دبیرعلمی چهاردهمین همایش ملی گفتار درمانی ایران با انتقاد از عدم پوشش خدمات گفتاردرمانی توسط بیمه ها گفت: تامین هزینه های خدمات توانبخشی بسیار سنگین و اغلب طاقت فرساست، هنوز نمی دانیم چرا بیمه ها حاضر به پوشش این خدمات نیستند.

بیمه نبودن گفتار درمانی یعنی هزینه های طاقت فرسا برای خانواده ها

سلامت نیوز: دبیرعلمی چهاردهمین همایش ملی گفتار درمانی ایران با انتقاد از عدم پوشش خدمات گفتاردرمانی توسط بیمه ها گفت: تامین هزینه های خدمات توانبخشی بسیار سنگین و اغلب طاقت فرساست، هنوز نمی دانیم چرا بیمه ها حاضر به پوشش این خدمات نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم،یلدا کاظمی  اظهار داشت: درباره موضوع بیمه ها حرف بسیار است، اختلالات گفتار و زبان در یک بستر زمانی بلند مدت و گاهی چند ساله درمان می شوند، در برخی اختلالات علیرغم تمکن مالی باعث فرسایش خانواده می شود.

کاظمی افزود: موضوع بیمه مشکل بزرگ و اساسی گفتار درمانان برای ارائه خدمات به افراد دارای اختلالات گفتار و زبان و خانواده هایشان است. جلسات درمان در گفتار درمانی یک جلسه ای نیست، یک پروسه بلند مدت است. تامین هزینه های خدمات توانبخشی بسیار سنگین و اغلب طاقت فرساست، در اکثر اختلالات فرد دارای اختلال نیازمند استفاده از خدمات دیگر تخصص های توانبخشی است.

ویبا اشاره به قدمت 44 ساله گفتاردرمانی در ایران اظهار داشت: علیرغم جلساتی که با مدیران شورای عالی بیمه و دیگر مدیران مرتبط داشتیم، هنوز نمی دانیم گره کار کجاست تا با همفکری این مشکل را حل کنیم، ثمره حل این مشکل، کمک به خانواده ها برای کاستن از فشارهای متعدد روحی و روانی و مالی و درمانی است.

عضو انجمن علمی گفتاردرمانی ایران ادامه داد: مشکل بیمه در شهرستانها به دلیل فقر مالی خانواده ها شدیدتر است. هزینه های درمانی در ماه بین 600 هزار تومان تا یک میلیون تومان است که موجب فشار شدیدی به خانواده ها می شود، امیدواریم برای حل این مشکل اساسی تدبیری اندیشیده شود.

وی با اشاره به اهداف کنگره گفتاردرمانی افزود: این کنگره با تأکید بر اخلاق حرفه‌ای و اصول گفتاردرمانی مبتنی بر شواهد برگزار خواهد شد.

کاظمی ادامه داد: آسیب شناسی، ارزیابی و مداخله برای انواع اختلالات زبان، گفتار، ارتباط و بلع یکی دیگر از محورهای این کنگره است.رشد طبیعی و هنجارهای گفتارو زبان،مداخله زودهنگام در مدیریت اختلالات گفتار، زبان، و بلع، آموزش خانواده، استانداردهای خدمات گفتاردرمانی، TeleHealth  و گفتاردرمانی، تکنولوژی های نوین و کاربرد آن در گفتاردرمانی، پزشکی قانونی و گفتاردرمانی و کاربردها و تعاملات بین رشته ای سایر اهداف این کنگره است.

وی اظهار داشت: برای نخستین مسابقه  تز من در سه دقیقه با الگوبرداری از دانشگاه کوئینزلند استرالیا در کنگره گفتاردرمانی اجرا  می شود. دراین مسابقه دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری می توانند پایان نامه خود را در سه دقیقه بصورت شفاهی ارایه دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: نسبت به سال های گدشته  و با توجه به افزایش آگاهی های عمومی، مردم و خانواده ها شناخت بیشتری نسبت به گفتاردرمانی پیدا کرده اند و خانواده ها جایگاه گفتار درمانی را به خوبی درک کردند.

کاظمی از جایگاه برتر دانش گفتاردرمانی ایران در بین کشورهای منطقه خبر داد و افرود: بسیاری از آزمونهای بین المللی گفتار درمانی  در کشورمان بومی سازی شده و مطالعات و تحقیقات گسترده و به روزی در حال انجام است.

عضو انجمن علمی گفتاردرمانی ایران با تاکید بر اینکه  باید خود باروری پژوهشگران را تقویت کرد، افزود: کشورمان با توجه به مطالعات و تحقیقات انجام شده حوزه گفتار درمانی در خاورمیانه رتبه برتر را در اختیار دارد.

گفتنی است چهاردهمین همایش ملی گفتاردرمانی ایران از 21 تا 22 اردیبهشت ماه در سالن همایش های بیمارستان امام خمینی (ره ) برگزار می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha