چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶
کد خبر: 186285

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت گفت: در ۳تا ۴‌ماه آینده دستورالعمل تولید آبلیموهای استاندارد و خالص را تدوین کرده و آن را ابلاغ می‌کنیم چون اکنون فقط ۳۰ در صد آبلیموهای موجود طبیعی است.

جدیدترین وعده برای آبلیموهای تقلبی

سلامت نیوز:مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت گفت: در ۳تا ۴‌ماه آینده دستورالعمل تولید آبلیموهای استاندارد و خالص را تدوین کرده و آن را ابلاغ می‌کنیم چون اکنون فقط ۳۰ در صد آبلیموهای موجود طبیعی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، رستگار به خبرگزاری فارس گفت:‌ پروانه‌هایی كه اكنون برای آبلیموها صادر می‌شود گفته شده آبلیموهای طبیعی هستند اما در بررسی‌های انجام شده پروانه بهداشتی با محتوای آن نمی‌خواند در نتیجه نیاز به اصلاح كردن دارد.

وعده جدید این مقام سازمان غذا و دارو در حالی مطرح شده است كه رئیس سازمان غذا و دارو 4‌ماه پیش اعلام كرد ضوابط فوق الذكر را ابلاغ كرده است. دیناروند اسفند گذشته تصریح كرد: ســازمان غذا و دارو منتظر تدوین استاندارد توسط سازمان ملی اســتاندارد نشد و معیارهای فنی و ضوابطش را با نگاه به معیارها، پیشرفت‌ها و یافته‌های جدید دنیا به‌ویژه اروپا اصلاح كرد و آنها را برای عملیاتی شدن به دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور ابلاغ كرد.

اظهارات اسفند گذشته دیناروند پس از آن صورت گرفت كه همشهری در جلسه‌ای با وزیر بهداشت وعده‌های محقق‌نشده رئیس سازمان غذا و دارو را با قاضی‌زاده هاشمی در میان گذاشت. وزیر بهداشت كه از ماجرا اظهار بی‌اطلاعی می‌كرد وعده داد موضوع را پیگیری خواهد كرد.

چند روز پس از وعده وزیر، سازمان غذا و دارو كه تا آن زمان از پاسخ طفره می‌رفت در اطلاعیه‌ای به نقل از رسول دیناروند اعلام كرد با تعیین تكلیف مجوز آبلیموی طبیعی و كنســتانتره، مردم می‌توانند آبلیموی طبیعی با قیمت بالا یا كنستانتره با هزینه كمتر را انتخــاب كنند.

پیگیری درباره آبلیموهای تقلبی پس از آن آغاز شد كه رئیس ســازمان غذا و دارو 16مهر گذشته وعده داد ظرف یك‌ماه تكلیــف آبلیموهای تقلبی را روشن كند. رسول دیناروند گفته بود كه ســازمان تحت مدیریتش به‌دنبال تعریف 2نوع اســتاندارد است؛ یكی برای آبلیموهای طبیعــی و دیگری بــرای آبلیموهای كنستانتره و ســاختگی تا مردم بتوانند آبلیموی طبیعی را از انواع ساختگی تشخیص دهند. وعده تعیین تكلیف آبلیموها در پی آن مطرح شد كه وزیر بهداشت به سازمان غذا و دارو ماموریت داد آب‌های معدنی موجود در بازار را بررســی كند. ســازمان مذكور پس از بررسی حدود 300برند آب‌معدنی، محصــولات تولیــدی 13شــركت آب معدنی را غیربهداشتی دانست و به آنها تذكر داد تا خط تولید خود را اصلاح كنند.

پس از آن بود كه دیناروند وعده یكماهه برای ساماندهی آبلیموها را مطرح كرد. سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد بر سر نظارت بر محصولات غذایی اختــلاف دارند. هریك از این دو ســازمان خود را متولی نظارت بر مواد غذایی می‌دانند. نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد می‌گوید كه ســازمان تحت امرش استانداردهای سختگیرانه‌ای را برای آبلیمو اعمال می‌كند و 4بار این اســتانداردها را تغییر داده و هربار سختگیری بیشتری اعمال كرده اســت. رئیس سازمان غذا و دارو از آن سو معتقد است نشان استاندارد علامت سلامت دائمی نیست و وزارت بهداشت باید به‌طور مستمر بر تولید مواد غذایی نظارت كند.

پیــش از ایــن محمــد میررضوی دبیر سندیكای صنایع كنسرو، 99درصد آبلیموهای موجود در بازار را تقلبی دانســته بود. او گفته بود با 4لیتر اســید سولفور و گوگرد و بدون اســتفاده از لیمو می‌توان 10تن آبلیموی تقلبی تهیه كرد. مرتضی خدایی رئیس شعبه‌ویژه اداره كل تعزیرات حكومتی تهــران نیز گفته بود طبق آمارها و پرونده‌هایی كه دانشگاه‌های علوم پزشكی و استاندارد تشكیل داده‌اند قریب به اتفاق شركت‌های معروف بدون استفاده از لیمو كالای خود را عرضه می‌كنند و آزمایش‌ها نشان داده كه آبلیموی آنها از مواد شیمیایی تشكیل شده است.

    آبلیمو مثل آبمیوه شود

حسین رستگار: قیمت یك لیتر آبلیموی طبیعی حدود 40تا 50هزار تومان است بنابر این مردم توان خرید این آبلیموها را ممكن است نداشته باشند.‌ ما باید آبلیموها را مثل آبمیوه‌ها تولید كنیم چرا كه اكنون آبمیوه 100درصد طبیعی داریم آبمیوه نكتار داریم كه 50درصد آن طبیعی است و نوشیدنی‌های میوه‌ای كه 30درصد آن آب میوه است. فردی كه می‌خواهد لیتری 50هزار تومان هزینه كند باید آبلیموی 100درصد طبیعی خریداری كند و آن فردی كه ارزان‌تر و لیتری 10تا 15هزار تومان می‌تواند خرج كند آبلیمویی می‌خرد كه رقیق‌شده و مخلوطی از چیزهای دیگر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha