معاون مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: برای نخستین بار در کشور برنامه ترک دخانیات همزمان با ترک مواد مخدر و محرک برای معتادان اجرا شد.

سلامت نیوز:  معاون مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: برای نخستین بار در کشور برنامه ترک دخانیات همزمان با ترک مواد مخدر و محرک برای معتادان اجرا شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محسن روشن‌پژوه  افزود: این برنامه به صورت پایلوت (آزمایشی) در مراکز درمانی و بازتوانی پنج استان تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی در حال اجراست.


وی اظهار کرد: اگر برنامه ترک دخانیات همزمان با ترک مواد مخدر و محرک موفقیت آمیز باشد در سراسر کشور اجرایی خواهد شد و این برنامه براساس الگوی مداخلات رفتاری و از سوی پزشک و روانشناس به مراجعه کنندگان ارائه می شود.


روشن پژوه تاکید کرد: از این به بعد، معتادانی که به صورت داوطلبانه به مراکز درمان اعتیاد مراجعه می کنند و سیگار و قلیان مصرف می کنند، پس از ارزیابی های اولیه ، کار درمانی ترک همزمان سیگار نیز برای آنان انجام می شود.


وی یادآور شد: در سال گذشته حدود 600 هزار معتاد به مراکز درمانی و کاهش آسیب بهزیستی مراجعه کردند.
روشن پژوه ، اعتیاد به سیگار را دروازه ورود به اعتیاد به مواد مخدر دانست و گفت: مصرف انواع دخانیات از جمله سیگار و قلیان در کشور گسترش یافته است که این مساله بار بهداشتی و هزینه های زیادی به جامعه تحمیل می کند؛ ضمن اینکه بیشتر معتادان نیز سیگار می کشند.


معاون مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: پیش از این تصور می شد که ترک همزمان سیگار و مواد برای معتادان سخت است و به دوره درمانی آنان لطمه می زند اما در پژوهشی مشترک با مرکز کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با استناد به منابع علمی مشخص شد که ترک اعتیاد همزمان به سیگار و مواد نه تنها بد نیست که در روند درمانی نیز کمک کننده است.


 بر اساس آخرین شیوع شناسی اعتیاد در ایران، یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور بسر می برند که بیشتر آنان سیگار هم مصرف می کنند.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha