حداقل برساند، بنابراین نمی‌توانیم عوارض جراحی را جزو خطاهای پزشکی محسوب کنیم.

وی با بیان اینکه خطاهای پزشکی در بیمارستان‌های آموزشی بیشتر است، عنوان کرد: در بیمارستان‌های آموزشی دلیل آنکه به دانشجویان و رزیدنت‌ها آموزش داده می‌شود مدت زمان جراحی به طول می‌انجامد، این امر باعث بروز خطا در جراحی می‌شود. به همین دلیل در تمام دنیا و از جمله کشور ما خطای پزشکی در بیمارستان‌های آموزشی بیش از سایر بیمارستان‌ها است.

رئیس جامعه جراحان ایران در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد به پرداختی‌ها به پرستاران گفت: متاسفانه در کشور ما حق پرستاران داده نمی‌شود و هنوز موقعیت یک پرستار آنطور که باید در جامعه ما شاخص نشده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه پرستاران دریافتی خود را با پزشکان مقایسه می‌کنند و نسبت به این مسئله معترض هستند، توضیح داد: مقایسه درآمدی با پزشکان کار مناسبی نیست، زیرا اصلا یک کار بی‌پایه است زیرا یک پزشک در طول یک ماه ممکن است درآمدهای متفاوتی داشته باشد، بنابراین یک پرستار نمی‌تواند درآمد خود را با پزشک مقایسه کند.

فاضل در ادامه تصریح کرد: پرستاران نقش اساسی و مهمی در ادامه روند بهبود بیماران پس از جراحی دارند که نقش آنها غیرقابل انکار است و باید حق آنها پرداخت شود اما این حقوق نباید با سایر اقشار پزشکی مقایسه شود.

رئیس جامعه جراحان ایران در ادامه با بیان اینکه هر وزیری که بر سر کار می‌آید، کتاب تعرفه آمریکا را دست‌کاری می‌کند، گفت: من در زمان وزارت خود کتاب تعرفه کالیفرنیا را برای نخستین‌بار به ایران آوردم، اما متاسفانه پس از پایان دوره وزارت هر وزیری که بر سر کار آمد کتاب تعرفه را دست‌کاری کرد که اگر این کتاب اصلاح شود و به حالت اولیه برگردد مشکل جامعه پزشکی برطرف می‌شود، اما متاسفانه این اجازه در کشور داده نمی‌شود.

فاضل در ادامه یادآور شد: متاسفانه دست‌کاری در کتاب تعرفه کالیفرنیا و به‌روز نکردن تعرفه‌های پزشکی موجب پدیده شوم زیرمیزی شده است. تعرفه‌های ناعادلانه در کشور به پزشکان تحمیل شده است که اگر تعرفه در کشور ما با نرخ تورم افزایش یابد و کتاب تعرفه کالیفرنیا مجددا ترجمه و اصلاح شود، مشکلات تعرفه‌ای، زیرمیزی و رابطه مالی بین پزشک و بیمار قطع می‌شود.

فاضل در ادامه این نشست درباره اجرای طرح تحول سلامت گفت: طرح تحول سلامت یک برنامه جامع و مناسبی است، اما نیازمند یک منبع مالی بسیار عظیم است زیرا درمان یک حوزه بسیار گسترده است که کمر بزرگترین سرمایه‌ها را نیز می‌شکند، به همین دلیل از ابتدای مطرح شدن این طرح نگرانی در‌خصوص تداوم منابع مالی این طرح وجود داشت که این نگرانی را بعد از گذشت سه سال وزیر بهداشت نیز احساس کرده است که آیا بودجه‌ها تامین خواهد شد یا خیر.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha