دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵

حقوق کودک، بخشی از موضوعات حقوق بشر است که نیاز به حمایت جدی از سوی جامعه بین المللی دارد. اگر بخواهیم نگاهی به کنوانسیون حقوق کودک بیندازیم مشاهده می‌كنیم از نظر این کنوانسیون، افراد کمتر از 18 سال کودک محسوب می شوند. باید توجه داشت هر فردی كه جرمی را نسبت به كودكی انجام ‌دهد مطابق مقرراتی كه مربوط به حمایت كودكان بوده با آن برخورد می‌شود. این مسئله در قوانین بین المللی هم قید شده است.

حبس ابد برای كودك آزارها در دنیا

سلامت نیوز-*علیرضا ابراهیم‌گل: حقوق کودک، بخشی از موضوعات حقوق بشر است که نیاز به حمایت جدی از سوی جامعه بین المللی دارد. اگر بخواهیم نگاهی به کنوانسیون حقوق کودک بیندازیم مشاهده می‌كنیم از نظر این کنوانسیون، افراد کمتر از 18 سال کودک محسوب می شوند. باید توجه داشت هر فردی كه جرمی را  نسبت به كودكی انجام ‌دهد مطابق مقرراتی كه مربوط به حمایت كودكان بوده  با آن برخورد می‌شود. این مسئله در قوانین بین المللی هم قید شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، همان طور كه می‌دانیم در تمام دنیا برای آزار کودکان به خصوص جنسی، اشد مجازات در نظر گرفته شده است و به شدت با آن برخورد می‌شود و افكار عمومی و جامعه به شدت پیگیر مسئله هستند.


اگر این حادثه در خارج از كشور رخ دهد با توجه به اینكه این دختر 9 ساله است در تمام دنیا به شدیدترین وجه ممكن با این مسئله برخورد و حتما  اجازه تدریس از معلم گرفته می‌شود چون بحث مورد نظر مربوط به كودك 9 ساله است كه به هیچ وجه نباید مسئله رضایت او مطرح شود.  


البته باید گفت شاید در برخی كشورها   فرد 9 ساله بالغ تلقی شود اما در استانداردهای انسانی اگر بخواهیم تمام دنیا را مد نظر بگیریم این دختر را كودك تلقی می‌كنند و جمهوری اسلامی ایران  هم چون به كنوانسیون حقوق كودك پیوسته، همین‌طور است. به یاد داریم جمهوری اسلامی  ایران نیز از جمله کشورهایی است که کنوانسیون حقوق کودک را در 5 سپتامبر 1990 امضا و درآگوست 1994 (اسفند ماه 1372) تصویب کرده است . دولت جمهوری اسلامی ایران در هنگام امضای کنوانسیون به این شرح، اعلام حق شرط كرده است: «جمهوری اسلامی ایران نسبت به مواد و مقرراتی که مغایر با شریعت اسلامی باشد حق شرط می‌كندو این حق را برای خود محفوظ می دارد که هنگام تصویب، چنین حق شرطی را اعلان نماید.»


در قوانین هر كشوری باید شدیدترین مجازات (حتی اگر اعدام هم نداشته باشند) برای این مسئله در نظر گرفته شود. در علم حقوق جزا و جرم شناسی گاهی برای اشخاص حبس ابد از اعدام بدتر است البته حبس ابدهایی كه در آنجا وجود دارد نه حبس ابدهایی كه در كشور ایران است كه بعد از چند سال حبس ابد به 15 سال تبدیل و سپس به 5 سال و بعد  فرد آزاد می‌شود.

* كارشناس حقوق بین الملل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha