براساس قوانین سازمان تامین اجتماعی در صورتی که بیمه شده پس از بروز حادثه یا بیماری قادر به ادامه کار و اشتغال نباشد می‌تواند با مراجعه به شعب تأمین اجتماعی برای تعیین نوع و درصد ازکارافتادگی به کمیسیون پزشکی معرفی می‌شود.

شرایط معرفی بیمه‌شدگان به کمیسیون‌های پزشکی تامین اجتماعی

سلامت نیوز:براساس قوانین سازمان تامین اجتماعی در صورتی که بیمه شده پس از بروز حادثه یا بیماری قادر به ادامه کار و اشتغال نباشد می‌تواند با مراجعه به شعب تأمین اجتماعی برای تعیین نوع و درصد ازکارافتادگی به کمیسیون پزشکی معرفی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، در جهان امروز، نیروهای مولد جامعه به سبب سهم و نقشی که در توسعه پایدار دارند، مقابل خطرات احتمالی از چتر حمایتی سازمان‌های بیمه‌گر اجتماعی برخوردار هستند و در صورت از کار افتادگی یا از دست دادن توان جسمی و فکری برای ادامه کار، تحت حمایت قرار می‌گیرند. در کشور ما سازمان تامین اجتماعی به عنوان محوری‌ترین سازمان فعال در بخش بیمه‌های اجتماعی کشور، از بیمه شده‌ای که قدرت و توانایی انجام کار خویش را طبق نظر کمیسیون پزشکی از دست بدهد، با پرداخت مستمری از کار افتادگی حمایت می‌کند. بیمه‌شده‌ای که به علت حادثه یا بیماری، تمام یا بخشی از توانایی خود را برای ادامه کار به صورت موقت یا دائم از دست می‌دهد، لازم است با در دست داشتن گواهی پزشک معالج و مدارک درمانی، به شعبه‌ای که حق بیمه وی به آن پرداخت می‌شود، مراجعه کند. در شعبه تأمین اجتماعی پس از دریافت گواهی پزشک و کنترل سوابق بیمه‌ای و مدارک مربوط، فرمی در ۳ نسخه به او تحویل می‌شود که اطلاعات هویتی‌اش در آن ثبت شده است.

بیمه شده باید این فرم را برای تکمیل بخش مربوط به اطلاعات پزشکی آن، نزد پزشک معالج برده و بعد از تکمیل، مجددا فرم را به شعبه مربوطه تحویل دهد. در این مرحله شعبه، ضمن الصاق مدارک و تکمیل فرم های مورد نیاز، بیمه‌شده را به کمیسیون پزشکی معرفی می‌کند.

بیمه شده‌ای که از سوی شعب تأمین اجتماعی برای تعیین نوع و درصد ازکارافتادگی به کمیسیون پزشکی معرفی می‌شود، باید طبق مراحل زیر اقدام کند:

- پس از معرفی و ارسال مدارک درمانی به واحد نوبت دهی کمیسیون پزشکی بدوی مراجعه کند.

- در روز و ساعت تعیین شده، در محل برگزاری جلسه کمیسیون پزشکی حاضر شود.

- رأی کمیسیون بدوی پس از صدور در روز برگزاری جلسه کمیسیون به بیمه شده ابلاغ می‌شود. بیمه شده در صورت قبول نداشتن رأی صادره می‌تواند حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ، اعتراض کتبی خود را به شعبه سازمان تأمین اجتماعی اعلام کند.

در صورت اعتراض بیمه شده، شعبه تأمین اجتماعی او را به کمیسیون پزشکی تجدیدنظر معرفی می‌کند.

بیمه شده‌ای که به رأی کمیسیون بدوی اعتراض دارد، باید پس از معرفی از طریق شعبه تأمین اجتماعی، به واحد نوبت دهی کمیسیون پزشکی تجدیدنظر مراجعه کند.

آرایی که در خصوص ادامه درمان صادر شده باشد، قابل اعتراض نیست و چنین بیمه‌شدگانی پس از خاتمه درمان، مجددا با گواهی پزشک معالج از طریق شعبه به کمیسیون پزشکی معرفی می‌شوند.

کمیسیون‌های پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون تأمین اجتماعی با حضور پزشکان متخصص و خوشنام هر رشته تشکیل می‌شوند و رأی آنها پس از بررسی کامل پرونده پزشکی بیمه شده و مشاهده وضعیت او صادر می‌شود.

رأی کمیسیون‌های پزشکی بدوی در صورت عدم اعتراض و آرای کمیسیون پزشکی تجدیدنظر، قطعی و لازم الاجرا است. رأی کمیسیون‌های پزشکی براساس مدارک پزشکی متقاضی صادر می‌شود، بنابراین لازم است از ابتدای مراجعه خود تمام اسناد و مدارک پزشکی مرتبط را ارائه کنید.

درصد ازکارافتادگی بیمه شدگان براساس جداول خاصی که ملاک عمل کمیسیون‌های پزشکی هستند، تعیین می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha