سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 188549

آلودگی و آلایندگی خاك، آلودگی سفره‌های زیرزمینی آب و نابودی گیاهان و جانوران را در پی دارد. بر این اساس رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس گفت: با ارائه لایحه حفاظت خاك به مجلس، هر متر مكعب خاك‌ ارزش‌گذاری شده و آلوده‌كنندگان باید جریمه بپردازند.

آلوده‌كنندگان خاك باید جریمه بپردازند

سلامت نیوز:آلودگی و آلایندگی خاك، آلودگی سفره‌های زیرزمینی آب و نابودی گیاهان و جانوران را در پی دارد. بر این اساس رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس گفت: با ارائه لایحه حفاظت خاك به مجلس، هر متر مكعب خاك‌ ارزش‌گذاری شده و آلوده‌كنندگان باید جریمه بپردازند.

به گزارش سلامت نیوز ب نقل از روزنامه جوان، در كشور ما بسیاری از مسئولان و مردم به آلودگی منابع آبی و خاكی توجه جدی ندارند و همین امر سبب شده است سایر موجودات نیز از این موضوع متأثر شوند. از بین رفتن اراضی جنگلی، كشاورزی و سایر آلودگی و آلایندگی‌ها سبب شده است این منبع خدادادی كه می‌تواند زمینه رشد كشور را در بخش‌های مختلف فراهم آورد به راحتی از بین برود.

رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس از پیش‌بینی جرایم ‌مقابله با آلودگی ‌‌و ‌فرسایش‌خاك در لایحه‌ حفاظت‌‌ خاك خبر داد و گفت: در این لایحه تأكید شده تا هر متر مكعب خاك ارزش‌گذاری شود تا جبران هزینه‌ها امكان‌پذیر شود. 

علی‌محمد شاعری، در توضیح جزئیات لایحه حفاظت خاك افزود: این لایحه در صحن علنی مجلس اعلام وصول و به كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس برای بررسی ارائه شد كه به زودی در دستور كار قرار می‌گیرد. 

نماینده مردم بهشهر نكاء و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینكه خاك یكی از منابع حیاتی كشور است، لذا این لایحه بر حفظ و پایداری حاصلخیزی خاك و جلوگیری از آلودگی آن تأكید دارد. 

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تأكید بر اینكه خاك بستر تولید را تأمین و امنیت غذایی و پایداری منابع را تضمین می‌كند، تصریح كرد: در لایحه حفاظت خاك موضوعاتی چون آلودگی‌های شیمیایی خاك و راه‌های كنترل آن پیش‌بینی شده، همچنین موضوعاتی در مورد فروش، تخریب و جلوگیری از فرسایش خاك در این لایحه دیده شده تا برای مقابله و كاهش آسیب‌پذیری خاك اقداماتی مدنظر قرار گیرد. 

وی افزود: جرایم مقابله با آلودگی خاك، جرایم جابه‌جایی و فرسایش خاك و جرایم مربوط به برداشت‌های بی‌رویه در لایحه حفاظت خاك نیز پیش‌بینی شده است. همچنین تأكید شده كه هر مترمكعب خاك ارزش‌گذاری تا جبران هزینه‌ها امكان‌پذیر شود. 

شاعری افزود: در لایحه حفاظت خاك بر ارزیابی زیست‌محیطی تأكید شده تا از تخریب خاك در پروژه‌های عمرانی و اقتصادی جلوگیری شود و در حقیقت تلاش شده از تخریب خاك پرهیز و خسارات ناشی از تخریب نیز به حداقل برسد.

  رئیس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: لایحه حفاظت خاك در كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به زودی بررسی می‌شود و برای تصویب نهایی در دستور صحن علنی قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha