هر چند آمارهای غیر رسمی در شبكه‌های مجازی خبر از كشته شدن چند ایرانی می‌دادند، حسن قشقاوی، معاون پارلمانی و كنسولی و امور ایرانیان خارج از كشور در وزارت خارجه ایران اعلام كرد در انفجار فرودگاه استانبول یك ایرانی كشته و پنج نفر دیگر مجروح شده‌اند كه حال یكی از آنها وخیم است. ظاهرا دو نفر از پنج مجروح این حادثه تورلیدرهایی هستند كه برای هدایت تور از ایران به تركیه رفته بودند.

شب پر حادثه گردشگران ایرانی در تركیه

سلامت نیوز: هر چند آمارهای غیر رسمی در شبكه‌های مجازی خبر از كشته شدن چند ایرانی می‌دادند، حسن قشقاوی، معاون پارلمانی و كنسولی و امور ایرانیان خارج از كشور در وزارت خارجه ایران اعلام كرد در انفجار فرودگاه استانبول یك ایرانی كشته و پنج نفر دیگر مجروح شده‌اند كه حال یكی از آنها وخیم است. ظاهرا دو نفر از پنج مجروح این حادثه تورلیدرهایی هستند كه برای هدایت تور از ایران به تركیه رفته بودند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: صدای فردی كه با زبان فارسی در تصاویری مغشوش از یك ویدیو مدام فریاد می‌زند: «بنشینید». این ویدیو و خبرهای بعدی كه در خصوص كشته و زخمی شدن چند ایرانی در حادثه انفجار سه‌شنبه شب استانبول، ایرانی‌ها را حسابی نگران كرده بود. سه‌شنبه شب گذشته حوالی ساعت ١٢ خبر تیراندازی و انفجار در قسمت پروازهای ورودی فرودگاه آتاتورك استانبول تبدیل به خبر اول رسانه‌های دنیا شد. این نخستین بار نبود كه استانبول زیر پای تروریست‌ها می‌لرزید، اما نخستین بار بود كه نقطه‌ای استراتژیك و حساس مثل فرودگاه هدف قرار گرفته بود و قربانیان این حمله هم غالبا مسافران بودند، در بین كشته‌شدگان از ملیت‌های مختلف عربستان، سودان، اوكراین و همچنین ایران دیده می‌شد. هر چند آمارهای غیر رسمی در شبكه‌های مجازی خبر از كشته شدن چند ایرانی می‌دادند، حسن قشقاوی، معاون پارلمانی و كنسولی و امور ایرانیان خارج از كشور در وزارت خارجه ایران اعلام كرد در انفجار فرودگاه استانبول یك ایرانی كشته و پنج نفر دیگر مجروح شده‌اند كه حال یكی از آنها وخیم است. ظاهرا دو نفر از پنج مجروح این حادثه تورلیدرهایی هستند كه برای هدایت تور از ایران به تركیه رفته بودند.


انفجار استانبول در حالی اتفاق افتاد كه تعداد زیادی از ایرانی‌ها در قالب تورهای مختلف به عنوان مسافر در این شهر و شهرهای دیگر تركیه حضور داشتند. آمارهایی كه اخیرا توسط منابع رسمی اعلام شده‌اند، نشان می‌دهد تعداد ایرانی‌هایی كه شهرهای مختلف تركیه را به عنوان مقصد انتخاب می‌كنند، بعد از حملات تروریستی نه تنها كاهش نداشته بلكه با یك درصد افزایش روبه‌رو بوده. این روند افزایش و استقبال مسافران از آفرهایی كه آژانس‌های مسافرتی برای تورهای تركیه دارند، تا جایی پیش رفت كه دستمایه طنازی كاربران شبكه‌های اجتماعی شد، كسانی كه تنها معیارشان برای انتخاب مقصد سفر قیمت ارزان تورهاست و به هیچ كدام از فاكتورهای مهم دیگر از جمله امنیت و كیفیت خدمات توجهی نمی‌كنند. هر چند كه به گفته فعالان حوزه گردشگری، حملات توریستی در تركیه تنها یك هفته روی بازار تورهای این كشور تاثیر می‌گذارد و بعد از آن مجددا اوضاع به همان روال سابق بر می‌گردد. ضمن اینكه در حال حاضر جشنواره‌های خرید مختلف در تركیه در حال برگزاری است و در سال‌های گذشته این ایام یكی از شلوغ‌ترین فصل‌ها برای فعالان گردشگری این كشور بود، اما امسال ظاهرا تنها اهالی خاورمیانه جرات سفر به این كشور كه در ماه‌های گذشته چندین بار هدف حملات تروریستی شده است را دارند.

طبق اعلام یكی از مسافرانی كه در شب حادثه در استانبول حضور داشت، روز گذشته جو استانبول به‌شدت امنیتی بود اما با این حال حضور ایرانی‌ها در میدان تقسیم و خیابان استقلال مانند قبل به چشم می‌خورد. فقط ساعاتی بعد از انفجار فروشگاه‌ها تعطیل شدند و خیابان‌ها خلوت بود، اما روز چهارشنبه (روز گذشته) با وجود حضور چشمگیر پلیس در خیابان‌ها، تردد مردم چندان تحت تاثیر فضای حاكم نبود. این مسافر استانبول می‌گوید كسانی كه صبح چهارشنبه پرواز داشتند بلا تكلیف و نگران در هتل‌های‌شان منتظر خبر از فرودگاه بودند. این در حالی است كه وزارت امور خارجه تنها پس از نخستین حملات تروریستی در تركیه به ایرانیان مقیم این كشور و مسافرانی كه به آن سفر می‌كنند هشدار داده بود كه در اماكن پرتردد و تجمعات شهری حاضر نشوند و بعد از اتفاقات سه‌شنبه شب واكنشی از جانب كنسولگری ایران در استانبول حتی در وبسایت رسمی آن دیده نشد.

هرچند وزارت امور خارجه ایران لحظاتی پس از حادثه این واقعه را محكوم كرد، اما در خصوص تامین امنیت ایرانی‌هایی كه در تركیه حضور داشتند خبر یا هشداری از جانب كنسولگری ایران منتشر نشد. عده‌ای معتقدند متولیان امور بین‌المللی باید صراحتا از مردم بخواهند تا به كشورهای نا امن سفر نكنند، كارشناسان گردشگری و فعالان توریسم می‌گویند وقتی تقاضا وجود دارد، ما نمی‌توانیم خدمات ارایه ندهیم. ضمن اینكه تركیه كشور همسایه ماست و ما روابط و مناسباتی با این كشور داریم كه نمی‌توانیم صراحتا سفر به این كشور را ممنوع كنیم. فعالان این بخش معتقدند مردم خودشان باید مقصد سفرشان را با در نظر گرفتن ملاحظاتی انتخاب كنند.

بابك تهرانی مدیر فروش تورهای آژانس قصر شیرین در خصوص وضعیت تورهای تركیه، بعد از انفجار سه‌شنبه شب استانبول به «اعتماد» می‌گوید: «از زمانی كه این اتفاق افتاد، مسافران تورهای‌شان را كنسل می‌كنند، این‌بار اول نیست كه این اتفاق می‌افتد هر بار كه حملات تروریستی در تركیه اتفاق می‌افتد تا حدود یك هفته روی بازار تاثیر می‌گذارد، اما بعد مجددا شرایط به وضعیت قبل برمی‌گردد. البته تعدادی از مسافران هم به جای اینكه به دنبال امنیت باشند بیشتر به دنبال قیمت پایین تورها هستند، به همین دلیل به همان میزان كه ریزش داریم، از طرف دیگر هم با توجه به كاهش قیمت تورها استقبال هم داریم. اما امروز تمام كسانی كه در یك هفته ١٠ روز آینده تور رزرو كرده بودند سفرشان را كنسل كرده‌اند.»

روز گذشته بعضی آژانس‌های مسافرتی با تخفیف ٥٠ درصد اقدام به تبلیغ در فضاهای مجازی كرده بودند، تا جایی كه تورهای vip به مقصد تركیه كه قیمتی حدود یك میلون و پانصد هزار تومان داشتند، با قیمت ٩٠٠ هزار تومان ارایه می‌شدند. تهرانی در خصوص حراج تورهای تركیه می‌گوید: «این موضوع طبیعی است به این دلیل كه كسانی كه پرواز چارتر دارند از قبل هزینه تمام صندلی‌های هواپیما را پرداخت كرده‌اند، به همین دلیل در هر صورت نمی‌خواهند هواپیمای‌شان خالی پرواز داشته باشد، به همین دلیل حتی اگر ١٠٠ هزار تومان هم بلیت را بفروشند باز برای‌شان از ضرر كردن بهتر است.»


تهرانی در مورد استقبال مردم در عین نا امنی تركیه از تورهایی كه به مقصد این كشور برگزار می‌شود، می‌گوید: «یك عده خاصی هستند كه این جسارت را دارند و با وجود اینكه می‌دانند تركیه نا امن است باز هم به دلیل كاهش قیمت تورها به این كشور سفر می‌كنند.»


محمدحسن كرمانی، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با اشاره به اینكه آمار دقیق و منظمی از تورهای لغو شده به مقصد تركیه نداریم، اما در شرایطی كه اكنون استانبول دارد، توقف و تغییر در برنامه برخی تورها برای چند روز، طبیعی است. در خصوص آفرهایی كه آژانس‌های مسافرتی برای تورهای‌شان به مقصد تركیه داشتند به ایسنا گفت: «دو عامل روی قیمت تورهای تركیه اثر گذاشته، نخست آنكه تعدادی از آژانس‌های مسافرتی به مراكز خدماتی در آن كشور تعهداتی دارند و این حوادث كه كاهش مسافر را در پی دارد، سبب ضرر مالی می‌شود و آنها سعی می‌كنند با تغییر قیمت بخشی از این زیان را جبران كنند. از سوی دیگر هتل‌های تركیه در قیمت‌ها تغییراتی اعمال كرده‌اند كه این دو عامل نرخ این محصول را تحت تاثیر قرار داده است.»

تهرانی در مورد استقبال مسافران ایرانی با وجود ناامنی‌های اخیر تركیه می‌گوید: «تنها دلیلی كه این موضوع دارد قیمت است، بعضی از مسافران نخستین ملاكی كه برای انتخاب یك مقصد برای سفر دارند، قیمت پایین تور است، تور آنتالیا كه دو سال پیش هزینه‌ای نزدیك به سه میلیون داشت الان حدود دو میلیون تومان است. در حال حاضر یك سفر داخلی مثلا به اصفهان شاید ٢٠ تا ٣٠ درصد ارزان‌تر از یك سفر خارجی به تركیه باشد، ضمن اینكه همه مناطق تركیه نا امن نیست، بعضی از مسافران هم این‌طور فكر می‌كنند كه حملات بیشتر در استانبول است و در آنتالیا و كوش آداسی و شهرهای دیگر تهدیدی وجود ندارد. این است كه از طرفی تورهای تركیه ریزش دارد به دلیل بحث نا امنی و از طرف دیگر افزایش استقبال مسافران از تورهایی با قیمت پایین را شاهدیم. اما به‌طور كلی این طبیعی است كه وقتی خبر انفجار در حساس‌ترین نقطه یك كشور كه فرودگاه است منتشر می‌شود مسافران قید سفر به این كشور را بزنند. فرودگاه‌های هر كشور از جمله نقاط حساس و استراتژیك آن كشور هستند، وقتی كه امنیت در این نقطه مختل می‌شود، تاثیر مستقیم روی صنعت توریسم دارد، آژانس‌های تركیه با قیمت‌های بسیار پایین خدمات می‌دهند، ضمن اینكه بعد از این حملات كیفیت خدمات گردشگری تركیه هم پایین آمده است. تصور كنید اتاق‌های هتل‌های‌شان را شبی ١٠ تا ١٥ یورو به مسافران می‌دهند، در مقایسه با قیمت‌های قبلی این قیمت تقریبا رایگان است. با شرایط فعلی هم مسافران فقط مسیرشان را تغییر می‌دهند و مقاصدی مثل دوبی و چین و مالزی را انتخاب می‌كنند.»

تصاویر و خبرهایی كه بعد از انفجار استانبول منتشر می‌شد، خبر از انتظار مسافرانی داشت كه در فرودگاه‌های ایران منتظر سامان گرفتن اوضاع و انجام پروازشان به تركیه بودند، باید دید چه فاكتوری باعث می‌شود ایرانی‌ها تا این اندازه نسبت به نا امنی مقصد سفرشان بی‌توجه باشند و اینچنین تمام معادلات را به هم بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha