مدتی است سفید‌جامگان عرصه درمان وسلامت اصفهان، با بدبیاری هایی مواجه شده اند که باعث شده به شدت زیرتیغ جراحی ارباب رسانه قرار گیرند.بازهم ماجرای زخم و بخیه، موج جدیدی را برعلیه کادردرمانی این دیار راه انداخت،اتفاقی که به نظرمی رسد، ارایه یک سری توضیحات مستدل و علمی پیرامون آن ضروری است؛ آن هم ازآن جهت که صرفا به ارتقای دانش وسلامت روان جامعه، خصوصا شهروندان اصفهانی کمک کند و نه جانبداری از دو قشر پزشک و رسانه.

آقای دکتر!بخیه ها آبرو نمی دوزند

سلامت نیوز: مدتی است سفید‌جامگان عرصه درمان وسلامت اصفهان، با بدبیاری هایی مواجه شده اند که باعث شده به شدت زیرتیغ جراحی ارباب رسانه قرار گیرند.بازهم ماجرای زخم و بخیه، موج جدیدی را برعلیه کادردرمانی این دیار راه انداخت،اتفاقی که به نظرمی رسد، ارایه یک سری توضیحات مستدل و علمی پیرامون آن ضروری است؛ آن هم ازآن جهت که صرفا به ارتقای دانش وسلامت روان جامعه، خصوصا شهروندان اصفهانی کمک کند و نه جانبداری از دو قشر پزشک و رسانه.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه نسل فردا، بدون شک درمان سلامت و اتفاقاتی که هر از چندگاهی در این حیطه رخ می دهد، موضوعی نیست که بتوان از آن سرسری عبور کرد. از طرفی هم نباید با قضاوت های ناپخته، بد را به بدتر تبدیل کنیم، درهرحالت نه درپوش گذاشتن برروی سهل انگاری ها و نه راه انداختن جریانات رسانه‌ای غیرضروری، به نفع مردم است. بدون شک قصه خطاها و قصورات پزشکی، فقط مختص پزشکان یک شهر و منطقه نیست، اما مدتی است سفید‌جامگان عرصه درمان وسلامت اصفهان، با بدبیاری هایی مواجه شده اند که باعث شده به شدت زیرتیغ جراحی ارباب رسانه قرار گیرند.بازهم ماجرای زخم و بخیه، موج جدیدی را برعلیه کادردرمانی این دیار راه انداخت،اتفاقی که به نظرمی رسد، ارایه یک سری توضیحات مستدل و علمی پیرامون آن ضروری است؛ آن هم ازآن جهت که صرفا به ارتقای دانش وسلامت روان جامعه، خصوصا شهروندان اصفهانی کمک کند و نه جانبداری از دو قشر پزشک و رسانه.


  اما اصل ماجرای چه بود؟
چندی پیش، تصویری از یک نوزاد با گونه بخیه شده در شبکه‌های مجازی با توضیح اینکه «بر اثر بی دقتی جراح حین زایمان، این نوزاد با گونه زخمی به دنیا آمد و بخیه شده به والدینش تحویل شد» منتشرشد. به دنبال این خبر،برخی شبکه‌های اجتماعی، عنوان کرده بودند که «به گفته پدر این نوزاد، پزشک معالج، در دوره 3 روزه بستری مادر، حاضرنشد او و فرزندش را ببیند». حتی عنوان شده بود که «رییس یکی از بیمارستان‌های دولتی اصفهان که نوزاد درآن به دنیا آمده، گفته اگر او بعد از یک ماه مداوا نشد، از پزشک شکایت کنید!» جالب اینکه این اتفاق که به گفته پزشکان نادر است، دومین بارطی هفته های اخیر روی داده. این موضوع هم مانند ماجرای بخیه خمینی شهر، روزانه درشبکه‌های مجازی وگروه‌ها چرخید و دوباره سوژه رسانه ها شد .

از آن طرف، رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، پای تریبون خبرگزاری تسنیم قرار گرفته و ماجرای واقعی این اتفاق را با سند و مدرک‌ های مبتنی بر فیلم ارایه داد .
دکترغلامرضا اصغری، درخصوص علت بریدگی صورت نوزاد هم گفته است:«صورت نوزاد،هنگام عمل سزارین به دلیل نزدیکی به دیواره رحم با تیغ می‌برد، اما توسط یک پزشک، صورت آن بخیه می‌خورد.باید درنظر داشت بدن برخی از نوزادها به دیواره رحم نزدیک بوده و ممکن است این برش به دلیل این نزدیکی اتفاق بیفتد؛البته  در هر 1000سزارین 3 مورد به همین دلیل اتفاق می‌افتد. در خبری که منتشر شده عنوان شد که پزشک 3 روز به مادر و نوزاد سر نزده و او را معاینه نکرده، اما این موضوع کذب است. پس از تولد متخصص اطفال نوزاد و متخصص زنان و زایمان مادر را معاینه کردند، اما پزشکی که عمل را انجام داده،به دلیل اینکه پدر در حین این اتفاقات استرس زیادی داشته، درگیر می‌شود که فیلم آن نیز موجود است.»


  حساسیت رسانه ها پیرامون رخدادهای ریز و درشت، قابل تحسین است
درهمین رابطه نسل فردا برای شفاف سازی نسبت به چنین اتفاقاتی پای صحبت های دکتر کیانوش جهانپور،عضو شورای سیاستگذاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نشست.
وی قبل ازهر توضیحی،گفت:حساسیت رسانه‌ها پیرامون رخدادهای ریز و درشت قابل تحسین است،اما آگاهی و دانش صحیح از عوارض اقدامات درمانی می تواند؛ به یافتن رسالت فراموش شده‌شان پیرامون اطلاع رسانی سلامت کمک کند.
جهانپور ادامه داد: در همه جوامع پیشرفته و در مدرن ترین مراکز طبی عالم 10 تا 12 درصد بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ها در اثر خطاهای پزشکی به نوعی دچار آسیب های ناخواسته، اعم از جزیی یا کلی  می شوند. به عبارتی، طبابت امری انسانی است و خطای ناخواسته همزاد آدمی و طبابت.

عضو شورای سیاستگذاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،خاطرنشان کرد: تامین ایمنی بیماران بستری در بیمارستان ها، یک نگرانی جهانی است که همه مجموعه های سلامت را درکشورهای توسعه یافته و درحال توسعه، تحت تاثیر قرارمی‌دهد و مطالعات مختلف نشان داده اند که به طور میانگین، حدود 10 درصد پذیرش های بیمارستانی، منجر به نوعی آسیب غیرعمدی در بیمارمی شود که بسیاری از آنها برگشت پذیر و اغلب گریزناپذیر هست و ازین واقعیت، گریزی نیست.
جهانپور،صحبت های خود را این گونه به پایان رساند:«درمطالعات متعدد درچهار سوی عالم‌،تقریبا ازهرسه تا چهارهزار سزارین با حدود ۱۰۰ مورد یا بیشتر بریدگی یا زخمی شدن جنین (fetal laceration) مواجه هستیم. آیا درهمان جهان پیشرفته،رسانه یا کاربر شبکه اجتماعی چنین تیتر می زند یا می نویسد؟».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha