یك دندانپزشك گفت: والدین تا سنین پنج الی شش سالگی كودكان نباید از خمیردندانهای حاوی فلوراید استفاده كنند چون ممكن است خمیر دندان توسط كودك خورده شود و موجب عوارضی همچون ایجاد لكه‌های سفید بر روی دندانها گردد.

دكتر علیرضا نواب اعظم، رییس انجمن دندان پزشكان ایران شاخه یزد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: دندان‌ها از شش ماهگی شروع به رویش كرده و تا 2 سالگی كامل می‌شوند كه با توجه به جنسیت، تفاوتهایی در سرعت رشد دندانها وجود دارد.

وی افزود: در شش سالگی اولین دندان دائمی رویش می كند و تا سن 12 تا 13 سالگی نباید بعضی دندانهای شیری را كشید به طوری كه دندانهایی همچون آسیاب و نیش شیری نباید قبل از سن 13 سالگی كشیده شوند چرا كه ممكن است دندانهای دیگر جای خالی دندان كشیده شده را پر كرده و ترتیب و زیبایی دندانها را از بین ببرند و حتی در آینده هم مشكلات بعدی را برای دندانها ایجاد كنند.

دكتر نواب اعظم تصریح كرد:‌ اولین معاینه دندان پزشكی باید در سن یك سالگی انجام شود چرا كه در این سن می‌توان از بسیاری از مشكلات بعدی پیشگیری نمود.

رییس انجن دندانپزشكان ایران شاخه یزد توصیه كرد: در فاصله 5 الی 6 ماه یكبار كودكان باید مورد معاینه دندانپزشك قرار گیرند ‌و تا سنین 5 الی 6 سالگی نباید از خمیر دندانهای حاوی فلوراید استفاده كنند چون ممكن است خمیر دندان توسط كودك خورده شود و موجب عوارضی همچون ایجاد لكه‌های سفید بر روی دندانها گردد.

این دندانپزشك گفت: دندانهای كودكان كه دچار پوسیدگی زود رس می شوند می‌تواند به دلیل استفاده زیاد و طولانی مدت از شیشه شیر باشد همچنین در تحقیقات ثابت شده است میكروبهای پوسیدگی دندان می‌توانند از دهان مادر به كودك نیز سرایت كنند.

وی ا فزود: ‌دندانهای شیری كه دچار پوسیدگی زودرس شده‌اند باید در زمانی خاص و با تجویز دندانپزشك كودكان كشیده شوند تا مشكلات بعدی را در آینده به وجود نیاورند.

این جراح فك و صورت در پایان خاطر نشان كرد: مردم باید در نظر داشته باشند كه برای معاینه و تشخیص به پزشكان متعهد و متخصص مراجعه كنند و صرفا به یك تشخیص اكتفا نكنند همچنین در هر بار معاینه باید كل دهان و همه دندانها را مورد معاینه قرار دهند و حتما به دستور پزشكان و مشاوره و راهنماییهای صحیح آنها اهمیت دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha