متخصص بیماری‌های عفونی گفت:کلرزنی نادرست و غیراستاندارد استخرها برخلاف تصور عموم مردم، نه تنها بسیاری از میکروب‌ها و قارچ‌ها را از بین نمی‌برد بلکه زمینه ساز انواع سرطان‌ها، جهش ژنتیکی، اختلالات عصبی و گوارشی است.

نازایی و جهش ژنتیکی در اثر کلرزنی غیر استاندارد استخرها

سلامت نیوز:متخصص بیماری‌های عفونی گفت:کلرزنی نادرست و غیراستاندارد استخرها برخلاف تصور عموم مردم، نه تنها بسیاری از میکروب‌ها و قارچ‌ها را از بین نمی‌برد بلکه زمینه ساز انواع سرطان‌ها، جهش ژنتیکی، اختلالات عصبی و گوارشی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، محمدرضا ناظر درباره خطرات کشنده کلرزنی غیراستاندارد استخرهای شنا، اظهار داشت: برخلاف تصور عموم مردم، کلرزنی استخرها نه تنها بسیاری از میکروب‌ها و قارچ‌ها را از بین نمی‌برد بلکه زمینه ساز انواع سرطان‌ها، عقیمی، نازایی، جهش ژنتیکی، اختلالات عصبی و گوارشی خواهد شد.

این متخصص بیماری‌های عفونی، افزود: نتایج تحقیقات انجام شده از اواسط دهه 1970 تاکنون نشان می‌دهد که کلروفرم و تری هالومتان‌ها که در خلال کلرزنی شکل می‌گیرند، مهمترین آلاینده‌های شیمیائی آلی هستند که کیفیت آب را تحت الشعاع قرار می‌دهند؛ البته کلرزنی همچنین می‌تواند مسئول ایجاد ترکیبات متنوع دیگر نظیر اسیدهای هالواستیک، هالونیتریل‌ها، هالوآلدئیدها و کلروفنل‌ها شود

وی تصریح کرد: «تری‌ها لومتان‌ها» شامل تری کلرو متان، دی برومو کلرو متان، دی کلرو برومومتان، و بروموفرم" است؛ تاکنون حدود 9 مورد از انواع هالو استیک اسید شناسائی شده است که می‌تواند از کلرزنی به آبهای دارای ناخالصی‌های آلی بوجود آیند؛ از این میان دو ترکیب خطرناک اسـید کلرواستیک و اسید تری کلرو استیک دارای اهمیـت بیشتری هستند.

ناظر، مخاطرات بهداشتی مهمترین فرآوردهای جانبی گندزدائی با کلر را اینچنین بیان کرد: حدود 30 درصد این ترکیبات فرار بوده و ترکیبات تری هالومتان (عمده ترکیبات تولیدی) اغلب فرار هستند، بنابراین از طریق تماس‌های پوستی و تنفسی نیز خطرات آنها به اثبات رسیده است؛ همچنین استحمام و شنا نیز می‌تواند باعث جذب پوستی و تنفسی این ترکیبات شود.

مسئول کارگروه بسیج جامعه پزشکی افزود: لذا روش‌های جلوگیری از تولید کمتر این ترکیبات و تهویه مناسب هوای محیط استخر در دفع آلوده کننده‌های بیولوژیکی و شیمیایی بویژه این ترکیبات از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: این آب کلردار استخر اگر خورده شوند باعث مواد خطرناکی مثل تری کلرواستیک و سبب بروز انواع سرطان "عقیمی" اختلال رشد، اختلال عصبی و ذهنی، آسیب چشم شود و همانطور که ذکر شد از طریق پوست و تنفس نیز قابل جذب است.

عضو کمیته علمی همایش جنگ نرم و پدافند غیرعامل در حوزه سلامت، درباره اینکه از کجا بفهمیم به آب استخر کلر بیش از استاندارد زده شده است، گفت: با تنظیم نگهداشتن پارامترهای کلیدی آب، مشکلات رایج در استخرها برطرف می‌شود؛ بعضی از این موارد شامل کدر بودن آب استخر، بوی بسیار زیاد کلر در آب استخر، سوزش و خارش چشم، پوست و مو است.

این عضو کمیته علمی همایش جنگ نرم و پدافند غیرعامل در حوزه سلامت، تاکید کرد: در صورت مشاهده این موارد با سامانه 190 فورا تماس گرفته و کد پیگیری دریافت شود.

ناظر، در ادامه معایب دیگر استفاده از کلر را اینچنین برشمرد و گفت: کلر روی ارگانیسم‌های مقاوم مثل برخی ویروس‌ها، ادویت یا کیست تک یاختگان، تخم انگلهای کرمی و... اثری ندارد؛ همچنین وجود برخی جلبکها و قارچها در آب با تولید سموم متعددی همراه است که کلر بر روی آنها کارساز نیست، این سموم باعث مسمومیت شده و برخی از انواع خطرناک آنها با ایجاد شوک ناگهانی و خونریزی سریع کبد، سبب مرگ می‌شود.

وی در ادامه افزود: کلر با مواد آلی واکنش داده و منجر به تولید موادسرطان‌زا مانند کلرات، ترکیبات آلی کلرینه و ترکیبات تری هالومتان(THM) می‌‌شود که برخی از آنها مانند کلروفرم به‌شکل گازی وارد هوای محیط استخر می‌شوند؛همچنین در اثر واکنش کلر با آمونیاک حاصل از تجزیه، عرق و اوره در آب مواد کلروآمین تولید می‌شود که باعث التهاب چشم‌ها و خارش بینی می‌شود.

به گفته این متخصص قرار گرفتن در معرض کلر باعث ایجاد اشکالات تنفسی، خشکی پوست، ریزش مو، خوردگی مینای دندانها، التهاب غشاء مخاطی بینی، تورم یا اوتیت گوش خارجی، افزایش حساسیت نسبت به بیماری سل، تهوع، احساس درد در ناحیه قفسه سینه، ورم ریه و... می‌‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به موارد ذکر شده، استفاده از گاز ازن می‌تواند به عنوان یک مکمل و در بعضی موارد تا حدی جایگزین کلر در سیستم‌های تصفیه آب قرار گیرد و مردم و مسئولان نظارت بیشتری بر عملکرد استخرها داشته باشند؛ و سامانه 190 را در هر لحظه، بخاطر بسپارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha