در حالی نمایندگان از صدور برگه معاینه فنی جعلی برای خودروها انتقاد کرده و در این زمینه انگشت اتهام را به سمت ستاد معاینه فنی گرفته اند که مسئولان این ستاد هرگونه اظهار نظری در این زمینه را تکذیب می کنند.

تایید و تکذیب صدور برگه جعلی معاینه فنی؛ از مجلس اصرار و از مسئولان انکار

سلامت نیوز: در حالی نمایندگان از صدور برگه معاینه فنی جعلی برای خودروها انتقاد کرده و در این زمینه انگشت اتهام را به سمت ستاد معاینه فنی گرفته اند که مسئولان این ستاد هرگونه اظهار نظری در این زمینه را تکذیب می کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، طبق اعلام نظر کارشناسان بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهایی است که اغلب فرسوده یا غیراستاندارد هستند در چنین شرایطی اگرچه عده‌ای بر ضرورت نوسازی خودروهای فرسوده به عنوان بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هوا یاد می‌کنند اما برخی بر این باورند که توجه به معاینه فنی خودروها از اهمیت بالاتری برخوردار است، موضوعی که البته افزایش یا کاهش سن آن همواره مورد مناقشه مسئولان و تصمیم سازان بوده است.

در حالیکه مسئولان معاینه فنی بر ضرورت معاینه فنی خودروها صفر و کارکرده تاکید دارند اما آنچه مورد نقد نمایندگان قرار گرفته صدور برگ معاینه فنی جعلی است موضوعی که مدیر عامل ستاد معاینه فنی آن را اظهارنظر غیرواقع بینانه می داند.

 
از اصرار تا انکار صدور برگه جعلی معاینه فنی خودرو

عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از صدور برگه معاینه فنی جعلی، می‌گوید: برخی از خودروها بدون مراجعه به مراکز، برگ معاینه فنی دریافت می‌کنند حتی در مواردی شنیده شده برخی افراد با فکس مدارک ماشین خود را به مرکز معاینه فنی در شهرستان ارسال و برگه معاینه فنی برای تردد در تهران دریافت کرده‌اند.

علی‌محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، نیز معتقد به وجود برگه های جعلی معاینه فنی است و می‌گوید: سازمان حفاظت محیط‌زیست با نظارت بیشتر باید از این اقدامات جلوگیری کند.

شاعری می‌افزاید: بسیاری از رانندگان در سطح شهر اذعان دارند و بر این باورند که معاینه‌های فنی خودروها به صورت جدی انجام نمی‌شود و این مشکل باید رفع شود، وجود خودروهای دودزا و آلاینده با برگه معاینه فنی خودرو هم نشان از وجود این واقعیت دارد.

این در حالی است که سید نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی با رد این اظهارات می‌گوید: نباید همه را با یک چشم نگریست، در حقیقت به خاطر صدور یک برگه جعلی نباید کل سیستم معاینه فنی خودرو را زیر سوال برد چراکه قضاوت درستی نخواهد بود.

حسینی منش ادامه می دهد: مراکز معاینه فنی خودرو در کلانشهرها به خصوص تهران کاملا مکانیزه و طبق استاندارد کشور است، تمام مراکز نیز به صورت مکانیزه مدیریت می‌شود بنابراین صدور برگه جعلی معاینه فنی خودرو قابل تایید نیست.

اگرچه صدور برگه معاینه فنی جعلی محل اختلاف نمایندگان و مسئولان ستاد معاینه فنی خودرو است اما هر دو گروه در زمینه کاهش سن معاینه فنی خودروها اتفاق نظر دارند؛ در این زمینه مجلس کاهش سن معاینه فنی را در قالب لایحه هوای پاک در دستور بررسی قرار داده است.

ضرورت کاهش سن معاینه فنی از 5 سال به 2 سال/ بررسی مسئله معاینه فنی در لایحه هوای پاک

شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس دهم در تشریح لایحه هوای پاک می‌گوید: یکی از مواد لایحه هوای پاک به سن معاینه فنی خودروها اشاره دارد در حقیقت اگر معاینه فنی خودروها به درستی و در زمان مناسب انجام گیرد نقش بسیار خوبی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت به خصوص در شرایطی که حدود 70 درصد از آلودگی هوا از منابع متحرک یعنی خودروها است.

نماینده مردم بهشهر، نکاء و گلوگاه درمجلس شورای اسلامی، تاکید می‌کند: معاینه فنی 5 ساله برای خودروها طولانی و کم اثر است بنابراین سن معاینه فنی از 5 سال فعلی باید به 2 سال کاهش یابد، در واقع در کشورهایی هم که خودروهای با کیفیت‌تری نسبت به ما تولید می‌شود از سن معاینه فنی کوتاه‌تری نسبت به کشور ما برخوردارند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی معتقد است: بخشی از آلودگی‌های امروز در سطح شهرها مربوط به خودروهایی است که از استاندارد یورو 4 برخوردار نیستند که نیاز به تعویض کاتالیست دارند اما عدم اقدامات مذکور، آلودگی کلانشهرها را رقم زده است.

حسینی منش نیز از وجود حدود 17تا 18 میلیون خودرو در کشور خبر می‌دهد که از استاندارد برخوردار نیستند و می‌گوید: طبق استاندارد جهانی خودروهای یورو 4 هم پس از شش ماه استفاده از استاندارد لازم خارج می‌شوند بنابراین در چنین شرایطی که خودروساز در کشور حداکثر خودرو خود را بیش از 2 سال ضمانت و گارانتی نمی‌کند، سن 5 سال برای معافیت خودروها از معاینه فنی غیر علمی و غیر کارشناسی است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی با بیان اینکه اختیار سن معاینه فنی به کارگروه معاینه فنی کشور که متولی آن وزارت کشور است واگذار شده، می‌گوید: کاهش سن معاینه فنی و نظارت بر خودروهای فاقد معاینه فنی از سوی پلیس در حال پیگیری است لذا ضروری است تا نمایندگان هم اصلاح این قانون را در دستور قرار دهند.

حسینی منش در ادامه درخصوص آمار معاینه فنی خودروها، می‌گوید: بیش از 40 درصد از خودروها در کشور معافیت دارند و 60 درصد خودروها الزامی برای انجام معاینه فنی نمی ببینند.

 
تردد خودروها بیش از 5سال آسیب‌زا است

هاشم زایی هرچند بر کاهش سن معاینه فنی به سال تاکیدمی‌کند اما پیشنهاداتی دیگر را نیز مطر‌ح می‌کند و می‌گوید: برای رفع معضلات معاینه فنی باید از مطالعات و اقدامات در سایر کشورها مانند لندن و پاریس استفاده کرد، لندن در 25 سال گذشته جزو آلوده‌ترین شهرها بوده که با به کارگیری علم روز به جای سر دادن شعار توانستند بر آلودگی هوا فایق آیند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، معتقد است: هر خودرو تنها برای 5 سال پس از تولید باید در پایتخت تردد کند، در واقع با توجه به شرایط هوای تهران و خودروهای بی‌کیفیت فعلی، تردد خوردوها بیش از 5 سال آسیب‌زا است، آلودگی هوا زمینه ساز مرگ تدریجی است که سلامت شهروندان را تهدید می‌کند بنابراین باید به شکل جدی‌تری نسبت به حل این معضل پرداخت.

حال با توجه به تاکیدات و درخواست مسئولان معاینه فنی خودرو و دغدغه نمایندگان، امید است تا موضوع کاهش سن معاینه فنی جهت بهبود هوای آلوده پایتخت در دستور کار قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha