وزیر بهداشت در حالی در نشست کمیته آنفلوانزا که یک ماه قبل با حضور خبرنگاران برگزار شد وعده ارائه ماهانه آمار مربوط به آنفلوانزای نوع A در کشور را به خبرنگاران داد که مدیران این وزارتخانه ارائه آمار قربانیان و مبتلایان به آنفلوانزا را منوط به اجازه شخص وزیر کرده اند.

وزارت بهداشت با این استدلال که موارد ابتلا به بیماری آنفلوانزای نوع A در کشور رو به کاهش است نسبت به ارائه گزارش ماهانه از تعداد مبتلایان و فوت شدگان ناشی از این بیماری که وزیر وعده داده بود صورت بگیرد، طفره می رود.

آخرین آمار رسمی که از سوی وزارت بهداشت اعلام شد، مربوط به 4/9/88 بود که طی آن تعداد مبتلایان 3762 نفر و تعداد فوتی ها 140 مورد بود.

این در حالی است که مسئولان استانی از جمله معاونان بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی استانها، مدام در حال اعلام آمار از تعداد مبتلایان و فوتی ها هستند.

دکتر محمود سروش مدیر برنامه آنفلوانزا وزارت بهداشت در خصوص اینکه چرا آمار جدیدی از موارد ابتلا به آنفلوانزای A در کشور اعلام نمی شود به خبرنگار مهر گفت: "در این خصوص باید وزیر بهداشت دستور بدهند و ما هم منتظر ابلاغ خانم دکتر هستیم."

در آخرین نشست خبری که وزیر بهداشت به همراه مدیران حوزه سلامت با خبرنگاران داشت، دکتر دستجردی وعده داده بود که آمار مربوط به آنفلوانزای A هر ماه اعلام شود اما روابط عمومی و مدیران این وزارتخانه از اعلام آمار طفره می روند.

سروش با انتقاد از خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا پیگیر آمار است، گفت: "آیا مشکل 75 میلیون نفر جمعیت این کشور فقط نداشتن آمار آنفلوانزا است؟!"

مدیر برنامه آنفلوانزا وزارت بهداشت با این استدلال که موج دوم بیماری در کشور فروکش کرده و موارد ابتلا خیلی اندک است، ادامه داد: قبلا از هر 200 مورد مراجعه به مراکز درمانی 180 نفر به این بیماری مبتلا بودند که این وضعیت در حال حاضر به 3 نفر از هر 200 مورد مشکوک به آنفلوانزای A کاهش یافته است.

سروش گفت: بیش از 60 درصد کشورهای درگیر این بیماری، دیگر آمارشان را به سازمان جهانی بهداشت ارائه نمی دهند.

این مقام مسئول همچنین در خصوص اینکه چرا مسئولان استانی آمار می دهند، افزود: آنها اجازه ندارند بدون هماهنگی با مرکز، آمار بدهند و قطعا با آنها برخورد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha