هرچند مسئولان راهنمایی و رانندگی عقیده دارند آمار تصادفات رانندگی با توجه به افزایش سفر و افزایش تعداد وسایل حمل و نقل شخصی، نه‌تنها رشد نداشته، بلکه کاهش هم داشته است اما جواد فرشباف ماهریان، رئیس کل بیمه مرکزی گفته است که آمار تلفات تصادفات رانندگی افزایش داشته البته او این حرف را برای نشان دادن کم‌کاری نیروی انتظامی و اورژانس زده است: «نیروی انتظامی و اورژانس طی دو سال اخیر 325 میلیارد تومان از شرکت‌های بیمه برای کاهش 50درصدی تصادفات دریافت کرده‌اند اما با این حال شاهد افزایش تلفات جاده‌ای در کشور هستیم و اطلاعاتی از نحوه هزینه‌کرد این مبالغ به بیمه‌ها ارائه نمی‌شود.»

غلامرضا معصومی، رئیس مرکز مدیریت و حوادث و فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت در پاسخ به او گفته است: «پرداخت پول در بخش اورژانس پیش بیمارستانی هیچ موضوعیتی ندارد. هیچ پولی در این ارتباط به اورژانس کشور داده نشده است. طبق ماده 92 برنامه چهارم توسعه کشور 10درصد هزینه‌های گرفته شده برای بیمه شخص ثالث به وزارت بهداشت داده می‌شود تا خرج بیماران تصادفی ناشی از حوادث ترافیکی شود.» در ماده 92 قانون برنامه چهارم توسعه، تمامی بیمارستان‌های عمومی،‌ تخصصی و مراکز درمانی دولتی و غیردولتی موظفند نسبت به پذیرش و درمان بدون قید و شرط مصدومان حوادث رانندگی اقدام کنند. شرکت‌های بیمه‌گر تجاری مکلفند هنگام صدور بیمه‌نامه شخص ثالث، سرنشین و مازاد عوارضی معادل 10درصد حق بیمه را پس از دریافت به حساب وزارت بهداشت‌ واریز کنند. رئیس اورژانس کشور در این‌باره می‌گوید: «هزینه‌های تصادفی‌ها هر ماه توسط معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی لیست شده و به معاونت سلامت ارسال می‌شود که پس از بررسی این هزینه‌ها مبالغ آنها به بیمارستان‌ها پرداخت می‌شود. ماده 92 قانون برنامه چهارم توسعه کشور یکی از ماده قانون‌های مترقی است. حسن این قانون این است که مصدوم تصادفی به دنبال تهیه پول بیمارستان نیست و بیمارستان‌ها موظف هستند هزینه‌ها را از این محل دریافت کنند.
همچنین بر اساس یکی از بندهای ماده 92 قانون برنامه چهارم توسعه کشور تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی و غیردولتی هنگام پذیرش و طی زمان بستری مصدومین حوادث رانندگی حق دریافت هیچ‌گونه وجهی از افراد را ندارند.معصومی با انتقاد از اظهارات رئیس بیمه مرکزی ایران که گفته است این پول بابت کاهش آمار تصادفات پرداخت شده است می‌گوید: «این موضوع هیچ ربطی به آمار کاهش حوادث ترافیکی ندارد چون برای این منظور ردیف‌های دیگری در وزارت بهداشت دیده شده است. اعداد و ارقامی که این مقام ارشد بیمه مرکزی ایران در خصوص افزایش آمار مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات جاده‌ای اعلام کرده به هیچ عنوان درست نیست.»
رئیس کل بیمه مرکزی گفته است که با وجود پرداخت حق بیمه‌ها، تعداد فوتی‌ها در سال 87 نسبت به 86 براساس آمار پزشکی قانونی 414 نفر افزوده شده است. البته فرشباف ماهریان عدد درستی اعلام کرده است. اما نکته اینجاست که راهور ناجا عقیده دارد باید تلفات تصادفات را نسبی گرفت. آنها میزان خودروها را با میزان تلفات نسبت می‌بندند و نتیجه می‌گیرند که تلفات گمتری اتفاق افتاده است. قرار است از این پس میزان سفرهای درون و برون شهری هم به پارامترهای آمارگیری افزوده شود. با این حال رئیس پلیس راه‌های کشور گفته که تلفات جاده‌ای امسال، پنج درصد از سال گذشته کمتر بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha