دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 184701

پدر علم ژنتیک ایران و چهره ماندگار سال ۸۸ پس از 60 سال فعالیت علمی در حوزه‌های مرتبط با بیماری‌های ژنتیکی، دار فانی را وداع گفت.

پدر علم ژنتیک ایران درگذشت

سلامت نیوز:پدر علم ژنتیک ایران و چهره ماندگار سال ۸۸ پس از 60 سال فعالیت علمی در حوزه‌های مرتبط با بیماری‌های ژنتیکی، دار فانی را وداع گفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، پروفسور محمدعلی مولوی- پدر علم ژنتیک ایران و فردی که برای اولین‌بار علم ژنتیک را وارد کشور کرد، روز گذشته 16 خردادماه به دلیل ابتلا به بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.

دکتر محمدعلی مولوی در سال 1300 شمسی در تبریز متولد شد و چهار سال ابتدایی را در تبریز و بقیه دوران دبستان، دبیرستان و دانشکده پزشکی را در تهران سپری کرد. بعد از گذراندن دوره عمومی برای مدت چهار سال عازم پاریس و به عنوان دستیار خارجی در بیمارستان کودکان پاریس در بخش پرفسور لامی استاد کودکان و ژنتیک مشغول به فعالیت شد.

وی در سال 1962 از طرف سازمان بهداشت جهانی برای تکمیل دوره ژنتیک عازم دانمارک و در سال 1964 برای گذراندن دوره یک ماهه عازم آمریکا و در سال 1336 از طرف این سازمان به عنوان کارشناس ژنتیک معرفی شد.

دکتر مولوی علاوه بر تالیف مقالات علمی، در راهنمایی رساله‌های متعدد در زمینه‌ بیماری‌های ارثی کودکان و عفونی مشارکت داشته است.

وی در سال 1336 در کنگره بین المللی کودکان، دو بیمار مبتلا به نشانگان فریاد گربه را معرفی کرد و در سال 1340 انجمن ژنتیک با شرکت کلیه متخصصان ژنتیک انسانی، دامی و گیاهی تاسیس کرد.

دکتر مولوی نخستین کسی است که علم ژنتیک انسانی را در سال 1932 به ایران آورد و آن را به‌صورت رایگان به مدت 30 سال در دانشکده پزشکی تدریس کرد. وی همچنین سه مرکز ژنتیک بیمارستان اکبرآبادی، دانشکده توانبخشی و بهزیستی را در کشور راه اندازی کرده است.

وی در سال 1378 به سبب کوششهای بی‌دریغ در رشته پزشکی، از طرف وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وقت، لوح تقدیر و مدال دریافت کرد.

پدر علم ژنتیک ایران روز گذشته به علت ابتلا به بیماری سرطان پانکراس در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه دار فانی را وداع گفت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha