محققان انجمن قلب آمریکا اعتقاد دارند که قرار گرفتن طولانی مدت افراد در معرض آلودگی هوای ناشی از مصرف سوخت هایی همچون نفت سفید برای پخت و پز، گرمایش و روشنایی در منازل و محیط های سربسته، احتمال ابتلا به حمله قلبی و مرگ را افزایش می دهد.

ارتباط آلودگی هوای محیط خانه با افزایش خطر حمله قلبی

سلامت نیوز: محققان انجمن قلب آمریکا اعتقاد دارند که قرار گرفتن طولانی مدت افراد در معرض آلودگی هوای ناشی از مصرف سوخت هایی همچون نفت سفید برای پخت و پز، گرمایش و روشنایی در منازل و محیط های سربسته، احتمال ابتلا به حمله قلبی و مرگ را افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر سامیت میتر محقق مدرسه فینبرگ دانشگاه پزشکی نورث وسترن در شیکاگو گفت: در مطالعه ای که براساس مشاهدات از یک جامعه محلی در شمال شرق ایران -مطالعه کوهورت گلستان- در سال 2004 تا 2008 انجام شد، مضرات قرار گرفتن در معرض آلودگی های ناشی از سوختن نفت، چوب، دیزل و گاز طبیعی اندازه گیری شد. در این مطالعه 50 هزار و 45 شرکت کننده 52 ساله حضور داشتند که جنسیت 58 درصد آنها زن بود، 74 درصد ترکمن بودند و 80 درصد در مناطق روستایی زندگی می کردند.
به گزارش ساینس دیلی، شرکت کنندگان پرسش نامه هایی را درباره سبک زندگی تکمیل کرده بودند که با قرار گرفتن در معرض سوخت های خانگی برای پخت و پز و گرمایش مرتبط بود. همچنین فشار خون و سایر شاخصه های بدن آنها نیز به طور مرتب ثبت شده بود.
محققان آمریکایی با استناد به داده های این مطالعه، دریافتند افرادی که از سوخت نفت سفید و دیزل استفاده می کنند، احتمال ابتلای آنها به اختلالات قلبی و مرگ بر اثر آن طی 10 سال، احتمال مرگ در اثر بیماری های قلبی و عروقی و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی ناشی از ایسکمیک (لخته خون) به ترتیب شش، 11 و 14 درصد افزایش دارد.
در مقابل، افرادی که از گاز طبیعی استفاده می کنند، در قیاس با استفاده کنندگان از سایر سوخت ها، شش درصد کمتر با خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی مواجه هستند.
با توجه به آمار سازمان جهانی بهداشت، نیمی از جمعیت جهان برای روشنایی، پخت و پز و گرم کردن خانه از سوخت های فسیلی استفاده می کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha